Třetí ropovod do ČR by mohl vést z Rakouska, nebo Německa

2. 8. 2010 – 9:57 | Energie | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:

Třetí ropovod do ČR by mohl vést z Rakouska, nebo Německa
Otázkou je, jakou část ropných produktů v budoucnu nahradí biopaliva, stlačený plyn CNG a jak se projeví nástup elektromobilů, Foto:SXC | zdroj: NašePeníze.cz

Ropovod Družba a ropovod Ingolstadt – to jsou dvě známé cesty pro strategickou surovinu, které spojují Česko se zahraničím.

Kvůli posilování energetické bezpečnosti však Česko podle pondělního vydání ekonomického deníku E15 hledá třetí ropnou bránu.

Informace deníku E15 z více zdrojů potvrzují, že by jí mohl být nový ropovod mezi Rakouskem a Českem.

Mluvčí ministerstva průmyslu Pavel Vlček uvádí, že takové propojení mezi oběma zeměmi je pouze ve stadiu hlubokých úvah. „Žádná oficiální jednání v tomto smyslu neproběhla,“ řekl Vlček. Úvaha se podle něj objevuje „v souvislosti s kontinuálním monitoringem energetické bezpečnosti ČR“.

Podle dalších zdrojů však nyní šance na stavbu nového ropovodu, který by vedl z jižní Moravy do rafinerie OMV ve Schwechatu u Vídně, stoupají. Souvisí to s vývojem na Slovensku. I když se tam již zhruba deset let mluví o tamním propojení ropovodu Družba se Schwechatem, záměr vést nový ropovod přes Žitný ostrov narazil na odpor ochránců životního prostředí. Projekt byl pozastaven. Pokud by se nerealizoval, záložní variantou by bylo právě propojení z Moravy.

Další variantou, kterou ministerstvo průmyslu zvažuje, je propojení rafinerií v Litvínově a německém Spergau. Otevření dalšího ropovodu by v každém případě změnilo dosavadní pozici Česka – zatímco nyní je konečnou stanicí, stalo by se tranzitní zemí. Tím by se posílila energetická bezpečnost a obousměrný provoz ropovodů by navíc v krizových situacích umožňoval hledat jinou cestu pro dovoz ropy do Česka.

V případě projektu jižní Morava – Schwechat se podle Pavla Vlčka prioritně zvažuje doprava ruské ropy ropovodem Družba do Rakouska. „Ať by již byl ropovod realizován jako původní projekt ze Slovenska, či na jižní Moravě, s největší pravděpodobností by umožňoval obousměrný provoz,“ uvedl Vlček. Pokud by se ropovod na Moravě stavěl, šlo by o šedesát až osmdesát kilometrů na českém území. Přesná trasa není zatím stanovena a podle Vlčka není známa ani výše případné investice.

Generální sekretář České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu Miloš Podrazil k budování dalších ropovodů poznamenává, že je nutné nejdříve odpovědět na základní otázku: Kolik ropy bude v následujících letech potřeba, tedy jakou část ropných produktů v budoucnu nahradí biopaliva, stlačený plyn CNG a jak se projeví nástup elektromobilů.

Skutečností zůstává, že jak ropovod Družba, tak ropovod Ingolstadt dokážou už v současnosti pokrýt veškerou potřebu Česka. Z tohoto pohledu tedy podle Podrazila není třetí trasa nezbytná. Na druhé straně však připouští, že větší počet propojení z různých zdrojů zvyšuje energetickou bezpečnost. Současně to však představuje také zvýšené náklady. Pávě ekonomickou stránku věci hodlá podle Vlčka ministerstvo průmyslu důkladně analyzovat.

-Filip Sušanka, Mediafax

Kurzy

Kurzovní lístek: 25.4.2024 Exchange s.r.o.

EUR 25,180 25,300
USD 23,390 23,570
Kurzovní kalkulačka

Více měn / Porovnání kurzů bank / Europlatby zdarma

Nejnovější články