Výpadek šrotovného nejvíce postihne Čechy a Slováky

- Domácí autor: Redakce NašePeníze.cz

Zavedení šrotovného v západní Evropě minulý rok výrazně pomohlo středoevropskému automobilovému průmyslu. V roce 2010 může ale jeho výpadek působit jako koule na noze. Část poptávky byla uměle přesunuta do minulého roku a její výpadky se letos podepíší na automobilovém průmyslu i na dynamice HDP ve střední Evropě

Šrotovné může být i pastí na ekonomiku, Foto: SXC

Šrotovné může být i pastí na ekonomiku, Foto: SXC, zdroj: NašePeníze.cz

Nejvyšší efekt mělo šrotovné na Slovensku, pak v Česku a v Polsku. V Maďarsku byl pravděpodobně kvůli méně vhodné struktuře produkce (Audi, Suzuki) efekt šrotovného nižší.

 

<%Anketa42%>

 

Nejvyšší pozitivní efekt v roce 2009 znamená ale současně nejvyšší prostor pro propad letos. Pracovali jsme se třemi možnými scénáři vývoje automobilové produkce v prvním pololetí 2010 – propad k nejnižším úrovním z počátku roku 2009 (pesimistická varianta -100 %). Proti pesimistické variantě stavíme dva mírnější scénáře – realizace pesimistické varianty z 35 % (základní varianta) a z 10 % (optimistická varianta).

Pro výsledný efekt výpadku šrotovného na HDP je zásadní podíl automobilového průmyslu na HDP, který je nejvyšší na Slovensku a v Česku. Efekt do HDP ale v případě obou ekonomik mírní solidní dovozní náročnost vývozů a relativně vysoký mezní sklon k dovozům, který snižuje při porovnání s velkými ekonomikami eurozóny multiplikační efekt do zbytku ekonomiky. Až na Slovensko tak budou pro dynamiku hospodářství v roce 2010 důležitější jiné faktory – zhoršování domácí poptávky ve světle rostoucí nezaměstnanosti a celková udržitelnost oživení u klíčových západoevropských partnerů (Německo, Francie).

(Jan Bureš, hlavní ekonom Poštovní spořitelny)

Kam dál?

- Šrotovné v Česku získáte na vše možné, jen ne na auta

- Šrotovné aneb Past na domácnosti i ekonomiku

- Dovoz ojetých aut už neletí, nastaly změny na automobilovém trhu

 

Tagy: ekonomika auto finance prodej aut šrotovné