Češi nakupují rychle a efektivně

- Naše peníze autor: Redakce NašePeníze.cz

Češi jsou přeborníci v rychlosti a efektivitě nakupování. Do obchodu za běžnými nákupy chodí v průměru desetkrát do měsíce, zatímco Rusové, Rumuni a Poláci skoro dvakrát častěji. V obchodech strávíme v průměru o třetinu méně času, než další středo a východoevropské národy, ale na útratách se to nijak neodráží.

Placeholder

Placeholder,zdroj: Archiv

Běžným nákupům Češi věnují šest hodin měsíčně, všechny ostatní sledované národy pak výrazně více. „Z velké části je to dáno oblibou a dostupností hypermarketů a supermarketů v Česku. Zatímco lidé v ostatních zemích mnohem častěji navštěvují rozličné malé obchody v okolí svého bydliště, kde tráví i hodně času, Češi preferují větší prodejny, kde nakupují běžné zboží na několik dní dopředu,“ uvedl Charlie Coode, předseda představenstva a generální ředitel společnosti GE Money Multiservis. V supermarketech a hypermarketech pravidelně nakupuje sedm z deseti Čechů, malé obchůdky s domáckou atmosférou pak mají nejraději Poláci. I když Češi nákupy nijak neprotahují, přesto stráví běžným nakupováním celkem půl roku svého života. Svou oblíbenou prodejnu vybírají Češi v první řadě podle cen. Mezi další důležité faktory patří dostupnost z práce nebo domova, otevírací doba a také dřívější zkušenost s prodejnou nebo s konkrétní značkou obchodního řetězce. V hotovosti nebo na úvěr Za běžné nákupy utratí Češi ročně v průměru 56 736 korun. Nejčastěji platíme hotovostí, stále častěji ale používáme i platební karty. Kartami již platí v obchodech více než polovina Čechů. „V jejich používání jsme nejaktivnější ze všech sledovaných zemí,“ říká Charlie Coode. „Češi v posledních letech objevují zejména výhody kreditních karet, a rychle tak dohánějí západní Evropu,“ dodává Charlie Coode. K té se blížíme i ve výdajích za zboží dlouhodobé spotřeby. Elektroniku nebo nábytek pořizují lidé v Česku ve srovnání s jinými středoevropskými národy nejčastěji. Ženy se nakupováním baví, muži stresují Výsledky průzkumu GE Money Multiservis také ukazují, že jsou to ženy, kdo většinou spravuje rodinný rozpočet a rozhoduje o tom, co se v rámci běžných nákupů pořídí. Společné rozhodování obou partnerů přichází na řadu až u větších položek, například u vybavení domácnosti. Ženy a muži se také liší pohledem na samotné nakupování. Pro čtyři z deseti mužů je to stresující činnost a ztráta času, ženy ho častěji považují za relaxaci nebo dokonce svůj koníček.

Tagy: půjčka peníze finance rozpočet pojištění hotovost úvěr tiskové zprávy