Bodový systém je zhodnocen po dvou letech jako funkční
14. 7. 2008 – 0:20 | Naše peníze | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Zkušenosti ze zahraničí ukázaly, že řidič, který dostane „trestné body“, si příště dává na silnici větší pozor, to bylo a je i cílem tohoto zákona, resp. bodového systému. Tyto zkušenosti se během uplynulého roku (2. roku platnosti) jednoznačně potvrdily, jelikož 88% řidičů, kteří obdrželi „nějaký bod“, se již dále nedopouští přestupků a trestných činů, které jsou zařazeny do bodového hodnocení řidiče.
Před zavedením bodového systému, ale zejména i na jeho začátku, se objevovaly v médiích informace o tom, že bude velká většina řidičů mít zaevidované body a velká část rovněž „přijde o řidičák“ (pozbytí řidičského oprávnění). Po 2 letech je nutno konstatovat, že tyto domněnky nebyly opodstatněné a v konečném důsledku se ani z podstatné části nenaplnily. Po 12 měsících platnosti bodového systému mělo na svém kontě „nějaký ten bod“ 490 476 řidičů, což odpovídalo 7,32% z registrovaných řidičů. Aktuálně (po 24 měsících) evidujeme 564 940 řidičů, což odpovídá 8,95 %. Meziroční nárůst je tedy pouze 1,6% z registrovaných řidičů.
Počet řidičů, kteří pozbyli řidičské oprávnění z důvodu dosažení 12 bodové hranice, evidujeme 9 938. Nutno však podotknout, že ve vztahu ke všem registrovaným řidičům se jedná pouze o 0,157 %. Z výše uvedeného (9 938) však 25,4% osob nebylo nikdy držiteli žádného řidičského oprávnění!!! Toto je nutno chápat v kontextu a s ohledem na bezpečnost silničního provozu, jelikož osoba, která není držitelem řidičského oprávnění (resp. nesplňuje podmínky udělení a držení řidičského oprávnění), je potencionálně nebezpečná nejen sobě, ale především svému okolí, tzn. ostatním účastníkům silničního provozu. Řidiči, kteří mají největší problémy s dodržováním pravidel silničního provozu, se rekrutují převážně ze skupin mladých řidičů. Dlouhodobě evidujeme, že nejvíce „vybodovaných“ řidičů je ve věku 20–25 let.
Přestože Ministerstvo dopravy opakovaně dává k dispozici veřejnosti „návod“ jak nedostat body za přestupek nebo trestný čin a zároveň neporušit zákony (viz statistické výstupy), jsou ze strany řidičů páchány přestupky a trestné činy v čase prakticky neproměnné. Téměř polovina (46,6 %) všech zaevidovaných přestupků souvisí s překročením nejvyšší dovolené rychlosti; 33,2 % tvoří překročení nejvyšší dovolené rychlosti v obci o méně než 20 km.h-1; 17,9 % porušení povinnosti vyplývající ze zákazové nebo příkazové značky; 9,8 % porušení ustanovení § 32 zákona č.361/2000 Sb. o osvětlení vozidla; 9,5 % porušení povinnosti být za jízdy připoután bezpečnostním pásem nebo užít ochrannou přílbu atd. Nejčetnější trestný čin (1,5 %) je pak řízení motorového vozidla bez držení příslušného řidičského oprávnění.