Čínské firmy budou možná v ČR stavět dálnice

- Domácí autor: Redakce NašePeníze.cz

Ministr dopravy Vít Bárta (VV) plánuje cestu do Polska, aby se seznámil se stavbou dálnice čínskou firmou, která Polákům nabídla vybudování dálnice za cenu o polovinu nižší než ostatní firmy.

Kvůli zlevnění staveb vzniká speciální tým, ve kterém jsou i zástupci Českého vysokého učení technického, Foto:ŘSD

Kvůli zlevnění staveb vzniká speciální tým, ve kterém jsou i zástupci Českého vysokého učení technického, Foto:ŘSD,zdroj: NašePeníze.cz

V pondělním vydání o tom píše Mladá fronta Dnes.

Zatímco v Česku ˇCínské firmy zatím neuspěly, v sousedním Polsku dokázala jedna konkurz vyhrát. Její největší devízou je totiž nízká cena, dva úseky dálnice A2 z Varšavy do Lodže totiž vítězná společnost China Overseas Engineering Corporation (COVEC) postaví o polovinu levněji než její konkurenti z EU. Navíc při využití „domácích“ dodavatelů i pracovních sil. Z tohoto pohledu by tedy čínské aktivity při stavbě dálnic v Evropě určitě prospěly i naší republice, otázkou ale je, zda česká betonářská lobby něco takového připustí.

 

Psali jsme: Stavitelé dálnic v Číně jsou nejrychlejší i nejlevnější, v Česku ale neuspěli

 

"Jsem k tomu spíše skeptický, známe kvalitu jejich zboží. Ale polská zkušenost mě zajímá," řekl Bárta. Kvůli zlevnění staveb vzniká speciální tým, ve kterém jsou i zástupci Českého vysokého učení technického. Cíl je podle Bárty jednoduchý. "Musíme hledat úspory v americké velkorysosti našich dopravních staveb," naráží na často naddimenzované stavby.

 

<%Anketa185%>

 

Stát navíc zvažuje, že by zcela obešel velké stavební firmy, které teď tvrdí, že jsou s maržemi nízko a že nemohou už dále zlevnit. Stavby by zadával po vzoru některých zemí velkým inženýrským společnostem, které by si pak najímaly na jednotlivé úseky menší místní firmy. Bárta šetří i na svém ministerstvu, bez náhrady propustil tři náměstky.

-Petr Barták, Mediafax/NašePeníze.cz

Kam dál?

- Nedokončená dálnice D8 přináší ztráty 677 milionů korun ročně

- Ekoaktivisté bojují proti dostavbě D8, lidé bojují proti ekoaktivistům

- Škrty zastaví výstavbu dálnic. Pomoct může soukromý investor

Tagy: dálnice finance stavba Čínské firmy