Výroba aut v Česku: Škodovka opět nabírá dech

11. 3. 2009 – 1:40 | Ekonomika | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:

Výroba aut v Česku: Škodovka opět nabírá dech
Foto: Škoda auto | zdroj: NašePeníze.cz

Škoda Auto učinila rozhodující krok k tomu, aby zůstala plnohodnotnou automobilkou: v mladoboleslavské továrně začíná vyrábět nový moderní čtyřválcový motor. Uplatní se v novém modelu Yeti.


- Světová finanční krize zeštíhlí automobilový sektor ve střední a východní Evropě
-
Novela Zákona o daních z příjmů a Zákona o dani z přidané hodnoty byla schválena Poslaneckou sněmovnou
-
ŠKODA YETI vstupuje na trh, jak si povede?

Několik měsíců přicházely z českého automobilového průmyslu jen samé Jobovy zvěsti. Až na přelomu února a března se konečně objevily první pozitivní zprávy. Škoda Auto obnovuje pětidenní výrobní cyklus. Od března se ruší volné pátky ve výrobě modelů Fabia, Roomster i Superb, a také ve výrobě motorů a převodovek. Na počátku dubna má být obnovena pětidenní produkce také v případě octavií. Omezená tak zřejmě zůstane už jen montáž starší řady Octavií Tour ve Vrchlabí. Tato auta se totiž vyvážela zejména do východních zemí, na něž krize dopadla s největší razancí.

Za přílivem nových objednávek na fabie a roomstery je zavedení šrotovací prémie v některých evropských státech. Zejména v Německu, které je pro Škodu nejdůležitějším trhem. Mladoboleslavská automobilka přitom donedávna předpokládala, že bude muset nechávat lidi v pátek doma až do konce letošního prvního pololetí. A to se pochopitelně projevovalo také u všech dodavatelů.

Současné oživení poptávky je velice vítané, byť možná dočasné. Až doběhnou nákupní pobídky, zájem chudších zákazníků zase prudce klesne. Z globálního pohledu je však podstatné, že vzdor krizi nabíhá ve Škodě Auto zcela nová produkce.

Zájem motoristické veřejnosti se pochopitelně soustředí zejména na model Yeti. Ještě důležitější se však z dlouhodobé perspektivy může ukázat skutečnost, že současně se sériovou výrobou tohoto nového sportovně-užitkového auta nabíhá od května v Mladé Boleslavi také produkce zcela nových motorů. A na rozdíl od dosavadních benzinových tříválců HTP, které nepatřily k nejvyspělejším agregátům ani v době svého vzniku, tentokrát jde o výkonnou a úspornou pohonnou jednotku nejmodernější koncepce.

Škodě tento motor zaručuje výrobní program na léta dopředu. Výroba agregátů je přitom spolu s vlastním vývojem, designem a obchodní samostatností tím, co plnohodnotnou automobilku odlišuje od pouhých „montoven“.

Přeplňovaný čtyřválec

Škoda se konečně vrací ke čtyřem válcům. Motor označený 1,2 TSI bude přeplňovaný. Má výkon 77 kW, což je na objem 1,2 litru solidní hodnota. Nový čtyřválec si právě odbývá premiéru ve voze Yeti. Objeví se také v dalších modelech koncernu Volkswagen.

Nový čtyřválec má tak přinést naplnění kapacity mladoboleslavského závodu na výrobu agregátů. Ten byl projektován na roční produkci 500 tisíc motorů a 500 tisíc převodovek. Zatímco převodovek se v posledních dvou letech vyrábělo dokonce ještě víc (loni jich bylo 538 tisíc a předloni téměř 520 tisíc), zájem o tříválcové benzinové motory HTP výrazně zaostal za očekáváním. A to nejen proto, že jejich označení svádí Čechy k žertům.

Jak informoval mluvčí společnosti Jaroslav Černý, loni Škoda vyrobila jen asi 271 tisíc tříválcových benzinových motorů. V roce 2007 jich bylo 307 tisíc a v roce 2006 zhruba 283 tisíc. Příčinou nenaplnění výrobní kapacity byl menší než původně předpokládaný zájem sesterských značek VW a Seat.

Výroba těchto tříválcových motorů, jejichž díly dodávají například tuzemské firmy Motorpal, Brisk a Benteler, ovšem také poběží ještě řadu let. Pomineme-li fabie, dosud se tyto motory používaly především ve vozech VW Fox a VW Polo. V současnosti pracuje vývojový tým Škody na jejich úpravách, které mají za cíl úsporu paliva. V budoucnu by se měly uplatnit v chystaných nejmenších autech koncernu Volkswagen, odvozených od studie VW up!

Letos čekají pokles

Přes mimořádně špatné poslední čtvrtletí zaznamenala Škoda Auto v loňském roce prodejní rekord. Zákazníkům dodala 675 tisíc vozů (meziroční nárůst činil sedm procent; původně však firma předpokládala, že prodá 700 tisíc aut). Předseda představenstva Reinhard Jung ovšem očekává, že letos celkový prodej meziročně poklesne.

„Našim cílem je zvýšit podíl na celkovém trhu v porovnání s loňským rokem,“ prohlásil šéf Škody s tím, že v současné době je kvůli nejisté hospodářské situaci nemožné plány jakkoliv vyčíslit. Podle předsedy Junga je vývoj velice problematický zejména v středoevropských a východoevropských státech.

Na domácím trhu se může brzy příznivě projevit změna v daňových předpisech. Poslanecká sněmovna totiž schválila návrh zákona, který umožní podnikatelům – plátcům daně z přidané hodnoty, aby při nákupu mohli u všech osobních vozů uplatnit odpočet. Protože o této možnosti mluvil ministr financí Miroslav Kalousek již v loňském prosinci, prodej aut podnikatelům se hluboce propadl. Připravovaná změna jim totiž umožní ušetřit na jednom autě desítky tisíc korun. Mnozí proto vyčkávají. Pokud novou zákonnou úpravu schválí také Senát a podepíše prezident, mohla by platit již v dubnu.

„Očekáváme, že díky této novele dojde v České republice k oživení prodeje automobilů firmám, který se v lednu a v únoru téměř zastavil,“ říká mluvčí Škody Jaroslav Černý. Dlouhodobě připadá na prodej firmám asi polovina trhu, přičemž Škoda je v Česku výrazně úspěšnější právě při prodeji vozů podnikatelům.

Podle Svazu dovozců automobilů přihlásily české firmy za první dva letošní měsíce meziročně zhruba o třetinu méně nových osobních aut. Počet nových automobilů kupovaných fyzickými osobami naopak za první dva měsíce vzrostl, a to meziročně o deset procent. Tento vývoj souvisí zejména s tím, že ceny nových aut na českém trhu prudce klesly. A druhým důvodem je skutečnost, že Češi ve srovnání s obyvateli západní Evropy častěji kupují automobil z úspor, nikoli na leasing či z půjčky, a uložené peníze jim teď příliš nenesou.




Více na Profit.cz

Kurzy

Kurzovní lístek: 19.4.2024 Exchange s.r.o.

EUR 25,220 25,340
USD 23,590 23,770
Kurzovní kalkulačka

Více měn / Porovnání kurzů bank / Europlatby zdarma

Nejnovější články