Auta bez povinného ručení dál brázdí české silnice, loni způsobily nehody za 211 milionů

- Auto-moto autor: Redakce NašePeníze.cz

Škody, které způsobili řidiči aut bez povinného ručení, v roce 2010 klesly na 211 milionů korun, ještě v roce 2008 přitom tyto škody dosahovaly celkem 355 milionů korun. V úterý o tom informovala Česká kancelář pojistitelů (ČKP).

Nepojištěným dominují podle statistik ČKP mladí muži s osobními automobily s menší kubaturou

Nepojištěným dominují podle statistik ČKP mladí muži s osobními automobily s menší kubaturou,zdroj: NašePeníze.cz

Celkový počet nepojištěných škod pak oproti roku 2008 loni poklesl ze 4 871 na 3 639 případů.

Povinné ručení, pojištění majetku i životní pojištění brzo zdraží

 

Nepojištěným dominují podle statistik ČKP mladí muži s osobními automobily s menší kubaturou. Provinilci, kteří vlastní vozidlo bez povinného ručení, mají nejčastěji automobily s objemem motoru do 1850 kubických centimetrů (58 procent případů), nad 1850 ccm jich je čtvrtina (25 procent). Nejrizikovější skupinou, která způsobuje nepojištěné škody, jsou muži ve věku 20 až 30 let (89 procent).

ČKP od takovýchto nepojištěných majitelů vozidel vymáhá sankce, které směřují do garančního fondu ČKP. Z něj pak vyplácí škody poškozeným, kteří utrpěli škodu v souvislosti s dopravní nehodou, kterou způsobilo vozidlo bez povinného ručení. Jen za první dva roky účinnosti novely zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla vybrala ČKP do garančního fondu na sankcích od nepojištěných téměř 261 milionů korun.

Celkově od 1. ledna 2009 ČKP rozeslala přibližně 322 tisíc výzev k zaplacení příspěvku nepojištěných, jen za loňský rok jich bylo 189 552 výzev k zaplacení sankčního příspěvku. Loni tak nepojištění do fondu přispěli 195,5 miliony korun. "Meziročně se nám podařilo navýšit jak počet odeslaných výzev, kterých jsme poslali o 56 tisíc více, tak výši inkasovaných příspěvků - vybrali jsme o 130 milionů korun více," prohlásil výkonný ředitel ČKP Jakub Hradec.

V loňském roce (od 1. července 2010) podala ČKP první soudní žaloby na adresáty výzvy k úhradě příspěvku nepojištěných do garančního fondu. "Pokud jej nezaplatí dobrovolně, je korektní, že je na nich tento nárok důsledně uplatňován, v konečném důsledku i včetně soudní žaloby či exekuce," tvrdí Hradec. K 31. březnu 2011 už ČKP podala necelých 13,5 tisíce žalob, z nichž v 77 procentech byly vydány platební rozkazy. Průměrná výše žalované částky včetně soudních nákladů je zhruba 11 tisíc korun.

"Tím, že nepojištění včas nereagují na výzvu od ČKP a nedají si své záležitosti do pořádku, jim zbytečně narůstají náklady. Průměrná výše příspěvku do garančního fondu u žalovaných případů činila 2 560 korun. Kdyby však byli zodpovědní a plnili to, co jim zákon ukládá, tak by za nárokované období za základní pojištění v průměru zaplatili 755 korun," poznamenal Hradec.

Někteří řidiči se snaží povinnému ručení uniknout. Mylně se ale domnívají, že se jim tak podaří ušetřit. Za každý den, kdy vozidlo nebylo pojištěno, na nich Česká kancelář pojistitelů uplatňuje sankční příspěvek nepojištěných do garančního fondu - u osobních vozidel 50 korun, nebo 70 korun podle objemu vozidla. Tato sazba je vždy výrazně vyšší, než kolik by motorista zaplatil na povinném ručení za stejné období. Z garančního fondu jsou pak hrazeny škodní události způsobené viníky nehod, kteří neměli uzavřené povinné ručení. I tyto částky pak ČKP na pachatelích těchto nehod důsledně vymáhá.

"Nemít povinné ručení se skutečně nevyplácí, jak dokládá příběh z praxe. Řidič s vozidlem Opel předčasně odbočil, čímž došlo ke střetu s vozidlem Ferrari. Obě vozidla byla odražena na dům, na místě nehody zůstali lehce zranění. Viník a zároveň neplatič povinného ručení způsobil vysokou škodu přesahující 2,5 milionu korun. Navíc měl na vozidle falešnou SPZ," popsal jeden z důsledků neplacení pojistného Hradec. I tuto vysokou škodu tak bude muset nepojištěný řidič zaplatit z vlastní kapsy.

Díky úspěšnosti vymáhání sankcí je od letošního roku garanční fond ČKP už zcela financován vlastníky nepojištěných vozidel. Před novelou výše uvedeného zákona se do garančního fondu od viníků nepojištěných škod dařilo vracet jen přibližně 30 procent finančních prostředků vyplacených poškozeným, zbytek dopláceli prostřednictvím svých pojišťoven poctiví plátci povinného ručení. Nyní je garanční fond financován jednak z peněz inkasovaných od nepojištěných viníků škod a zároveň z inkasa sankčního příspěvků nepojištěných do garančního fondu.

"Po dvou letech od účinnosti novely se nám podařilo dosáhnout stavu, kdy je garanční fond zcela financován z příspěvků od nepojištěných a vymožených postižních pohledávek od viníků nepojištěných škod. Podařilo se nám narovnat nespravedlivý a nelogický systém. Poctiví plátci povinného ručení tak přestávají doplácet na ty nepoctivé," dodal Hradec.

Česká kancelář pojistitelů je profesní organizací pojišťoven, které mají oprávnění na území České republiky poskytovat pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla (takzvaného povinného ručení). K jejímu vzniku došlo v roce 1999, kdy vešel v platnost zákon č. 168/1999 Sb. Česká kancelář pojistitelů spravuje garanční fond, do kterého jsou všechny členské pojišťovny povinny přispívat, a který slouží k úhradě škody způsobené vozidly bez povinného ručení. ČKP následně dlužné částky po majiteli tohoto vozidla vymáhá.

Havarijní pojištění má pouze 18 procent vozidel, je příliš drahé

 

Pojišťovny loni odhalily pojistné podvody za půl miliardy. Jaké jsou triky podvodníků?

 

-Filip Sušanka | MED

Tagy: nehoda pojištění povinné ručení dopravní bez