Česká ministerstva nakupují stále „zeleněji“

- Naše peníze autor: Redakce NašePeníze.cz

Vláda se dnes seznámila se zprávou o tom, jak jednotlivá ministerstva plní doporučení brát při nákupech ohled také na životní prostředí. Každoroční evidenci o tom, jak resorty zohledňují ekologickou kvalitu nakupovaných výrobků – například podle ekoznačky Ekologicky šetrný výrobek (EŠV) – předložilo MŽP.

Placeholder

Placeholder,zdroj: Archiv

Ze získaných dat jasně vyplývá, že objem nákupu těchto výrobků rok od roku stoupá. A údaje za poslední rok jsou více než příznivé. Vždyť jen centrální orgány státní správy pořídily v roce 2006 výrobky s ekoznačkou EŠV za 242 miliony koruny, což je ve srovnání s rokem 2005 nárůst o 100 milionů korun. Vzrůstá především podíl ekologicky šetrných produktů v nákupech státní správy, protože celkový objem nákupů zůstává prakticky nezměněný (viz graf č.1). Výrazný posun je mimo jiné zapříčiněn účinností nového zákona č. 137/2006 o veřejných zakázkách, který umožnil v mnohem větší míře uplatňovat environmentální kritéria při zadávání veřejných zakázek. Jak je patrné z grafu č. 2, mezi nejúspěšnějšími ekologicky šetrnými výrobky (co do objemu investovaných prostředků) najdeme především kancelářský nábytek a papírenské výrobky se shodným podílem 18%, následované výpočetní technikou (15% – se značkou Energy star). Tzv. „zelené nakupování ve veřejné správě“ či „zelené veřejné zakázky“ (neboli green public procurement) jsou z hlediska životního prostředí a prosperity moderního a environmentální šetrného průmyslu zásadní. Nákupy a další zakázky veřejné správy v zemích EU tvoří až 17 % HDP, proto je pro trh s environmentální příznivými výrobky a technologiemi chování veřejné správy tak důležité. V České republice existuje od roku 1994 ekoznačka Ekologicky šetrný výrobek, určená pro takové produkty, které ve své kategorii kromě běžných požadavků na kvalitu splňují ještě navíc další environmentální kritéria. Od roku 2006 přibyla navíc nová ekoznačka Ekologicky šetrná služba, která je u nás zatím určena pro hotely, kempy a školy [2]. Čeští podnikatelé mají také možnost (a řada z nich ji již také využila) využívat evropskou ekoznačku The Flower, která je významná především pro exportéry či podnikatele v cestovním ruchu [3]. Na českém trhu jsou již stovky výrobků a služeb, které mají právo nosit českou či evropskou ekoznačku. Graf č. 1 Graf č. 2

Tagy: půjčka peníze finance rozpočet pojištění hotovost úvěr tiskové zprávy