Co dělat když vám bankomat nevydá peníze, ale strhne je z účtu?

- Naše peníze autor: Redakce NašePeníze.cz

Platební kartu používáme čím dál častěji. Bankomaty jsou na každém rohu a výběr z nich je velmi jednoduchá a rychlá operace. Ale co dělat, když bankomat peníze nevydá? Na to se ve sdružení na obranu spotřebitele zeptali finančního arbitra ČR – JUDr. Ing. Otakara Schlossbergera.

Co dělat když vám bankomat nevydá peníze, ale strhne je z účtu?

Co dělat když vám bankomat nevydá peníze, ale strhne je z účtu?, zdroj: NašePeníze.cz

Jak se má člověk zachovat, když mu bankomat nevydá peníze, ale na příštím výpisu z účtu zjistí, že mu banka výběr přeci jenom odečetla? Záleží na tom, zda je to bankomat mé banky, či cizí? V podstatě je jedno, čí je to bankomat, klient v každém případě musí reklamovat u své peněžní instituce, tedy u své banky. Řada klientů často nepozná, čí je to bankomat, i když jsou tam reklamy. Navíc ATM (automatic teller machine – čili bankomat) provozují i nebankovní subjekty.

Nevydá-li bankomat peníze, klient by si měl uschovat vždy potvrzení, tedy pokud si jej vyžádal v rámci výběru. Moje rada zní, pokud se vás bankomat zeptá, zda chcete potvrzení, tak zásadně vždy klikněte na „ano“. Občas se sice stane, že potvrzení nedostanete.

Buď došel papír, za což se ATM omluví a oznámí vám, že jej nelze vytisknout, nebo prostě nevyjede nic. Ale ani to není problém, pokud vám bankomat peníze nevydá. V každém případě kontaktujte svou banku s tím, že jste peníze nedostali a aby vám prověřili, zda proběhla autorizace na váš účet či nikoliv.

Toto banka zjistí podle čísla karty a vašeho jména, které má ve svém karetním systému. Není dobré čekat až na výpis, který může přijít až za měsíc. Bankomaty jsou cca v 50 % procentech monitorovány kamerami a záznamy se mohou mazat třeba už za týden.

To si každá banka dělá, jak chce (což je škoda). Bude-li autorizace potvrzena, je předpoklad, že bude proúčtována i částka na vrub daného učtu. V takovém případě podejte u své banky písemnou stížnost (ono je to opravdu jedno, jaký bankomat jste užili). Celá podstata totiž spočívá v tom, že karta existuje, byl zadán PIN a to vše straní bance.

Proto považuji za nutné, aby byli klienti řádně poučeni o tom, že v případě, že jim bankomat peníze nevydá, aby se opravdu dobře podívali do výdejního místa na peníze. Bankovky někdy mohou „vylézt“ jen kousek, starší lidé si toho nevšimnou a odcházejí od bankomatu. Při řešení je pak zřejmé z žurnálu (záznam o činnosti bankomatu a průběhu výběrů), že si peníze vzal někdo jiný. Za takové situace pak banka odpovědnost pochopitelně nenese.

 

Jaká dlouho po výběru mohu neplatnou transakci reklamovat?

 

Lhůtu pro reklamaci si určuje každá banka sama a naleznete ji v obchodních podmínkách jednotlivých bank. Obecné pravidlo je reklamovat co nejdříve poté, co jsem to zjistil. Ale jak jsem napsal výše, ideální je – v případě, že mi ATM peníze nevydá – reklamovat okamžitě, i když nevím, zda se peníze z účtu odečetly či ne. Zkrátka služba nebyla zajištěna.

Banka nesmí klienta odmítnout jen proto, že bankomat není její. ATM třeba ne, ale klient její je a ten má problém a ona se o něj „musí“ postarat. Banka musí zjistit, co se stalo na ATM její konkurenční banky a pak sdělit klientovi výsledek, třeba i nepříjemný. Jaká je v takových případech úspěšnost získání peněz zpět? Úspěšnost je v podstatě minimální. Zatím se mi podařilo jen u jedné banky s čistým svědomím vydat odsuzující nález, který byl ale opřen o to, že obrazovka chybně vedla klienta, neinformovala ho o neodebrané hotovosti, která ještě z pozice, kdy klient stál u bankomatu, nebyla vidět. Banka výběr zaplatila a pak asi další dvě nebo tři reklamace podobného typu. Částky to byly několikatisícové, nejvyšší 9 tisíc Kč.

[ Autor: SOS, Petra Zachari ]

Tagy: peníze finance účet bankomat