Biopotraviny dobývají trh

- Naše peníze autor: Redakce NašePeníze.cz

V březnu se v prostorách pražského Výstaviště v rámci veletrhu Biostyl 2007 konal první ročník konference Biopotraviny v maloobchodě. Motto veletrhu znělo: Vše o Zemi, vše pro Zemi. Konference byla určena především pro odbornou a obchodní veřejnost, ale zajímavá byla i pro ty, kteří se o biopotraviny zajímají jen ze spotřebitelského hlediska.

Placeholder

Placeholder,zdroj: Archiv

Obchod s biopotravinami představuje nejrychleji rostoucí sektor spotřeby potravin. Přesto o biopotravinách není ještě dostatečné povědomí. Biopotraviny řada lidí nesprávně zaměňuje za vegetariánství, makrobiotiku apod. Přitom se jedná o potraviny, jejichž základem jsou suroviny, které byly vyprodukovány šetrně v rámci ekologického zemědělství s ohledem na ochranu životního prostředí a pohodu zvířat. Ekologické zemědělství lze definovat jako zvláštní druh zemědělského hospodaření, který dbá na životní prostředí a jeho jednotlivé složky. Je postaveno na omezení či přímo zákazu používání látek a postupů, které zatěžují, znečišťují nebo zamořují okolní přírodu, nebo zvyšují rizika kontaminace potravního řetězce. Také zvýšeně dbá o pohodu chovaných hospodářských zvířat. Podle statistik jsme za rok 2005 v České republice utratili každý za biopotraviny 27 Kč, tedy necelé jedno euro. V Německu činí průměr na občana ročně 42 eura, ve Velké Británii 87 eur na osobu a ve Švýcarsku činí průměrná roční útrata za biopotraviny dokonce 97 eur. I přesto, že se zdá, že ve spotřebě biopotravin naše republika zaostává, byl zaznamenán meziroční nárůst spotřeby o 58,5 procenta a roční výdaje v roce 2006 stouply na 74,50 Kč na obyvatele. Tomáš Václavík, prezident společnosti ORA (asociace maloobchodníků s biopotravin) a představitel organizace Green marketing, informoval o současném světovém trhu, jehož vedoucími jsou především USA, Německo, Velká Británie, Francie, Itálie a Švýcarsko. První odhady ukazují, že ve světě bylo za biopotraviny utraceno za loňský rok 31 mld. eur. Prodej probíhá v podstatě ve všech formách maloobchodu – od prodeje přímo na farmách až po diskonty. Konvenční supermarkety procházejí procesem tzv. zeleného image. To znamená, že nabízí nejen biopotraviny a bioprodukty v rámci běžného prodeje, ale vytváří i speciální koutky, kde kromě potravin nabízí i přírodní kosmetiku, textil, vše na přírodní bázi či přímo bio. Rozmach zažívají i privátní bio značky, což jsou značky maloobchodních řetězců, např. značka Ja! Natürlich, se kterou se můžeme setkat i v ČR. Nejrychleji rostou ve světě bio supermarkety s plochou větší než 200 m2, které nabízí zhruba pět až deset tisíc položek v bio kvalitě. Rostoucí trend vykazují i malé specializované obchůdky. Předností je vlastní pekárna, řeznictví, ovoce a zelenina. Stoupá i rozmanitost prodejních cest. Jednou z možností jsou tzv. bio bedýnky. Zákazník si přímo na farmě objedná zboží, které je pak jedenkrát týdně rozváženo. Rozmach, zejména v Rakousku, zažívá gastronomie zaměřená na bioprodukty a to v rámci hotelů, restaurací, taveren a sandwich barů. Například v Evropě má své logo zhruba 30 hotelů, které vaří pouze z biopotravin. Na konferenci Biopotraviny v maloobchodě se nepředstavovaly jen nejnovější trendy, ale také se zde objevily příspěvky přinášející zajímavé informace o nových zkušenostech spolupráce ekologických zemědělců a maloobchodních řetězců, o možných strategiích, výsledky zahraničních výzkumů i příběhy těch, kteří s biopotravinami začali a jejich podnikání se daří. Všichni se však shodli na tom, že je třeba dokázat spotřebiteli, že nemusí o pravosti biopotravin pochybovat. Všichni, ať již ekologičtí zemědělci, výrobci biopotravin, provozovatelé bio gastronomie či prodejci, musí podporovat nejvyšší kvalitu biopotravin. Jedině tak si mohou zachovat svoji image. - autor: Petra Šánová, SOS -

Tagy: půjčka peníze finance rozpočet pojištění hotovost úvěr tiskové zprávy