Ceny aut loni v Česku klesly o devět procent, nejlevnější jsou v Dánsku

- Evropská unie autor: Redakce NašePeníze.cz

V roce 2010 klesly v celé Evropské unii reálné ceny automobilů o 2,5 procenta. Vyplývá to z nejnovější zprávy Evropské komise (EK) o cenách automobilů, kterou komise zveřejnila v úterý.

Nejlevnější auta v EU před zaplacením daní jsou v Dánsku, Foto:SXC

Nejlevnější auta v EU před zaplacením daní jsou v Dánsku, Foto:SXC , zdroj: NašePeníze.cz

V České republice se reálné ceny automobilů snížily o devět procent, což je po Slovensku, Bulharsku a Slovinsku v EU nejvíce. Mírně se také sblížily ceníkové ceny u nových automobilů. Tyto dlouhodobé cenové trendy tak podle EK dávají za pravdu komisi, která loni rozhodla, že specifická pravidla hospodářské soutěže pro prodej nových automobilů už nejsou opodstatněná.

TIP: Ceny aut přestávají klesat, škodovka zdražuje od srpna

"Jsem rád, že evropští spotřebitelé těží z konkurence na trzích v oblasti prodeje nových automobilů a nepřestávají mít prospěch z neustálého poklesu reálných cen," uvedl místopředseda Evropské komise odpovědný za politiku hospodářské soutěže Joaquín Almunia.

Z ceníkových cen výrobců automobilů vyplývá, že cenové rozdíly mezi členskými státy se u osobních automobilů celkově snížily. V některých případech jsou ale rozdíly stále výrazné, což má za následek, že lidé nakupující za hranicemi výrazně ušetří. Uvnitř eurozóny se ukazatel cenových rozdílů nezměnil.

"Skutečnost, že se cenové rozdíly mezi členskými státy ještě více snížily, svědčí o tom, že funguje přeshraniční hospodářská soutěž. Rovněž mne těší zjištění, že poprvé za posledních deset let se po celé EU zastavil růst reálných cen za opravy a údržbu vozidel, což je jasným znamením toho, že toto odvětví pochopilo nová pravidla hry," dodal Almunia.

Index cen automobilů v EU, který odráží nominální ceny, jež zákazníci zaplatili (včetně slev, DPH a poplatků za registraci), se zvýšil o 0,3 procenta, spotřebitelské ceny se celkově zvýšily o 2,8 procenta, takže reálné ceny automobilů poklesly o 2,5 procenta.

Ve 24 zemích EU byl zaznamenán pokles reálných cen automobilů. Ve dvou dalších zemích zůstaly ceny stabilní (+0,2 % v Itálii a na Maltě a v Portugalsku ceny vzrostly o 2,6 procenta). V případě Portugalska je ale třeba uvést, že tam lidé těžili z nadprůměrného poklesu reálných cen v roce předešlém (-6,7 %).

Pokles v reálných cenách byl výrazný zejména na Slovensku (-17,4 %), v Bulharsku (-13,5 %), ve Slovinsku (-11,6 %) a v České republice (-9,0 %). V Polsku reálné ceny klesly o 5,6 %. Na velkých trzích se reálné ceny snížily nejvýrazněji ve Spojeném království (-3,7 %), zatímco Německo, Španělsko a Francie zaznamenaly mírnější cenový pokles (-1,9 %, -1,6 % a -0,9 procenta).

Pokles reálných cen po celé EU je podle zprávy EK pokračováním trendu, který se dá pozorovat už více než deset let. To podle komise dokládá, že hospodářská soutěž mezi výrobci automobilů na trhu s novými automobily funguje. Reálné ceny za opravu a údržbu, které za poslední dekádu rostly více než obecná míra inflace, v loňském roce nestouply.

Mezi nejprodávanějšími auty své třídy může rozdíl v ceně činit přes 40 procent, například u Fiatu Grande Punto to je 44 procent. U malých vozidel je přitom třetinový rozdíl mezi nejvyšší a nejnižší cenou běžný. Nejnižší je u velkých automobilů, i když u nejprodávanějšího Volkswagenu Passat činí 38 procent.

Nejlevnější auta v EU před zaplacením daní jsou v Dánsku. Loni se průměrná cena nového osobního automobilu v Dánsku pohybovala téměř šest procent pod průměrem EU. Druhou nejlevnější zemí v rámci EU je Maďarsko a třetí Velká Británie.

Naopak nejdražšími zeměmi při srovnání cen před zaplacením daní byly loni Německo a Lucembursko s cenami vyššími o 7,7 procenta, respektive o sedm procent než činí průměr EU.

-Tomáš Králícek | MED

Může vás zajímat:

- Ministerstvo dopravy chce peníze i za jízdu po silnici první třídy, a od motorkářů

- Škodovka vyvinula novou Octavii, nastupuje třetí generace

- Chystá se ekologická daň pro všechny majitele aut? Téměř..

Tagy: auta Evropská unie ceny aut rozdíly rozdíl cen