Dvouletá záruka se možná stane "minulostí"

25. 4. 2013 – 7:08 | Spotřebitelé | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:

Dvouletá záruka se možná stane "minulostí"
Pokud si pračku koupíte, vybalíte ji po měsíci a zjistíte, že buben je špatně uchycen a pračka nemůže fungovat, máte nárok uplatnit reklamaci. To platí jen za situace, kdy výrobek vůbec nepoužijete. Foto:SXC | zdroj: NašePeníze.cz

Přestane vám po půl roce fungovat nová pračka? S reklamací budete mít od nového roku smůlu. Nový občanský zákoník totiž radikálně mění povinnosti prodejců a práva na reklamaci spotřebitelů.

Od příštího roku bude mít prodávající jen povinnost v pořádku dodat vámi zakoupený výrobek. "Pračka bude dodaná v pořádku, bude fungovat, vy se o ni bude správně starat a dodržíte všechny pokyny k užívání. Po půl roce se však porouchá. Jde o vadu spojenou s užíváním a na tu se již záruka vztahovat nebude," popsal příklad Pavel Kunert z právnické firmy PRK Partners.

Ochrana zákazníka se sníží

Pokud si pračku koupíte, vybalíte ji po měsíci a zjistíte, že buben je špatně uchycen a pračka nemůže fungovat, máte nárok uplatnit reklamaci. To platí jen za situace, kdy výrobek vůbec nepoužijete.

"Prvních šest měsíců bude zákazník při reklamacích dostatečně chráněn tím, že důkazní břemeno za vady na výrobku, které nevznikly špatným zacházením, bude vždy na straně obchodníka. Jinými slovy, prodejce bude muset prokázat, že vada na zboží v době jeho prodeje nebyla, jinak bude muset danou věc opravit, v případě větší vady vyměnit," doplnil Kutnert.

Nebudu čekat měsíc a opravím si to sám

V případě, že si zákazník schopen výrobek sám a levněji opravit, prodejce mu bude po dohodě muset zaplatit náklady. "Kupující si tak bude moci vyměnit vadné těsnění u pračky sám a u prodávajícího následně uplatní slevu ve výši ceny těsnění. Kupující tak nebude muset čekat až 30 dnů na vyřízení reklamace, prodávající zase nebude muset hradit náklady související s reklamací, což je přepravné nebo výjezd technika", dodává advokát Tomáš Liškutín.

Dostali jste odřený mobil? Vymění vám jen kryt

V případě skrytých vad, tedy takových, které nejsou při převzetí zboží na první pohled patrné, má nyní zákazník na výběr, zda bude požadovat výměnu vadného výrobku, nebo jeho opravu. "Od nového roku již ale nebude mít možnost požadovat automaticky výměnu zboží, pokud by byla vzhledem k povaze vady nepřiměřená," řekl zástupce právní firmy.


Změny se nevyhnou ani případným reklamacím vad, které existovaly při převzetí zboží. "V praxi se změny v rámci reklamací dotknou zejména bagatelních vad, které lze rychle odstranit. To znamená, že když zákazník například objeví vadu krytu na mobilním telefonu, nebude moci požadovat výměnu celého přístroje, ale prodávající bude moci na počkání vyměnit pouze kryt telefonu za bezvadný," vysvětluje právník Tomáš Liškutín.

Změna přichází v EU

Změna českých zákonů je podle Kunerta v souladu s evropskou legislativou. "Tato podoba reklamací funguje v Evropě. Podle mě však konkurenční prostředí donutí prodejce ponechat 24měsíční záruční dobu i na vady způsobené opotřebením," řekl na závěr Kunert.

Jakkoliv budou nová pravidla v rámci prodeje a poskytování služeb v obchodě platit od začátku ledna 2014, na výrobky zakoupené před tímto datem zůstane zákonná záruka zachovaná, a to po standardní dobu 24 měsíců.

František Bužek | MED

Kurzy

Kurzovní lístek: 25.9.2021 Exchange s.r.o.

EUR 25,360 25,460
USD 21,610 21,750
Kurzovní kalkulačka

Více měn / Porovnání kurzů bank / Europlatby zdarma

Nejnovější články