České dráhy letos investují do obnovy vozového parku přes 2,5 miliardy korun

27. 8. 2007 – 5:00 | Naše peníze | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:

České dráhy letos investují do obnovy vozového parku přes 2,5 miliardy korun
Placeholder | zdroj: tisková zpráva

Letošní plán investic Českých drah do obnovy vozového parku v osobní dopravě zahrnuje nákup nových jednotek CityElefant pro příměstskou dopravu, nových vozů pro vlaky EuroCity a EuroNight, kompletní přestavbu starých motorových vozů na moderní regionální vlaky i rekonstrukci nepotřebných poštovních vozů na řídicí vozy pro motorové rychlíky.

Jízdní řády – IDOS Do nákupu nových a do kompletní přestavby starších vozů letos investují České dráhy 2,69 miliardy korun. Přes 1,6 miliardy přitom zaplatí z vlastních zdrojů. V oblasti dálkové dopravy letos České dráhy převzaly poslední část dodávky vozů pro spoje EuroCity, jde o 3 vozy první a 11 druhé třídy a 7 nejmodernějších lůžkových vozů pro vlaky EuroNight. Jsou plně klimatizované a při běžném provozu mohou jezdit rychlostí až 200 km/h. Cestujícím nabízejí také možnost připojení ke zdroji na 230 V. „Pro příměstskou dopravu letos pořídíme dalších 9 elektrických jednotek CityElefant, které jezdí zejména v okolí Prahy. S těmito soupravami se už ale setkávají také cestující na Ostravsku,“ říká náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu, Jiří Kolář . „Jedná se o patrová, plně klimatizovaná a velice komfortní vozidla, která postupně nahrazují staré pantografy ze 60. a 70. let. Samozřejmostí je také to, že vlak je bezbariérový se speciálně upravenými prostory a sociálním zázemím pro vozíčkáře.“ Celkem už provozují České dráhy 30 CityElefantů, jedna souprava stojí více než 200 milionů korun a vlaky jsou částečně financovány z úvěru od Eurofimy (organizace evropských železničních společností, která se zabývá financováním obnovy vozového parku). Nový jízdní řád 2007/2008 počítá s nasazováním těchto vlaků také na spoje z Prahy do Ústí nad Labem a z Ostravy směrem na Olomoucko. Pokračuje také modernizace vlaků pro regionální tratě. České dráhy dále kompletně přestavují staré motorové vozy na jednotky Regionova, se kterými se mohou cestující setkat ve dvouvozové i třívozové verzi. Regionovy jsou určeny pro místní tratě, jsou částečně bezbariérové a mají speciálně upravené WC pro vozíčkáře. Ve dvouvozové verzi letos nasadí České dráhy do provozu 21 souprav, v třívozové 7. Do roku 2010 dodá Pars nova a.s. Českým drahám zhruba 100 jednotek Regionova, z toho bude 26 třívozových. Dvouvozová Regionova stojí 20 milionů korun, třívozová 37 milionů. „Pokračuje i přestavba starých nepotřebných poštovních vozů na moderní řídicí vozy určené především pro motorové rychlíky. Jen letos jich přibude pět. Zároveň do těchto motorových rychlíků modernizujeme vložené vozy, kterých letos nově nasadíme do provozu jedenáct,“ doplňuje Jiří Kolář. „Začínají tak vznikat ucelené soupravy s modernizovaným motorovým vozem, vloženými vozy a řídicím vozem, díky kterému není potřeba ve stanicích, kde souprava mění směr, objíždět motorovým vozem na druhý konec vlaku. Řídicí vozy jsou vybaveny zdvihacími plošinami pro vozíčkáře a část z nich také oddílem první třídy.“

Kurzy

Kurzovní lístek: 19.4.2024 Exchange s.r.o.

EUR 25,230 25,350
USD 23,620 23,800
Kurzovní kalkulačka

Více měn / Porovnání kurzů bank / Europlatby zdarma

Nejnovější články