Čeští vinaři chtějí posílit svou pozici na trhu

4. 4. 2007 – 14:01 | Naše peníze | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:

Čeští vinaři chtějí posílit svou pozici na trhu
Placeholder | zdroj: tisková zpráva

Naši výrobci vína se stále více zaměřují na kvalitu, která se lépe než v obchodní síti uplatní v gastronomických zařízeních. O tom, jak moravští vinaři propagují svou produkci, ale i o mimořádné kvalitě ročníku 2006 jsme si povídali s tajemníkem Svazu vinařů ČR Martinem Půčkem a ředitelem Vinařského fondu ČR Jaroslavem Machovcem.

Jsme na veletrhu G + H, takže se nemohu nezeptat: jak významným odbytovým kanálem je pro naše vinaře gastronomie? M. P.: Samozřejmě důležitým. Přes supermarkety a obchodní řetězce dnes prodáváme 70 procent produkce, ale vyšší gastronomie je určitě směr, kterým by vinaři měli jít. Zejména pro ty drobnější, kteří jsou na veletrhu zastoupeni na akci „To nejlepší pro Vás“, představuje gastronomie zajímavý prostor, protože do obchodního řetězce se nedostanou. Zároveň i velké firmy cítí, že přes řetězce lépe prodají základní a střední řady vín, ale vyšší kvalitu v ceně láhve od sta korun výše už musí směřovat do gastronomie. V supermarketu totiž hraje hlavní roli cena. J. M.: Gastronomie je pro naše vinaře velmi důležitý obchodní kanál s narůstající kapacitou. Uvedu příklad. Cizinci, kteří přijdou do naší restaurace, chtějí ochutnat tuzemská vína, a je škoda, že spousta gastronomických zařízení nabízí hlavně vína odjinud – italská, francouzská a jiná. Řada lidí dnes vyhledává zážitkovou gastronomii a chce snoubit pokrmy s vínem, se zlepšující se ekonomickou situací také přibývá těch, kteří si to mohou dovolit. Chtějí o vínu něco vědět, a jestliže jim restaurace nabídne kvalitní tuzemská vína, určitě si z nich vyberou. U cizinců je to jednoznačné, ti se skutečně nejdříve ptají po domácím víně. Roste poptávka restaurací po kvalitních tuzemských vínech? M. P.: Roste, je to cítit zejména poslední rok. Určitě se v tom projevuje i reklamní podpora tuzemských vín. Zároveň prospělo, že se v daňových zákonech podařilo prosadit tiché víno jako reklamní předmět, který je možné odečíst z daňového základu. Před vánocemi to způsobilo úplný boom a firmy se místo tužek apod. prezentovaly vínem. Myslím si, že takovým dárkem určitě udělaly svým obchodním partnerům větší radost. J. M.: Zájem o tuzemská vína roste a jsem přesvědčen, že tomu pomáhá i naše reklamní kampaň, i když těch důvodů je samozřejmě více. Vína z Moravy a z Čech se dostávají do povědomí, lidé chtějí více ochutnávat, dávají si vína jako dárek. Nakonec vlastní empirickou zkušeností zjistí, že to, co se v supermarketech prodává v krabicích nebo PET lahvích, má s vínem společný pouze název, ale pravé kvalitní víno mají hledat někde jinde. Pomáhají i prezentace jako tato na veletrhu G + H, kde lidé narazí na skutečně kouzelné věci a naváží přímé vztahy, mají chuť se na jižní Moravu rozjet. Na galavečeru vinařů byli zástupci gastronomie včetně té špičkové, VIP z města Brna, a jestliže tyto osobnosti začnou upřednostňovat moravská vína, přinese to i obchodní efekt. Byli tu lidé z velkých podniků, kteří ovlivňují konzumaci na firemních akcích nebo rozhodují o nákupu vína jako reklamních předmětů. Pro vinaře ta akce byla zajímavá jak po stránce obchodní, tak po stránce prezentační. Kvalitu naší produkce potvrdil i letošní Grand Prix VINEX, kde tuzemská vína získala jedno z nejvyšších průměrných bodových hodnocení v historii soutěže. Nejvyšší zastoupení měla vína z ročníku 2005, který byl velmi kvalitní. Jaký byl ten minulý? M. P.: Ročník 2006 by měl být ještě kvalitnější. Deštivý srpen zajistil, že se hrozny dobře nalily, a dlouhý teplý podzim jim dal čas uzrát. Vína sice bylo málo, zimní mrazy snížily výnos v průměru o 35 procent, ale cukernatost byla díky menšímu množství hroznů vyšší. Vína ročníku 2006 je méně, ale bude velmi kvalitní, což by se mělo ukázat i na soutěži Grand Prix VINEX 2008. Našim zemědělcům v posledních letech způsobují starosti klimatické změny, například sladaři a pivovarníci mají od roku 2000 velké problémy s nedostatkem kvalitního ječmene. Vinařům posun k suššímu a teplejšímu klimatu naopak prospívá… M. P.: Révě, která má hluboké kořeny, nedostatek vody tolik nevadí. Suchá perioda ovšem nesmí přijít v období, kdy se nalévají hrozny. Réva sice neuschne, ale do hroznů se „suchým stresem“ dostanou cizorodé látky. Vloni voda přišla tehdy, když měla, a následovalo slunečné září a říjen, takže červencové sucho nevadilo. Projevuje se měnící se klima i v odrůdové skladbě? Teplejší počasí na Moravě určitě přeje červeným odrůdám, které u nás nejsou tak vyhlášené jako bílé. M. P.: Slunce a červená odrůda prostě patří k sobě, dnes se na výsadbě červené odrůdy podílejí už asi 40 procenty. V současnosti se červeného vína sklízí asi 35 procent, ale poslední masivní výsadby ještě neplodí, takže v budoucnu ho bude o něco více. V žádném případě nelze říci, že by se u nás červeným odrůdám nedařilo. Moravská červená vína jsou prostě jiná než španělská, těchto těžkých vín vypijete nanejvýš jednu sedmičku, kdežto našich svěžích ovocitých vín můžete vypít dvě sedmičky a jste pořad svěží jako to víno! - zdroj: bvv, foto: Část archivního sklepa ve vinařském dvoře Starý sklep v Novosedlích -

Kurzy

Kurzovní lístek: 13.12.2024 Exchange s.r.o.

EUR 25,050 25,170
USD 23,820 24,000
Kurzovní kalkulačka

Více měn / Porovnání kurzů bank / Europlatby zdarma

Nejnovější články