ČR přišla o dvě miliardy korun z EU na okruh kvůli zvýšení mýtného

- Naše peníze autor: Redakce NašePeníze.cz

Ministerstvo dopravy muselo odepsat dvě miliardy korun z dotace Evropské unie na výstavbu Pražského okruhu. Informují o tom v pondělním vydání Hospodářské noviny. Aktualizováno 20:26, 20.2.2012

Stát má navíc problémy vyčerpat bruselské peníze kvůli zpoždění při stavbě či přípravě projektů, Foto:ŘSD

Stát má navíc problémy vyčerpat bruselské peníze kvůli zpoždění při stavbě či přípravě projektů, Foto:ŘSD,zdroj: NašePeníze.cz

Důvodem je to, že stát zvedl sazbu mýta, kterým si na stavbu vydělává. A tím podle pravidel Evropské unie ztratil nárok na část peněz. První projekty Pražského okruhu se totiž schvalovaly v roce 2008 a žádost o dotace počítala s tehdy platnými cenami mýta. Stát ho ale od schválení evropské dotace už dvakrát zdražil, ministerstvo dopravy proto muselo své žádosti o dotace přepočítat, uvádí Hospodářské noviny.

Dlouhodobě stát na zvýšení mýtného vydělá. Jenže zdražené mýto nahradí evropskou dotaci během dlouhých třiceti let. A kvůli seškrtanému státnímu rozpočtu by se peníze hodily hned.

Stát má navíc problémy vyčerpat bruselské peníze kvůli zpoždění při stavbě či přípravě projektů, jako je například nedodržení termínu při dokončení dálnice D8 či podezření z podvodu týkající se výpadovky z Brna na Mikulov. Celkově je tak ohroženo až 16 miliard korun z Evropské unie, píší Hospodářské noviny.

Ministerstvo dopravy: Česko kvůli zdražení mýta o miliardy z EU nepřijde

řes dvě miliardy korun z unijních fondů, které byly původně určené na stavbu Pražského okruhu a které muselo ministerstvo dopravy (MD) kvůli dražšímu mýtu seškrtat, rezort uplatní na jiných projektech. V pondělí to v reakci na informace Hospodářských novin uvedl ministr Pavel Dobeš (VV).

Šéf rezortu dopravy zrekapituloval, že první projekty související s výstavbou Pražského okruhu byly na národní úrovni schválené v roce 2008 a počítaly s tehdy platnou sazbou mýta. Na základě unijních pravidel muselo Česko svoji žádost přepočítat a místo původní 7,8 miliardy korun nově zažádalo jen o 5,7 miliardy.

Snížení požadovaného příspěvku ale nutně neznamená, že Česká republika o peníze přijde. "Alokace operačního programu se nijak nesnižuje, nevyčerpané prostředky je možné používat na financování projektů jiných. Ředitelství silnic a dálnic už realizuje či bude realizovat několik dalších takzvaných náhradních projektů, na které bude možné tuto uvolněnou alokaci dočerpat," uvedl Dobeš.

Za peníze původně určené pro Prahu by se tak mohl stavět například úsek D1 mezi Přerovem a Lipníkem, úseky D3 Borek – Úsilné a Veselí nad Lužnicí – Bošilec nebo dílčí úseky v rámci modernizace D1. "Výše příspěvku EU na tyto projekty překračuje zmíněné 2,1 miliardy korun," uzavřel Dobeš.

-Zdenek Michora | MED

Tagy: dotace komunikace EU peníze mýtné okruh