Test spotřebitelských úvěrů: Nabídky často neodpovídají skutečnosti

- Půjčky autor: Redakce NašePeníze.cz

Jeden z povzbuzujících výsledků je, že lidé, kteří žádají o půjčku, si už dávají více záležet na srovnání podmínek, spíše zažádají o předsmluvní nabídku, než by spoléhali na reklamu. V roce 2013 to bylo 67% a v roce 2014 už 43%, kdo si nechal udělat kalkul předem. Ti, co v roce 2013 dali na reklamu výhodnosti bylo 34%, v roce 2014 procento kleslo na 27%. Také doporučení známých má sestupující tendenci.

Hlavním důvodem projektu je, že orientační sazby na webech bank, ale i indikativní nabídky pro klienty, neodpovídají skutečné hodnotě. Foto:SXC

Hlavním důvodem projektu je, že orientační sazby na webech bank, ale i indikativní nabídky pro klienty, neodpovídají skutečné hodnotě. Foto:SXC , zdroj: NašePeníze.cz

Metodika – co je obsahem reality testu

Jde o ojedinělý projekt, jehož cílem je REÁLNÉ porovnání neúčelových úvěrů - imitování chování klienta, který hledá nejlepší nabídku na trhu.

Hlavním důvodem projektu je, že orientační sazby na webech bank, ale i indikativní nabídky pro klienty, neodpovídají skutečné hodnotě.

Počet mystery shopperů přizpůsoben tomu, aby byly osloveny všechny banky. Každé čtvrtletí testujeme jiný klientský profil, stejný jako v roce 2013.

TIP: Test: Za malou půjčku zaplatíte i přes 4100 procent!

Pro všechny profily platí:
nemá negativní záznam v registru dlužníků, v ideálním případě nemá žádný aktivní úvěr (ani hypotéku) anebo pokud má nějaký úvěrový produkt (kreditní kartu, kontokorent, hotovostní úvěr, hypotéku atd.), tak není přeúvěrován, tzn. u testovaných bank je úvěruschopný.

Výše úvěru - 50 000 Kč, doba trvání - 5 let (60 měsíců).

Do výběru jsou zařazeny všechny banky, které nabízejí neúčelové spotřebitelské úvěry občanům (v průběhu roku vypadla Citibank).

Zkoumáme: orientační nabídkovou sazbu z kalkulačky - skutečná úroková sazba - RPSN - částka, o kterou klient přeplatí - rozdíl mezi RPSN a úrokovou sazbou.

Výsledky testu za celý rok 2014

Hlavní zjištění II. Reality testu 2014

U čtyř ze 14 testovaných bank byla nabídka úrokové sazby a výše RPSN stejná pro všechny čtyři klientské profily a v průběhu roku se tak neměnila (Air Bank, mBank, GE Money Bank a Poštovní spořitelna).

Nepočítáme-li změnu úrokové politiky u ZUNO Bank u hranice 50 tisíc Kč (26,8% na 11,5%), největší rozdíly mezi jednotlivými čtvrtletími v roce 2014 najdeme u Expobank (LBBW) – 12,6 p.b. a u České spořitelny 8,3 p.b.

I v roce 2014 byly banky, které měly inzerovanou sazbu na webu paradoxně vyšší než reálnou nabídku (ČS, RB).

Rozdíl mezi nejlevnějším a nejdražším úvěrem (srovnáním RPSN v průměru za všechny čtyři kvartály) je 13 p.b., to znamená, že rozdíl mezi nejlevnějším a nejdražším úvěrem byl průměrně za všechny čtvrtletí 22.840 Kč.

Meziroční srovnání 2013 / 2014 - průměrná RPSN za všechny banky a všechny čtyři kvartály klesla o 1 p.b. z 17,16% na 16,2%.

Meziroční srovnání 2013 / 2014 – průměrná úroková sazba za všechny banky a všechny čtyři kvartály přitom poklesla jen o 0,25 p.b. z 14,44% na 14,19%. Z toho jasně vyplývá, že meziročně došlo ke zlevnění úvěrů v důsledku rušení poplatků.

Reality test spotřebitelských úvěrů a zveřejnění výsledků, přiměl dvě banky změnit svoje procesy při tvoření nabídky pro klienty.

Rok 2015 – pokračování projektu

Pokračování projektu – stejná metodika, nižší frekvence.

Uplynulé dva roky testu ukazují, že v pořadí bank k žádným výrazným posunům nedochází – jsou tu banky dlouhodobě levnější, banky dlouhodobě dražší.

Až na výjimky nedochází k žádným zásadním změnám v rámci jednotlivých čtvrtletí a to i přesto, že se mění profily mystery shopperů.

Nově bude reality test úvěrů probíhat v menší frekvenci jednoho pololetí – upřesníme v průběhu letoška.

Cíl:

Pozorovat vývoj úrokových sazeb

Pozorovat vývoj nákladů mimo úroky (poplatky)

Unikátní průvodce pro klienty – něco jako Heureka spotřebitelských úvěrů

Užitečné meziroční srovnání

 

www.bankovnipoplatky.com | úprava: Marie Vrábelová, redaktorka, Spotřebitel net

Tagy: půjčka peníze reality úvěr test