Češi nejvíce v dětství slýchávali: „Peníze nerostou na stromech“

- Komerční sdělení autor: Redakce NašePeníze.cz

Jak se staví současná on-line populace k tradičním rčením z oblasti peněz zkoumal ojedinělý průzkum. Respondenti dostávali k posouzení výroky obecně známé, jako jsou například: „Peníze budou, my nebudeme“; „Peníze nerostou na stromech“; „Peníze jsou nutné zlo“. Nejvíce Čechů preferovalo výrok „Peníze budou, my nebudeme“, což dokládají výsledky exkluzivního výzkumu agentury ppmfactumresearch, který uskutečnila ve spolupráci s lídrem v oblasti on-line vzdělávání společnosti Inner Winner. Výzkum byl zaměřen na postoje stávající populace a zároveň hodnotil postoje rodiny zkoumaného segmentu. Exkluzivního průzkum proběhl na vzorku pětiset respondentů všech věkových kategoriích a vrstev.

„Ukázalo se, že zatímco mezi respondenty samotnými na adresu peněz z nabídnutých výroků nejvíce rezonovalo rčení „peníze budou a my nebudeme“ (z 5 výroků vybralo 37 % lidí), tak když měli vybrat výrok, který slýchávali v dětství od rodičů, mnohem častěji uvedli výrok „peníze nerostou na stromech“, říká Miroslav Fous, researchdirector, z agentury ppp factumresearch. A dodává: „Jako by tedy současná generace měla k penězům a jejich utrácení poněkud benevolentnější vztah. Tatáž generace současně připouští, že její předci vnímali peníze jako výdobytek práce a ve spotřebě byli obezřetnější.“

Takto ucelený výzkum je zatím unikátním pro český trh. Jeho výsledky byly opravdu překvapivé a svým způsobem vypovídají o náladě národa. Další zajímavá zjištění byla, že 4/5 internetové populace ČR považuje peníze za prostředek k dosažení cílů a stejný podíl lidí také potvrdil, že peníze pro ně znamenají svobodu a nové možnosti(viz graf). Současně mají peníze pro internetové Čechy také svou odvrácenou stránku – pro více než 2/3 jsou peníze zdrojem nesváru mezi lidmi, resp. vedou k tomu, že se jejich vlivem lidé mění. To si myslí častěji lidé s nižšími stupni vzdělání (bez maturity) a také lidé starší 45 let. Naopak mladší lidé do 35 let a také ti, kdo žijí v Čechách, s tímto výrokem významně častěji nesouhlasí.

Podíváme-li se na program peněz z pohledu práce 3/5 respondentů, hovoří-li o sobě, potvrzují, že práce přináší i jiné benefity, než peníze (Častěji to tak vnímají nejmladší lidé do 24 let, a lidé v Praze). Jsou však přesvědčeni, že to si uvědomují jen 2/5 jejich rodičů. O nich jsou totiž v nadpoloviční míře přesvědčeni, že pracují pro peníze, ačkoliv je jejich práce nenaplňuje. K tomu, že je stávající práce nenaplňuje, se častěji přiznávají obyvatelé Moravy.Zatímco 17 % online populace ČR souhlasí s tím, že peníze dělají peníze (však téměř 1/4 z celku přiznává, že požívá nějakou formu pasivního příjmu, který nepochází z aktivní práce), u svých rodičůby souhlass tímto výrokem čekali jen v 10 %.

Udělejte si i Vy krátký test „Peníze a vy“ a odhalte své skryté myšlenkové postoje.

„Získaná data jsou pro nás velmi užitečná. Sledováním peněžních programů v populaci věnujeme velkou část naší práce. Právě peněžní přesvědčení a programy často lidem brání k navázání vztahu s penězi, čímž dochází k blokování toku peněz. Z našich dat vyplývá, že tito lidé často trpí nedostatkem peněz, nebo je nedokáží udržet v dostatečném množství,“ říká Monika Urbanová, ředitelka odboru komunikace a marketingu ze společnosti Inner Winner. „Rozhodně na data navážeme naše vzdělávací programy a prohloubíme tím transformaci našich účastníků,“ dodává Urbanová.

Chcete vědět více, jak fungují tradiční prohlášení o penězích v našem mozku? Stáhněte zdarma ebook „Peníze a Vy“ aneb kolik stojí vaše svoboda?.