Tržby obchodníků loni stouply, letos bude hůř

- Domácí autor: Redakce NašePeníze.cz

Tržby obchodníků se za celý rok 2011 zvýšily meziročně o 1,9 procenta. V pátek o tom informoval Český statistický úřad (ČSÚ). Na celkový vývoj měl vliv především růst tržeb v motoristickém segmentu.

V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot vzrostly tržby reálně meziročně o 0,4 %, přičemž růst byl zaznamenán pouze v prvním pololetí, Foto:SXC

V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot vzrostly tržby reálně meziročně o 0,4 %, přičemž růst byl zaznamenán pouze v prvním pololetí, Foto:SXC,zdroj: NašePeníze.cz

V motoristickém segmentu se tržby reálně meziročně zvýšily o 5,4 %, v tom za prodej motorových vozidel o 6,3 % a za opravy o 0,1 %. Tržby za prodej motorových vozidel rostly s výjimkou června ve všech měsících roku 2011, výrazněji pak v prvním čtvrtletí. Rovněž za opravy tržby rostly nejvíce v prvním čtvrtletí (o 6,1 %), naopak ve druhém a čtvrtém čtvrtletí se meziročně snížily (o 2,1 %; resp. o 3,1 %).

V druhé polovině roku se tolik nedařilo

V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot vzrostly tržby reálně meziročně o 0,4 %, přičemž růst byl zaznamenán pouze v prvním pololetí, v druhé polovině roku převládl pokles. Tržby za nepotravinářské zboží vzrostly o 2,6 %, k meziročnímu poklesu došlo pouze v měsíci září. Prodej potravin zaznamenal pokles o 1,2 %, přičemž vyšší úrovně ve srovnání s předchozím rokem dosáhl pouze v měsících lednu, únoru a dubnu.

Tržby za pohonné hmoty s výjimkou srpna celoročně klesaly (celkově o 3,5 %). Průměrný cenový deflátor za rok 2011 činil 102,2 %. Ceny se zvýšily za pohonné hmoty o 11,0 %, v maloobchodě s potravinami o 4,4 % a s nepotravinářským zbožím naopak klesly o 1,9 %.

Analytici: Letos bude hůř

Maloobchod v prosinci podle dat ČSÚ meziročně vzrostl o 1,6 procenta, za celý rok pak posílil o 1,9 procenta. Analytici přesto tvrdí, že čísla nejsou nijak ohromující a navíc varují, že letos se maloobchodu v ČR povede ještě mnohem hůře.

Stejně jako v předcházejících měsících i v prosinci se dařilo především prodávat auta. Celý motoristický segment si připsal 3,8 procenta, zatímco maloobchod bez aut a PHM jen 1,1 procenta. "Ani to však není až tak špatný výsledek, vezmeme-li v úvahu nízkou důvěru spotřebitelů a jejich rostoucí obavy z dalšího vývoje ekonomiky," poznamenal v pátek Petr Dufek z investičního výzkumu ČSOB.

Prosinec byl podle něj dalším - tentokrát už osmým - slabým měsícem především pro prodejce potravinářského zboží. Rostoucí ceny potravin vedou podle analytika ČSOB k omezování jejich nákupů a k hledání alternativ mimo kamenné obchody.

Žně jako už tradičně zažívaly internetové obchody, které mají za sebou další výborný dobrý rok (2011: +11,8 %). Z pohledu zboží je vidět, že před vánocemi lidé nešetřili na elektronice, oblečení a na vybavení do domácností.

Za celý loňský rok si maloobchod připsal reálný nárůst necelá dvě procenta, tedy o něco více než za rok 2010, avšak bez aut a PHM to bylo jen procento jedno.

"Výsledky obchodu nejsou tedy nijak ohromující a navíc v roce 2012 se dá čekat, že budou ještě horší. Vyšší inflace doprovázená jen pomalým zvyšování mezd totiž povede k reálnému poklesu výdělků domácností. Nadešel rok úspor, který obchodníci samozřejmě pocítí také. Rok 2012 bude dalším rokem hledání levnějších alternativ, ať už samotného zboží nebo distribučních cest (internet)," upozornil Dufek a dodal, že čísla z maloobchodu potvrzují slabou domácí poptávku, která výrazně omezuje prostor pro zvyšování inflace.

"Inflace v ČR si tak udrží svůj nákladový charakter do té doby, dokud poptávka v ekonomice nezačne skutečně růst. A to rozhodně letos nebude," odhaduje analytik ČSOB.

Skeptický ohledně dalšího vývoje je také analytik ze skupiny Citfin Tomáš Volf. "Domácí nezaměstnanost, která půjde v následujících měsících nahoru, bude znamenat nižší sílu poptávky domácností, na což doplatí i maloobchodníci. Je pravděpodobné, že se v dohledné době míra nezaměstnanosti převalí přes hranici devíti procent, což bude vytvářet další tlak na boj o zákazníka. Hrozba ztráty zaměstnání se opět stane důvodem, proč budou spotřebitelé ve svých výdajích stále více obezřetní," tvrdí Volf.

Tagy: tržby finance eknomika