E-shopy kradou zákazníky kamenným obchodům
5. 2. 2010 01:01
-
Podnikání
autor:
Redakce NašePeníze.cz
Internetové obchodování patřilo loni k oborům, které nebyly tvrdě zasaženy recesí. Přestože malé e-shopy se problémům s nedostatkem zákazníků nevyhnuly, velcí hráči zvyšovali počty zákazníků i objem tržeb.
E-shopy rostou jako houby po dešti, Foto: SXC
, zdroj:
NašePeníze.cz
Dobrých
zpráv ze strany podnikatelů a obchodníků nebylo v loňském roce slyšet
mnoho. Většina firem zápasila s odlivem zákazníků vinou nepříznivé
ekonomické situace a tím i s nižšími tržbami a zisky. Jednou z mála
výjimek byly internetové obchody. Těm krize naopak „přihrála“
i zákazníky, kteří by za normální situace upřednostnili kamenné
prodejny.
Největší české e-shopy tak hlásí i za loňský rok nárůst počtu
nakupujících i tržeb. Například obchodu s počítači a elektronikou
Alza.cz loni obrat vzrostl o 30 procent na více než čtyři miliardy
korun, meziročně vyšší tržby zaznamenal ve všech měsících roku 2009
i konkurenční Mall.cz. Rostoucím počtem zákazníků se může pochlubit
i skupina e-shopů Kasa.cz. Růst všechny zmiňované obchody očekávají
i v letošním roce.
Stejně jako každý rok přitom on-line obchodníci
nejvíce těžili z předvánočního nákupního šílenství. „Co do počtu
objednávek jsme v předvánočním období evidovali meziroční nárůst o 25
procent. Z hlediska obratu však činil meziroční nárůst pouze 1,5
procenta, protože průměrná hodnota objednávky v předvánoční sezoně
klesla o pětinu,“ potvrzuje ředitel skupiny Kasa.cz Tomáš Richter.
Velcí internetoví prodejci se loni často vyhnuli i drastickým úsporným
opatřením či propouštění. „Hlavní předností internetových obchodů
v porovnání s kamennými jsou totiž obecně nízké marže, které je nutí
fungovat maximálně efektivně bez ohledu na aktuální ekonomický vývoj.
Z tohoto důvodu jsou e-shopy na nepříznivý vývoj připraveny mnohem
lépe,“ vysvětluje Tomáš Richter.
Internet vítězí díky cenám
Co za zvyšujícím se zájmem o nákupy na internetu stojí? „Jednoznačně je
to cena. Internetové nakupování je synonymem k levným nákupům, a tak
v době krize, kdy je cena až na prvním místě, prožívají e-shopy
renesanci,“ uvádí hlavní trumf marketingový ředitel loni
nejúspěšnějšího českého e-shopu Alza.cz Jan Samko. Díky výhodnějším
cenám prožily poměrně úspěšný rok i některé menší internetové obchody,
které se zaměřují na prodej specializovaného nebo pro internetový
prodej ne úplně typického zboží. „Stavební materiál se zákazníci na
internetu teprve učí hledat. Díky velkému potenciálu nám tak loni
i přes klesající objem výstavby počet zákazníků rostl,“ tvrdí František
Valeš z webStavebniny.cz. Za růstem počtu nakupujících podle něj byla
opět cena. „Stavebníci zjišťují, že materiál na stavbu domu je možné na
internetu koupit se slevou v řádu desítek procent,“ tvrdí František
Valeš.
Nízké ceny však podle Jana Samka pomáhají e-shopům přetáhnout zákazníky
kamenných obchodů jen do určité míry. „Na internet přišlo mnoho
prvokupců, ale neřekl bych, že zákazníci opustí nákupy v kamenných
prodejnách. Výpravy do nákupních center jsou pro Čechy typické a zvyk
je železná košile,“ tvrdí Samko. Řada nakupujících navíc kvůli „honu“
za nejvýhodnější cenou zažila s e-shopy i špatnou zkušenost. „Spousta
z nich na e-shopy zanevřela jen proto, že si přes zboží.cz objednali
u nejlevnější a nesolidní firmy, a ta jim zboží nedodala,“ vysvětluje
Jan Samko. Další příčinou byly i některé menší obchody, které nebyly na
nápor objednávek připraveny a zboží dodaly pozdě nebo vůbec.
Levnější značky? Ano i ne
Ekonomická recese v loňském roce snížila kupní sílu zákazníků. Ti proto
své nákupy daleko pečlivěji zvažovali a srovnávali důkladněji i ceny.
Proto hlásily v loňském roce nárůst i takzvané internetové srovnávače
cen jako zboží.cz, které vybírají mezi nabídkami jednotlivých e-shopů
ty cenově nejzajímavější. Zkušenosti jednotlivých e-shopů s prodejem
levnějších značek jsou však různé.
Například v prodejnách Kasa.cz podle ředitele Tomáše Richtera zákazníci
vybírali zboží z nižší cenové i kvalitativní kategorie poměrně často.
„Vedle toho jsme pozorovali i zvýšenou poptávku po úsporných
spotřebičích v energetických třídách A, A+ či A++,“ dodává Richter.
Naopak v e-shopu Alza.cz zájem o levnější značky výrazně klesl.
„Takzvané b-brandy paradoxně nezažily vůbec dobrý rok, naprosto o ně
opadl zájem,“ diví se marketingový ředitel Alza.cz Jan Samko. Možná
vysvětlení jsou podle něj dvě. „Buď konzumenti těchto levnějších značek
nyní skutečně nemají peníze, nebo teď lidé skutečně více věří zaběhlým
značkám než produktům vyrobeným v Číně,“ odhaduje Jan Samko.
Podle ředitele Mall.cz Marka Lišky je navíc u některých druhů zboží
takové srovnání zavádějící. „Obecně jdou například ceny elektroniky
každým rokem dolů. Letos si tak mohlo LCD televizi či plazmu dovolit
zase více zákazníků než v minulých letech,“ vysvětluje Liška.
Malé e-shopy přežijí jen specializací
Ekonomická recese urychlila také konsolidaci českého trhu internetových
obchodů. Silní hráči v loňském roce ještě posílili svoji pozici. Mnoho
malých e-shopů naopak ukončilo činnost či se stalo akviziční „kořistí“
velkých on-line prodejen. „Slabí hráči logicky odpadávají a silní se
dostávají k zajímavým akvizicím,“ potvrzuje Martin Rozhoň ze
společnosti Vivantis. Ta v Česku provozuje například internetové
obchody Hodinky.cz nebo Parfemy.cz a právě díky krizi pohltila několik
menších obchodů. „Aktuální situace jsme samozřejmě využili a koupili
jsme již sedm menších konkurenčních e-shopů,“ říká Martin Rozhoň.Kam dál?-
eBay jde do Česka, vyzve české aukce i e-shopy-
České domácnosti šetří a nakupují stále častěji přes internetVíce na Profit.cz