Apple má v Česku problém. Nerespektuje práva zákazníků

- Spotřebitelé autor: Redakce NašePeníze.cz

V obchodních podmínkách společnosti Apple s českými zákazníky dochází ke značnému krácení zákonných práv spotřebitelů. Ve středu na to upozornil spotřebitelský časopis dTest.

S krácením svých práv se nesetkávají spotřebitelé jen v ČR, FOto: Apple

S krácením svých práv se nesetkávají spotřebitelé jen v ČR, FOto: Apple , zdroj: NašePeníze.cz

"Zákazníci společnosti Apple Sales International, dceřiné společnosti Apple Inc., provozující online obchod Apple Store se při koupi ´iProduktů´ ve smluvních podmínkách dočtou, že právní vztahy jimi upravené se řídí českým právním řádem. Podle analýzy časopisu dTest přesto v obchodních podmínkách Apple dochází ke značnému krácení zákonných práv spotřebitelů," upozorňuje časopis dTest s tím, že se nyní připojil k výzvě zahraničních spotřebitelských organizací k zastavení porušování práv spotřebitelů společností Apple.

K nerespektování českých právních předpisů dochází v řadě ustanovení. "Nejvíce do očí bijící jsou pasáže smluvních podmínek Apple týkající se záruky. Společnost informuje pouze o zkrácené, nikoliv zákonné dvouleté záruce, a navíc v rozporu se zákonem neinformuje o postupu pro uplatnění reklamace," poznamenal Lukáš Zelený, vedoucí poradenské linky časopisu dTest.

Neúplné a zavádějící jsou také údaje o možném vrácení zboží v případě odstoupení od kupní smlouvy. Společnost od zákazníků mimo jiné vyžaduje originální obal výrobku, na což nemá ze zákona právo. "Nelze souhlasit ani s úpravou okamžiku uzavření kupní smlouvy a s ustanoveními týkajícími se odpovědnosti za škodu," konstatoval Zelený a dodal: "Velmi svérázný je také požadavek zaslat spolu s objednávkou údaje z platební karty, přičemž tyto jsou zákazníkem zasílány v okamžiku, kdy podle společnosti dosud k uzavření kupní smlouvy nedošlo."

S krácením svých práv se nesetkávají spotřebitelé jen v ČR. I spotřebitelské organizace z dalších jedenácti evropských zemí vyzvaly Apple k zastavení nezákonných praktik. dTest současně podal podnět České obchodní inspekci, aby prověřila soulad uvedených smluvních podmínek s platnými předpisy. Právníci časopisu také sestavili přehled nejpodstatnějších porušení právních předpisů a rady, jak se zachovat v případě rozporu podmínek a zákona. Přehled je k dispozici na webových stránkách časopisu.

-Filip Sušanka |  MED

Tagy: zákon Apple pravo spotřebitelé