Čínské automobilky hodlají dobýt trh

23. 4. 2007 – 7:00 | Naše peníze | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:

Čínské automobilky hodlají dobýt trh
Placeholder | zdroj: tisková zpráva

Vzmáhající se čínské automobilky by si chtěly s pomocí nových modelů do tří až čtyř let zajistit 40 procent domácího trhu. Velké světové automobilky však budou mít na nejrychleji rostoucím světovém trhu automobilů stále značný prostor k růstu, protože místní značky usilují především o levnější části trhu. Konfrontace domácích a světových automobilek je jedním z rysů autosalonu, který byl dnes otevřen v Šanghaji.

Čínské firmy jako státní SAIC Motor Corp. nebo soukromá Geely Automobile Holdings prudce zvyšují investice do výzkumu a vývoje v naději, že dokážou na domácím trhu to, co se ve světě podařilo japonským a korejským rivalům Toyota nebo Hyundai. Místní značky nyní mají na domácím trhu asi čtvrtinový podíl a možnosti jejich růstu jsou závratné – jen loni čínský trh automobilů vzrostl o 30 procent. Šéf Geely Ci Lien-wang je přesvědčen, že domácí firmy by mohly do roku 2010 prodávat na domácím trhu čtyři auta z deseti. Geely chce perspektivně dosáhnout prodeje milionu osobních vozů ročně, čímž by vyrovnal nynější produkci čínského společného podniku americké General Motors. „Místní automobilky vykazují neuvěřitelný růst. Začnou být problémem pro zahraniční značky? Již jím jsou,“ řekl agentuře Reuters ředitel divize asijského automobilového výzkumu ve firmě Global Insight Ashvin Chotai. Místní výrobci se díky společným podnikům s GM, Volkswagenem a dalšími světoznámými automobilkami naučili technologii výroby a nyní intenzivněji než jiní pracují na vývoji vlastních značek. Některé již začínají vstupovat i na zahraniční trhy. Geely nebo Chery Automobile, která spolupracuje s DaimlerChryslerem, si při budování pozic v levném segmentu trhu tiše vyvíjejí modely střední a vyšší třídy. Chery v březnu prodejem vozů jako první čínský výrobce předstihla GM, jejíž šanghajský společný podnik byl dosud na domácím trhu jedničkou. SAIC, která spolupracuje s Volkswagenem i GM, loni uvedla na trh první vlastní sedan Roewe 750, založený na technologii zkrachovalé britské firmy MG Rover. Nyní v Šanghaji SAIC představuje prototyp vozu střední třídy Roewe W2, ale i vůz poháněný palivovými články. Nanjing Automotive Group, která v roce 2005 získala provozy zkrachovalého Roveru za něco málo přes 100 milion dolarů, minulý měsíc vyrobila první čínské vozy MG pro domácí i exportní trh. Firma FAW Car modernizovala svůj sedan „Red Flag“, první čistě čínskou značku, vyhrazenou kdysi pro státní činitele a význačné zahraniční hosty. Zahraniční automobilky, které musejí pro čínský trh vyrábět jen ve společných podnicích, kde nesmějí mít víc než 50 procent, se zaměřují hlavně na lukrativnější segmenty vyšších tříd a luxusu. Tím odpovídají na prudký růst poptávky ze strany nových čínských boháčů. Nákupní trendy ukazují, že díky zrychlenému růstu příjmů domácností jsou spotřebitelé ochotni platit přirážku za kvalitu a styl, což zvýhodňuje zahraniční značky. Většina malých čínských vozů jako Chery QQ se prodává v chudších vnitrozemských provinciích, zatímco v přímořských oblastech jsou populárnější zahraniční modely jako Honda Accord nebo VW Passat. Kvůli kvalitě a image čínští spotřebitelé také stále ještě častěji kupují nejlevnější model GM Chevrolet Spark než obdobný model Chery, který je až o 1500 dolarů (31.000 korun) levnější. Je také pravda, že zisky domácích firem zůstávají nesrovnatelně menší než zisky zahraničních společných podniků. Jihočínský podnik Hondy měl za rok 2005 zisk téměř 600 milionů dolarů, což byl 60násobek zisku Chery. „Opravdu nevím, kdy (naše firmy) dohoní zahraniční značky i v ziskovosti,“ komentoval to člen čínského státního konzultačního výboru pro automobilový průmysl Čchen Kuang-ču.

Kurzy

Kurzovní lístek: 24.4.2024 Exchange s.r.o.

EUR 25,220 25,340
USD 23,520 23,700
Kurzovní kalkulačka

Více měn / Porovnání kurzů bank / Europlatby zdarma

Nejnovější články