České firmy poskytly 750 milionů na veřejně prospěšné projekty

- Naše peníze autor: Redakce NašePeníze.cz

750 milionů korun je celková částka, kterou firmy zapojené do letošního ročníku ceny TOP Firemní Filantrop 2008 věnovaly na veřejně prospěšné projekty.

Placeholder

Placeholder , zdroj: Archiv

To potvrzuje, že české firmy udržují stabilní či mírně vzrůstající trend posilování svého odpovědného chování a své odpovědné role ve společnosti. K dalším významným trendům patří jednoznačně orientace firem na zaměstnance a na zákazníky, a to včetně jejich zapojování do této oblasti. Názory veřejnosti tyto trendy jednoznačně potvrzují. V rámci 5. mezinárodní konference o společenské odpovědnosti firem na téma „Společenská odpovědnost firem – příležitosti v novém evropském kontextu“, konané 11.11. 2008 v Obecním domě v Praze byly představeny čerstvé výsledky reprezentativního výzkumu veřejného mínění, který připravila agentura Factum Invenio pro Fórum dárců. Česká veřejnost má zájem o informace o společenské angažovanosti firem a povědomí o firemních CSR projektech významně ovlivňuje názory české veřejnosti. Většina Čechů pozitivně změní svůj postoj k firmě, o níž se dozví, že podporuje veřejně prospěšné projekty. Prakticky každý čtvrtý respondent říká, že kdyby věděl o tom, že firma podobné projekty realizuje, jeho důvěra k firmě a jejímu chování by se zvýšila. „Toto zjištění je velice důležité právě v souvislosti se světovou finanční krizí“ upozorňuje Pavlína Kalousová z Fóra dárců. „Kvalitní a dlouhodobá strategie společensky odpovědného chování může totiž firmě významně pomoci překlenout složité období a udržet si důvěru veřejnosti.“ Téměř pro polovinu Čechů ( 46%) je při rozhodování o změně zaměstnání důležité, zda se nový zaměstnavatel chová společensky odpovědně. Třetina českých občanů (34%) si během uplynulých dvanácti měsíců zakoupila výrobek nebo službu podporující veřejně prospěšnou věc. Nejčastěji šlo o věci denní spotřeby a potraviny (54% respektive 53 %). „ Je zřejmé, že Češi na veřejně prospěšné projekty slyší, reagují a pozitivně to mění jejich mínění o firmě i produktu.“ říká Iva Petrová z Factum Invenio. „Projekty tohoto druhu, kdy firma propojí své produkty s dobrou věcí, rostou u nás jako houby po dešti“, potvrzuje Pavlína Kalousová. „Firmy zjišťují, že jde o nový způsob oslovování zákazníka, který s sebou nese odlišení od konkurence a obchodní výhody“. Žebříček TOP Firemní Filantrop vyhlašuje Fórum dárců již pátým rokem. Za pět let investovaly firmy, které se do tohoto žebříčku zapojily, na veřejně prospěšné projekty více než 3 miliardy korun. Mezi letošními 44 firmami, které dohromady investovaly do charitativních projektů a společensky odpovědných aktivit téměř 750 milionů, jsou v celku očekávaná jména velkých firem, ale také svou velikostí střední nebo regionální firmy. V kategorii celkových objemů vede i v letošním roce energetická skupina ČEZ, druhé místo s odstupem získala Česká spořitelna. Pořadí největších dárců se sestavuje podle dvou stejně důležitých kategorií. V přehledu nejštědřejších dárců v kategorii poměru darů k ekonomickým výsledkům firem zcela jasně vede farmaceutická společnost Johnson&Johnson. Výsledky v této kategorii prokazují, že mnohé firmy naplňují další z očekávání veřejnosti, která jsou též výsledkem uváděného výzkumu, a to, že více než 1 % zisku firem věnované na veřejně prospěšné účely by rády viděly dvě pětiny lidí ze středních měst. Trend takzvaných dobrých výrobků se jednoznačně odrazil v kvalitativních kategoriích soutěže TOP Firemní Filantrop. Kromě samostatných kategorií byla v letošním roce poprvé odměněna firma, která zajímavým a efektivním způsobem využívá své výrobky pro dobrou věc. Speciální ocenění získala společnost Oriflame za projekt Oriflame dětem, který realizuje s Nadací Terezy Maxové. V rámci tohoto projektu vznikla speciální řada výrobků, u kterých zákazníci vědí, kolik putuje na charitu. Další speciální ocenění bylo uděleno firmě Vodafone za její zcela inovativní projekt PC hry s názvem GhettOut, jehož cílem je ukázat lidem, jak se žije v sociálně vyloučené lokalitě a jak je těžké se z ghetta dostat. Kvalitativní projekty byly oceněny v kategoriích TOP Projekt a TOP FF 2008 v oblasti zapojování zaměstnanců. Ocenění TOP Projekt za „Výjimečný projekt“ získala firma Škoda Auto s projektem „Za každé prodané auto zasazený strom“ a za „Dlouhodobou efektivitu“ se vítězem stal Microsoft ČR s projektem ve spolupráci s Nadací Charty 77 „Počítače proti bariérám“. Na prvním místě v oblasti zapojování zaměstnanců byl projekt České spořitelny „Den pro charitu“.

Tagy: půjčka peníze finance rozpočet pojištění hotovost úvěr tiskové zprávy