ČOI: Který e-shop je poctivý a kde pravděpodobně naletíte?
8. 12. 2014 – 18:36 | Spotřebitelé | Redakce NašePeníze.cz |Diskuze:
To je dotaz, na který odpovídají pracovníci ČOI snad nejčastějši. I přesto, že univerzální rada neexistuje, je několik zásad, které by měli spotřebitelé dodržovat – kromě ceny zboží nebo služby by je měla zajímat identifikace prodejce a nabízené obchodní podmínky, včetně způsobu platby a termínu dodání. O tom, že tato doporučení mají své opodstatnění, svědčí výsledky kontrol internetového obchodování ve 3. čtvrtletí.
„Naši inspektoři zjistili porušení jednoho či více ustanovení obecně  závazných právních předpisů ve třech čtvrtinách kontrol  vytipovaných e-shopů. Nejčastěji se setkali s užitím nekalých obchodních  praktik, konkrétně s neposkytováním zákonem stanovených informací, dále  s uváděním neúplných či jinak zavádějících údajů o prodávajícím, o  podmínkách uzavření smlouvy nebo o uplatnění práv z této smlouvy  vyplývajících,“ řekl Mojmír Bezecný, ústřední ředitel ČOI. V hodnoceném  období nabylo právní moci 191 pokut ve výši téměř 1,3 milionu korun. 
 
Inspektoři  ČOI v rámci této kontrolní akce celoročně monitorují elektronické  obchodování prostřednictvím sítě internet a v případě nedostatků  ukládají opatření, jejichž cílem je eliminace zjištěného nežádoucího  jednání, které může snížit důvěru spotřebitelů a jejich zájem o tuto  jinak velmi perspektivní formu obchodování. 
 
V  období od 1. 7. 2014 do 30. 9. 2014 bylo v rámci kontrolní akce  provedeno celkem 221 kontrol, zaměřených především na plnění povinností,  vyplývajících prodávajícím ze zákona o ochraně spotřebitele. Počty kontrol provedených jednotlivými  inspektoráty jsou uvedeny v následující tabulce. 
| Výsledky kontrol e-shopů – 3. čtvrtletí 2014 | 
 | |||
| Inspektorát | počet kontrol | kontroly se zjištěním | zjištěná porušení v % | 
 | 
| 
 | ||||
| Středočeský a Hl. město Praha | 48 | 32 | 66,7 % | 
 | 
| Jihočeský a Vysočina | 25 | 21 | 84,0 % | 
 | 
| Plzeňský a Karlovarský | 23 | 10 | 43,5 % | 
 | 
| Ústecký a Liberecký | 23 | 19 | 82,6 % | 
 | 
| Královéhradecký a Pardubický | 21 | 19 | 90,5 % | 
 | 
| Jihomoravský a Zlínský | 39 | 31 | 79,5 % | 
 | 
| Moravskoslezský a Olomoucký | 42 | 33 | 78,6 % | 
 | 
| Celkem | 221 | 165 | 74,7 % | 
 | 
Jak vyplývá z uvedené tabulky, porušení obecně závazných právních předpisů bylo zjištěno při 165 kontrolách, což představuje 74,7 %.
Výsledný  vysoký poměr kontrol, při kterých byly zjištěny nedostatky, však nelze  považovat za objektivní obraz stavu elektronického obchodování v České  republice. Je výsledkem průběžného monitoringu nabídky a služeb  nabízených prostřednictvím internetu inspektory ČOI, a také cílených  kontrol internetových prodejců, u nichž lze na základě monitorování  předpokládat, že při své činnosti mohou porušovat obecně závazné právní  předpisy. Při těchto kontrolách jsou také využívány informace a podání  poskytované České obchodní inspekci spotřebitelskou veřejností.
 
Ve  3. čtvrtletí ČOI přijala celkem 1087 podání spotřebitelů, z nichž v 10 %  šetřených podnětů prokázali inspektoři porušení povinností v dozorové  pravomoci ČOI. Z větší části se však podání týkala oblastí, které  upravuje občanský zákoník, a spotřebitelé se tak mohou domoci svých práv  pouze soudní cestou. V 17 případech se podání vztahovala k fiktivním  firmám s falešnou identitou, dalších 45 podání bylo postoupeno jiným  kontrolním orgánům dle příslušnosti a cca 50 podání je řešeno.
Chování e-shopů se nelepší, jak se bránit?
Výsledky kontrol internetového obchodování za 3. čtvrtletí roku 2014 ukazují, že se situace v dodržování povinností stanovených zákonem o ochraně spotřebitele nelepší.
Z poznatků inspektorů také vyplývá, že ani po téměř roční účinnosti nového občanského zákoníku (zák.č. 89/2012 Sb.), stále ještě řada prodávajících v obchodních podmínkách svých e-shopů na tuto novou úpravu spotřebitelských práv neodkazuje.
Trvalý nápor spotřebitelských podnětů, které ČOI prověřuje, však současně potvrzuje, že možnosti nákupu přes internet využívá stále více spotřebitelů, aniž by respektovali alespoň základní zásady bezpečného nákupu: to znamená, že by je kromě ceny zboží nebo služby měla zajímat identita prodejce a obchodní podmínky, včetně způsobu platby a termínu dodání zboží.
A pokud nakupují v e-shopu poprvé, mohly by jim v rozhodování napomoci i zkušenosti dalších kupujících, zveřejněné na webu. Přes tyto nedostatky považuje Česká obchodní inspekce obchodování prostřednictvím sítě internet, včetně obchodování na sociálních sítích, za perspektivní formu prodeje, bude jí i nadále věnovat náležitou pozornost a postihovat protiprávní jednání prodávajících, kterým poškozují práva spotřebitelů.
Zjištěná porušení a uložené sankce 
 
Porušení zákona o ochraně spotřebitele a dalších předpisů:
 
porušení  zákazu užívání některé z forem nekalých obchodních praktik bylo  zjištěno ve 138 případech, tj. ve 46,6 % kontrol. Ve většině z nich se  jednalo o neposkytnutí zákonem stanovených informací, případně o  poskytnutí neúplných či jinak zavádějících údajů, ať již o prodávajícím,  o podmínkách uzavření smlouvy nebo o uplatnění práv z této smlouvy  vyplývajících 
další  prodávajícími často porušovanou povinností bylo poskytování řádných  informací o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného  plnění, spolu s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit, což nebylo  splněno v 83 případech, tj. 28 % kontrol
opakované  nedostatky byly rovněž zjišťovány v dodržování formálních náležitostí  přijetí a vyřízení reklamace, včetně dodržení zákonem stanovené lhůty  k vyřízení reklamace, které byly zjištěny v 31 případech, tj. 10,5 %  kontrol
ostatní  ustanovení zákona o ochraně spotřebitele byla porušována v menším  rozsahu (např. neseznámení s cenou – 16 případů, řádné označení výrobků  informacemi v českém jazyce nebo piktogramy – 5 případů, porušení zásad  poctivosti prodeje – 3 případy).
Na základě zjištěných porušení obecně závazných právních předpisů nabylo ve sledovaném období právní moci celkem 191 pokut v hodnotě 1 261 000 Kč.
