Česká republika je pro turisty bezpečná a cenově stále příznivá
8. 8. 2008 – 2:00 | Naše peníze | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
ČR opouští pozici levné destinace. To ale není nic nového: už před několika lety zarážely pražské ceny turisty, kteří sem přijeli s vidinou laciné dovolené ve státě bývalého východního bloku.
Skotští turisté si stěžují na pražské směnárny
Zahraniční turista v Česku denně utratí 2470 korun
České směnárny se nechovají jak by měly
Centrum hlavního města dnes patří jako kdekoli jinde na světě k nejdražším lokalitám v zemi, zatímco dovolená v regionech je pro cizince cenově stále velmi výhodná. Ani to však nic nemění na tom, že Česká republika nestaví svůj marketing jen na příznivých cenách. Kromě kulturních a přírodních památek si může ČR přidat ještě jedno významné plus: patří mezi nejbezpečnější země světa.
Bezpečnost
„Česká republika je zahraničními turisty vnímána jako bezpečná země. Tento fakt potvrzují také nedávné mezinárodní výzkumy. V nich se Česká republika umístila v první dvacítce, Praha pak v první padesátce,“ uvádí ministr pro místní rozvoj ČR Jiří Čunek. Zároveň ale upozorňuje na hlavní problémy, které u nás turisty stále trápí: nepoctiví taxikáři a směnárny, kapesní krádeže a okrádání v restauracích.
Legislativa přitom není jedinou zbraní, kterou je možné tyto přečiny potírat: „Účinné jsou i kvalitní informační kampaně. Díky nim významně poklesly stížnosti na taxi službu, ubývá také případů falešné směny přímo na ulici,“ vypočítává ministr. Celorepublikovým problémem naopak zůstávají směnárny (výhodný kurz platí jen při směně nad 40 000 Kč). Zákon ale neporušují, proto je v tomto případně třeba informovanost veřejnosti zesílit.
Ani přes vypočtené nešvary nemá Česká republika a Praha v zahraničí tak špatnou reputaci, jak se někdy soudí. „Turisty není třeba před pobytem u nás speciálně varovat. Stačí, když se tu budou chovat stejně opatrně jako při návštěvě kterékoli jiné země nebo jiného velkoměsta,“ zdůrazňuje ministr Jiří Čunek.
Silná koruna
Silná koruna zamotala hlavu exportérům, hoteliérům i cestovním kancelářím. Je ale možné dnešní problémy provozovatelů restaurací a ubytovacích zařízení vysvětlovat jen silnou měnou? Ředitel agentury CzechTourism Rostislav Vondruška si to nemyslí: „Vedle vývoje koruny vůči hlavním měnám hraje významnou roli také růst cen energií. Tato oblast průmyslu je dnes v obrovské krizi. Trochu jsme si zvykli, že trh obdobná negativa sám absorbuje, takže když se pak problém skutečně projeví, není nouze o panické reakce.“
V Praze má přitom současný pokles tržeb hoteliérů i další vysvětlení: už v roce 2006 přišlo první upozornění, že počet ubytovacích kapacit předbíhá nárůst počtu turistů. Zatímco Vídeň měla vloni při srovnatelné návštěvnosti 50 tisíc lůžek, v Praze jich bylo už téměř 75 tisíc. Avizované otevření dalších hotelů situaci zjevně nezlepší. Současná cenová válka sice turistům nahrává, pro mnoho menších ubytovacích zařízení ale může být likvidační. „Velkou rezervu pro Prahu představuje domácí turistika. Inspirovat se můžeme u našich německých sousedů. V roce 2007 se na celkové návštěvnosti berlínských hotelů podíleli domácí 66 %, v Praze se ve stejném období ubytovalo jen 11 % českých občanů,“ upozorňuje Rostislav Vondruška.
Aktivity státu
Ať koruna posiluje, nebo oslabuje, stát věnuje rozvoji cestovního ruchu v České republice soustavnou pozornost. Od roku 1993 je propagací turistického potenciálu České republiky doma a v zahraničí pověřena Česká centrála cestovního ruchu – CzechTourism, příspěvková organizace MMR ČR. Konkurenční výhodou proti ostatním národním centrálám je fungující síť 26 zahraničních zastoupení po celém světě – to umožňuje přímo a flexibilně komunikovat s odborníky i turisty.
Agentura i ve spolupráci s partnery v regionech ročně realizuje stovky prezentačních akcí (veletrhy, semináře, poznávací cesty, prezentace, tiskové konference…), nejviditelnější jsou přirozeně marketingové kampaně. „V předchozích letech se podařilo díky cíleným kampaním v Polsku, na Slovensku a Rakousku opět pozdvihnout zájem návštěvníků o naši zemi,“ poukazuje na bezprostřední efekt těchto akcí Rostislav Vondruška. Letos se Česká republika představila ve velkém stylu v Rusku (vlaková road show na kolejích Transsibiřské magistrály), do konce roku pak ještě proběhne kampaň ve Švédsku.
Rozsáhlejší projekty podpoří prostředky Integrovaného operačního programu. Připravuje se projekt informačního a rezervačního systému ČR, marketingové kampaně pro TOP zdrojové země v Evropě a zámoří a rovněž kampaň zaměřená na domácí turisty.
Přestože aktivity agentury CzechTourism jsou na poli cestovního ruchu nejviditelnější, spoléhat se výhradně na ně nejde. „Aby byla propagace České republiky v zahraničí skutečně úspěšná, musí se do ní aktivně zapojit všechny subjekty cestovního ruchu,“ uzavírá ministr pro místní rozvoj Jiří Čunek.