České a rakouské toaletní papíry. I tady je dvojí kvalita

- Spotřebitelé autor: red

Toaletní papír používá každý a očekává od něj zhruba to samé. Jeho spotřeba roste, na každého Čecha připadá asi 8,5 kg toaletního papíru za rok. Časopis dTest nechal v laboratoři otestovat celkem 19 balení třívrstvých neparfémovaných vzorků. Dva výrobky pro srovnání koupil na rakouském trhu. Dobrou zprávou je, že žádná z testovaných rolí v testu nepropadla, rozdíly mezi nimi však najdete.

Ilustrační foto

Ilustrační foto,zdroj: freeimages.com

Češi, kteří jezdí nakupovat za hranice, argumentují lepší kvalitou zboží ze zahraničí. dTest se rozhodl prověřit situaci na poli toaletních papírů z tuzemska i od našich sousedů. „Do laboratoře jsme vyslali 17 značek třívrstvého nenavoněného toaletního papíru z českých obchodů. Dva vzorky, Lidl/Floralys a Billa, jsme pro srovnání koupili také na rakouském trhu. Privátní značka papíru z českého Lidlu dopadla o trochu lépe než z toho rakouského. Toaletní papír prodávaný pod značkou Billa v Česku ale dopadl o poznání hůře než jeho rakouské dvojče,“ shrnuje výsledky testu Hana Hoffmannová, šéfredaktorka časopisu dTest. Podrobnější výsledky testů dvojí kvality výrobků jsou zdarma dostupné na webu www.dvojikvalita.cz.

K diskuzi o dvojí kvalitě stejně vypadajících výrobků stejné značky přispělo i srovnání počtu vrstev toaletního papíru. „Velmi zajímavá je situace s toaletními papíry, které řetězec Billa prodává pod svou privátní značkou Clever. Ani jeden ze dvou, které jsou v Česku k dostání, jsme nemohli do testu – na rozdíl od našich rakouských partnerů –zařadit, protože nesplňovaly základní podmínku: nemají tři vrstvy. Český Clever Toaletní papír má vrstvy dvě a Clever Toaletní papír recyklovaný má jen jednu. V Bille u jižních sousedů je situace jiná. Papíry Clever ve stejném žlutém obalu jako v Česku a podobném fialovém obalu zakoupíte ve třívrstvém provedení,“ poznamenává Hana Hoffmannová.

Testování všech toaletních papírů sestávalo z laboratorní a praktické části. Laboratorní zkoušky měly za cíl prověřit pevnost, savost a rozpustnost toaletního papíru v přesně daných a stejných podmínkách. Praktické zkoušky obnášely zapojení dobrovolníků, kteří papíry testovali v domácím prostředí za běžného provozu. Jejich úkolem bylo hodnotit hebkost, příjemnost na dotek, vzhled, odolnost proti protržení, savost, soudržnost vrstev, trhání v místě perforace a odtržení prvního útržku.

Nejlépe vyšel z praktických i laboratorních zkoušek papír Rossmann/Alouette Toilettenpapier. Nejvíc nespokojenosti vzbudila odolnost vůči protržení u papíru Q-Soft, kterou dobrovolníci ohodnotili pouze jako dostatečnou. Kvůli tomu si z těchto zkoušek odnesl nejhorší hodnocení ze všech.

Jak zvládly toaletní papíry testy v laboratoři? Papír má být v tahu pevný, ale zároveň by se měl snadno odtrhávat. Ve všech zkouškách pevnosti obstály papíry většinou velmi dobře nebo dobře, výjimku tvořil papír Big Soft, jehož pevnost v podélném i příčném tahu byla nejhorší ze všech.

Jak je papír savý, ovlivňuje technologie výroby, různá délka celulózových vláken nebo použití recyklovaného papíru, který saje méně. Nasáknout vodu trvalo nejdéle papírům dm/Sanft & Sicher Toilettenpapier Recycling a Lidl/Floralys z Rakouska. Zbylé výrobky si v obou dílčích zkouškách savosti vysloužily jen jedničky a dvojky. Papír, který se po spláchnutí hůře rozpouští, může ucpat potrubí. Ve zkoušce rozpustnosti propadl papír Linteo Care & Comfort.


Tip dTestu:
Pro toaletní papír neplatí žádné předpisy týkající se chemických látek. Specializovaná papírenská laboratoř, kde jsme test prováděli, doposud ve své praxi nezaznamenala problém s vysokým obsahem nežádoucích chemických látek v neparfemovaném toaletním papíru – bez ohledu na to, zda byl či nebyl na jeho výrobu použit recyklovaný papír. Častými látkami, které způsobují u citlivých jedinců podráždění kůže, jsou některé složky parfémů. Prvním krokem je proto kupovat papír bez vůně.

Tagy: kvalita toaletní papír dvojí kvalita

Zdroje: dTest