Změna dodavatele elektřiny: SOS varuje na co si dát pozor

23. 8. 2010 – 20:57 | Energie | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:

Změna dodavatele elektřiny: SOS varuje na co si dát pozor
SOS nabádá zájemce o změnu dodavatele elektrické energie, aby nespoléhali na informace, které dostanou od podomních nebo pouličních dealerů, Foto:SXC | zdroj: NašePeníze.cz

Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) zaznamenává zvýšený počet stížností na problémy při změně dodavatele elektřiny. Prodejci některých alternativních dodavatelů neinformují přesně o ceně a podmínkách nových dodávek.

Prodejci neupozorňují například na to, že bude třeba platit poplatek za uzavření smlouvy nebo aktivační případně deaktivační poplatek. V SOS zaznamenali i případ, kdy spotřebitel dal zástupci alternativního dodavatele plnou moc, aby za něj vyřídil výpověď smlouvy s dřívějším dodavatelem, ale posléze zjistil, že stará smlouva vypovězena nebyla a nyní jsou mu účtovány zálohy od obou dodavatelů – starého i nového.

Domácnosti si mohou svobodně volit dodavatele elektřiny, plynu a vody od roku 2006. Tuto liberalizace trhu je možné jen uvítat, protože podporuje konkurenci a dává spotřebitelům možnost výběru. Nelze se ovšem smířit s nekalými obchodními praktikami zástupců některých dodavatelů.

SOS proto nabádá zájemce o změnu dodavatele elektrické energie, aby nespoléhali na informace, které dostanou od podomních nebo pouličních dealerů. Doporučuje, aby se raději informovali přímo v klientském centru nově zvoleného distributora, zjistili si cenovou nabídku i pečlivě přečetli i ostatní podmínky smlouvy, včetně podmínek jejího případného vypovězení.

 

<%Anketa165%>

 

„Pokud spotřebitelé uzavřeli smlouvu mimo provozovnu dodavatele elektrické energie a dodatečně zjistili, že je pro ně nevýhodná nebo že byli mylně informováni, mají podle občanského zákoníku možnost od takovéto smlouvy odstoupit ve lhůtě 14 dnů od jejího uzavření. V případě, že dosud nebyly služby podle této smlouvy poskytnuty, prodlužuje se lhůta k odstoupení na 1 měsíc. Je však třeba přesně znát, jaké služby jsou předmětem dané smlouvy. Jedině s touto znalostí lze totiž uvažovat o jejich neposkytnutí, jehož následkem je prodloužení lhůty k odstoupení,“ vysvětluje právník SOS Tomáš Palla.

Po uplynutí této lhůty již nelze od smlouvy odstoupit, ale lze ji ukončit standardními způsoby dle smlouvy či zákona. Obvykle obsahuje ustanovení o možnosti ukončení sama smlouva. V takovém případě, je ale třeba počítat s případnými smluvními sankcemi, které si dodavatel bude při předčasném ukončení účtovat.

Pokud dal spotřebitel zástupci nového dodavatele plnou moc k výpovědi smlouvy se svým stávajícím dodavatelem, od kterého chce odejít, a výpověď nebyla řádně podána, může podle Tomáše Pally požadovat po novém dodavateli náhradu případné škody, která takto vznikla. V takovém případě ale záleží na konkrétním znění plné moci – například, zda je v ní uvedena lhůta, do kdy je dodavatel povinen původní smlouvu za spotřebitele vypovědět. Pokud lhůta uvedena není, může být požadování náhrady škody problematické.

 

Kam dál?

- Změna dodavatele elektřiny vám může ušetřit ročně až 2100 Kč

- ČEZ láká na plyn, RWE na elektřinu, jaké jsou jejich nabídky?

- Elektřina: Jak změnit dodavatele elektrické energie?

- Jak se zjišťují a řeší neoprávněné odběry elektřiny

Kurzy

Kurzovní lístek: 22.9.2021 Exchange s.r.o.

EUR 25,360 25,460
USD 21,580 21,720
Kurzovní kalkulačka

Více měn / Porovnání kurzů bank / Europlatby zdarma

Nejnovější články