U jakých ojetých aut se často falšuje stáří?

8. 4. 2012 – 11:46 | Auto-moto | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:

U jakých ojetých aut se často falšuje stáří?
Ve velkých technických průkazech se totiž už dávno neuvádí rok výroby vozidla, ale pouze datum první registrace vozidla. Tato dvě data se od sebe mohou výrazně lišit. , Foto:SXC | zdroj: NašePeníze.cz

Nákup ojetých vozidel provázejí různá rizika, celých 42 procent ojetých vozidel má stočený tachometr, dalším významným a rozšířeným problémem je falšování skutečného roku výroby. V pátek na to upozornila společnost Cebia, která se věnuje zjišťování původu a stáří vozů.

Ve velkých technických průkazech se totiž už dávno neuvádí rok výroby vozidla, ale pouze datum první registrace vozidla. Tato dvě data se od sebe mohou výrazně lišit. Nejčastěji je to jeden až dva roky, výjimkou ale nejsou případy, kdy je vozidlo omlazeno o tři a více let.

Přitom rozdíl v pořizovací ceně vozidla, které je o jeden až dva roky omlazené může být až 40 tisíc korun.

Samostatnou kapitolou jsou individuálně dovezená vozidla do ČR. "Dovozce přiveze ze zahraničí ojeté auto, u kterého je v zahraničním technickém průkazu (např. SRN) uveden datum první registrace 12. 3. 2006. Datum na dokumentu upraví na 12. 3. 2007, technický průkaz okopíruje, aby změnu nebylo možno očima rozeznat, a s kopií jde na dopravní úřad auto zaregistrovat. A protože všude se nějaký ´známý´ najde, vozidlo zde zaregistrují jen na základě kopie technického průkazu. Datum první registrace pak figuruje jako stáří vozidla a určuje jeho hodnotu, která výrazně po tomto omlazení stoupne," popsala další z podvodů Petra Štumpfová ze společnosti Cebia.

Dopady takového podvodu na zákazníka jsou jasné. Zákazník kupuje dražší vozidlo. Platí také vyšší pojištění, protože z kupní ceny vozidla se vypočítává cena havarijního pojištění vozidla, takže čím dražší vozidlo, tím více zákazník na pojištění zaplatí. Z kupní ceny auta se počítají také celkové náklady za splátky leasingu či úvěru, pokud zákazník pro koupi auta nevyužívá vlastních úspor, ale finančních služeb některé z bank či nebankovních institucí.

Cebia proto radí, aby si motoristé ověřili, zda jsou údaje uvedené v technickém průkazu správné. "Bohužel ani těmto údajům už není možno věřit. Využijte dostupných systémů na zjišťování skutečného roku výroby a vozidlo si před nákupem pečlivě prověřte. Každý motorista může před nákupem ojetého vozidla využít internetový systém Autotracer (www.zkontrolujsiauto.cz), kde si může zkontrolovat nejdůležitější údaje z historie vozidla," radí Štumpfová.

 

Vozy, u nichž se nejčastěji upravuje rok výroby

Model Rok výroby
Škoda Octavia 2006
Volkswagen Passat 2007
Škoda Fabia 2001
Ford Mondeo 1996
Volkswagen Golf 1998
Ford Focus 2004

Zdroj: Cebia

-Filip Sušanka | MED

Kurzy

Kurzovní lístek: 28.3.2024 Exchange s.r.o.

EUR 25,170 25,310
USD 23,330 23,510
Kurzovní kalkulačka

Více měn / Porovnání kurzů bank / Europlatby zdarma

Nejnovější články