ČESMAD: Mýtné nepřináší výnosy podle předpokladů

4. 10. 2007 – 4:00 | Naše peníze | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:

ČESMAD: Mýtné nepřináší výnosy podle předpokladů
Placeholder | zdroj: tisková zpráva

Vybírání mýta se promítlo přepravcům zboží do nákladů, ne všichni dokázali zvýšené náklady přenést na zákazníka. Podle šetření sdružení autodopravců ČESMAD BOHEMIA se to podařilo pouze ze 70 procent.

Čtěte také: Lidé na silnicích první třídy mýtné nechtějí Mýtné by měla platit také velká osobní auta Na mýtném se vybralo již 3,6 miliardy korun Dálniční kupony podraží na 1000Kč Do roku 2015 by měly být dokončeny všechny hlavní dálnice Denně se na mýtném výbere již přes 20 milionů korun a trend je stále rostoucí Dopravcům se tedy zavedením mýtného zvýšil tlak na marži, navíc se setkali s mnoha provozními a technickými problémy při vybírání těchto poplatků. Řekl to na diskusním fóru pod názvem Budování mýtného systému a využití telematických funkcí v ČR v rámci MSV zástupce generálního tajemníka ČESMAD Vojtěch Hromíř. „Zařízení zatím není plně funkční, problémy jsou především v oblasti vyúčtování, kdy se objevují nepřesnosti mezi fakturou, kterou obdrží přepravce z Ředitelství silnic a dálnic a od svého karetního operátora,“ uvedl Hromíř. Dalším problémem je, že mýtná brána nezaregistruje projíždějící vozidlo a do kontrolního systému se dostává záznam, tzv. incident. Na tomto základě se snaží správa silnic vozidlo zadržet a uložit řidiči pokutu. V tomto případě firma nemá možnost jak tyto incidenty sledovat a včas je řešit. V současnosti chybí přesný mýtný kalkulátor na internetu, výpočet mýtného se někdy liší o deset až patnáct procent. Tento systém nelze použít pro fakturaci zákazníkovi, neboť nestanoví přesnou cenu. „Stále za nedořešený problém považujeme legislativu, v níž je výklad ministerstva dopravy nepřesný. Jde o to, že pokud jedou dvě stejná vozidla do 12 tun a jedno z nich má závěsné zařízení, platí pouze řidič se závěsným zařízením. Tento výklad považuje ČESMAD za chybný,“ konstatoval Hromíř. Podle něho činí náklady na mýtný systém v letošním roce asi 2,8 miliardy korun. Ke konci září bylo vybráno na mýtném 4,2 miliardy korun a do konce roku to bude zřejmě kolem 5,5 miliardy korun. Částka z mýtného není tak vysoká, jak se předpokládalo. Například výnos z dálničních kuponů dosahuje 800 milionů korun, přitom z mýtného z vozidel nad 12 tun může být kolem 3,5 miliardy. Prvotní úvahy zněly, že tak složitý systém přinese do státní pokladny deset až patnáct miliard korun ročně. Výběr se zvýší v roce 2009, kdy podle rozhodnutí vlády mají být zpoplatněna vozidla nad 3,5 tuny. Přesto nepůjde o příliš vysokou částku. Nastane rozšíření zpoplatnění sítě komunikací , do konce roku má být do systému zavedeno zhruba 200 kilometrů silnic 1. třídy , především tam, kde nejsou dosud dobudovány rychlostní komunikace. Dále se uvažuje, že výběr mýtného bude rozšířen i na silnice 2. a 3. třídy. „Před tímto krokem varujeme, neboť půjde o ekonomicky neefektivní záležitost,“ dodal Hromíř. Čeští dopravci požadují slevu na mýtném, ušetřené náklady by investovali například do nových aut. Podobný systém už v některých evropských zemích funguje, například ve Francii a Itálii se slevy tuzemských přepravců pohybují kolem 20 procent. Systém, který by to zavedl chce navrhnout sdružení autodopravců ČESMAD BOHEMIA. Tyto slevy by mohly platit podle Hromíře od ledna 2009.

Kurzy

Kurzovní lístek: 26.4.2024 Exchange s.r.o.

EUR 25,120 25,240
USD 23,420 23,600
Kurzovní kalkulačka

Více měn / Porovnání kurzů bank / Europlatby zdarma

Nejnovější články