Evropa má nového krále elektrovozů: Škoda na vrcholu, Tesla se řítí ke dnu
30. 5. 2025 – 11:36 | Evropská unie | Štěpán Bárta | Diskuze:

Elektromobilová scéna v Evropě zažívá zemětřesení. Zatímco Tesla se propadá do krize a ztrácí fanoušky i zákazníky, mladoboleslavská Škoda slaví životní triumf – její nový model Elroq se stal nejprodávanějším elektromobilem v celé EU.
Tesla padá, Číňané útočí a Škoda září
Evropský trh s automobily se v dubnu posunul do nové éry. Prodeje elektromobilů a hybridů dál rostou, zatímco auta se spalovacími motory ztrácejí půdu pod nohama. Největší šok však přinesla situace u Tesly – ta totiž ztratila více než polovinu registrací oproti loňsku. A co víc, v evropském žebříčku ji poprvé porazila čínská značka BYD, která do statistik přidala přes sedm tisíc nových elektromobilů.
Na první příčce se ale objevil někdo úplně jiný – domácí Škoda Elroq. Podle dat společnosti JATO Dynamics si v dubnu připsala titul nejprodávanějšího bateriového elektromobilu v celé Evropské unii. Mladoboleslavská značka se díky tomu vyšvihla mezi trojici nejúspěšnějších výrobců elektrických aut na kontinentu.
Musk škodí značce, zákazníci dávají ruce pryč
Propad Tesly má více příčin. Kromě silné konkurence hraje roli i vystupování jejího šéfa Elona Muska, který se netají sympatiemi k pravicovým extrémům v USA i Německu. Jeho výroky začínají vadit i skalním fanouškům značky.
Známý český propagátor elektromobility Jan Staněk se od Tesly veřejně odvrátil: „Ten člověk lže, má mesiášský komplex a značce škodí. Teslu už nikdy víc.“ Stejně tak i spoluzakladatel Liftaga Martin Hausenblas: „Obě své Tesly prodávám. Už je nechci ani vidět.“
Podle Josefa Pokorného ze Svazu dovozců aut jsou však důležitější technické parametry a rozšíření konkurence. Zákazníci mají dnes na výběr více značek s podobnými nebo lepšími vlastnostmi než Tesla – a bez kontroverzí navrch.
Elektromobilů přibývá, spalovací motory končí
Podle Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) se v dubnu v EU prodalo přes 913 tisíc osobních vozů. Největší nárůst zaznamenaly hybridy a čisté elektromobily, jejichž podíl se dál zvyšuje. Tradiční benzinová a naftová auta naopak spadla o více než 20 %.
I když Česko stále zaostává za evropským průměrem, růst je znatelný. Elektromobily u nás tvoří jen zlomek trhu, ale z nich naprostá většina připadá právě na Elroq.
Škoda tak v tichosti ukázala, že i v době čínských a amerických gigantů má Evropa – a konkrétně Česko – stále co říct.