Bárta: Kvůli úsporám nabídneme spolupráci i čínským firmám

- Domácí autor: Redakce NašePeníze.cz

Dopravní stavby musí být levnější, řekl v rozhovoru pro agenturu Mediafax ministr dopravy Vít Bárta (VV). Nedávno byl hledat inspiraci v Polsku, kde dálnice staví Čínské firmy.

Bárta chce změnit způsob, jakým se v České republice staví, Foto:VV

Bárta chce změnit způsob, jakým se v České republice staví, Foto:VV,zdroj: NašePeníze.cz

S některými veřejnými zakázkami se zkusí obrátit i na čínské společnosti, zdroje úspor vidí ministr i v méně velkorysých stavbách, jednodušších soutěžích nebo slevách stavebních firem.

 

Psali jsme: Čínské firmy budou možná v ČR stavět dálnice

 

Jak zatím hodnotíte své působení v úřadě? Jaký je váš výhled do budoucna?

Jsem v úřadu pár týdnů a nevzal jsem si žádnou dobu hájení. Úřad musel ušetřit pět miliard korun. Když se zbavíme pěti miliard korun v tomto roce, tak se musíme zamyslet nad tím, jak napravit nedobré renomé ministerstva dopravy jako ne úplně dobrého hospodáře v následujících letech, a učinit vše pro to, aby se ceny staveb snížily. V momentě, kdy nám stavební společnosti půjdou naproti v hledání úspor, tak se zachováme stejně, jako se píše v každé manažerské příručce. V momentě, kdy jde dodavatel naproti a hledá úspory, tak by se i investor měl chovat s určitou vstřícností.

Nedávno jste říkal, že kvůli úsporám byste byl ochoten obrátit se s veřejnými zakázkami i na čínské firmy. Platí to stále, nebojíte se horší kvality?

Chceme změnit způsob, jakým se v České republice staví. Rádi bychom i v oblasti údržby umožnili větší prostor i pro více menších českých společností, aby se mohly účastnit toho, co investuje ministerstvo dopravy a jemu podřízené organizace. Je zajímavé inspirovat se čínskou cestou. Já jsem se chtěl jet podívat do Polska na to, jak tyto firmy staví. Ale tam zatím není na co koukat. Chci se setkat s představiteli Číny a popovídat si o tom, co by mohli nabídnout pro Českou republiku. Budeme zvažovat, jakou cestou se vydáme.

 

<%Anketa185%>



Kdy tedy budete o výběru dodavatelů rozhodovat, kdy byste se s čínskými představiteli výhledově mohl sejít?

Jsme ještě velmi na začátku. Během září budeme na vládě diskutovat tzv. střednědobý rozpočtový výhled. V rámci něho budeme schvalovat rozpočet pro rok 2011, ale budeme hovořit i o rozpočtech roku 2012, 2013 a 2014, kde se budou předpokládat výdaje pro jednotlivá ministerstva. Potom zjistíme, kolik budeme mít vůbec pro ministerstvo dopravy peněz. Podle nich pak budeme rozhodovat nejen o tom, co konkrétně stavět, ale i o tom, jakým způsobem budeme investovat.

V případě, že by stavební společnosti nabídly další slevy, je možné, že by se v zastavených stavbách pokračovalo?

Už teď se staví za více než o 1,5 miliardy korun, než se mělo. A to tím, že jsme našli úspory na Ředitelství silnic a dálnic ve výši 430 milionů korun a přesměrovali jsme ze Správy železniční dopravy 1,1 miliardy korun na silnice. Řadu úspor jsme zároveň našli na straně Státního fondu dopravní infrastruktury, Ředitelství silnic a dálnic, Správy železniční dopravní cesty a vlastního ministerstva a to jsou taktéž stamiliony korun, které jsme přeměnili do betonu a asfaltu, aby se stavělo více. Naší prioritou je najít peníze, aby se mohl dostavět Bohumínský most a dopravní komunikace v Ostravě. Jakmile najdeme další úspory, tak z nich budeme financovat tyto dvě základní stavby. Další úspory se hledají i na Správě železniční dopravní cesty. Jsem optimista a věřím, že i na železnicích se bude stavět.

Mnoho stavebních firem tvrdí, že například mosty by se mohly stavět levněji, pokud by byly typizované. Uvažujete o tom, že by se takové začínaly stavět?

Ano. My máme několik směrů, kterými budeme hledat úspory. Mezi ministerstvem dopravy, ministerstvem místního rozvoje a ministerstvem životního prostředí začíná pracovat skupina, která má ambici maximálně zjednodušit a zrychlit stavební řízení. Díky tomuto administrativnímu procesu bychom měli zlevnit. Výstavbu chceme zefektivnit tak, aby jí chyběla ta americká velkorysost, jak tomu říkají někteří redaktoři. Stavět typizované mosty je jedním z mnoha příkladů, jak stavět střídměji za cenu, že toho postavíme více. Úspory budeme hledat i v rámci celého procesu při jednání se stavebními společnostmi.

Stavařům jsem slíbil, že budeme tendrovat tak, aby to bylo pro stavební firmy jednodušší, rychlejší a efektivnější. Aby při výběrovém řízení nemuseli tolik investovat do různých dokumentů.

Jak se vyvíjí stavba dálnice D11 do Hradce Králové? Hovořil jste již s paní farmářkou Havránkovou, je nějaký posun v jednání?

Čeká mě série jednání, ale dohodli jsme se za účasti všech stran, že budeme prezentovat ne vlastní jednání, ale až výsledky.

Jaký máte názor na rozvoj letiště ve Vodochodech?

Ministerstvo dopravy považuje za státní zájem učinit maximální podporu pro mezinárodní letiště v Ruzyni. Netajím se tím, že chápu Vodochody jako konkurenční letiště. Pevně doufám, že bude uplatněn zákon. Veřejný zájem z hlediska desítek tisíc občanů, kteří kolem Vodochod bydlí, je stejný jako zájem ministerstva. Letiště by snížilo kvalitu života obyvatel, kteří kolem něj bydlí. My jsme k tomuto projektu obezřetní.

-Karolina Brožová, David Jareš, Mediafax

Kam dál?

- Stavitelé dálnic v Číně jsou nejrychlejší i nejlevnější, v Česku ale neuspěli

- Ministr Bárta zaměstnal "ekoteroristu"

Tagy: bárta ministerstvo dopravy stavba dálnic Čínské firmy