Expanze hypermarketů loni v Česku zpomalila

31. 3. 2008 – 16:00 | Naše peníze | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:

Expanze hypermarketů loni v Česku zpomalila
Placeholder | zdroj: tisková zpráva

Expanze hypermarketů nekončí, nicméně její tempo mírně zpomaluje a mění zacílení. Loni bylo otevřeno 16 nových hypermarketů a jejich počet tak k 1.1.2008 dosáhl 231, jejich celková prodejní plocha činí 1124 tis. m2. Vyplývá to z průzkumu Incoma Research a GfK Praha.

Zneužívají velké supermarkety své postavení na trhu? Budou se řetězce ke svým dodavatelům chovat lépe? Vzhledem k vysoké míře saturace trhu v největších městech se expanze nových hypermarketů začíná výrazně zaměřovat na menší města, a tomu odpovídají i menší koncepty (do 4.000 m2 prodejní plochy). Letos se očekává otevření dalších téměř dvou desítek hypermarketů, a to zejména ve městech do 50 tisíc obyvatel, některé hypermarkety se objeví dokonce i ve městech s méně než 15 tisíci obyvateli. Hypermarkety tedy sice stále přibývají, nicméně jejich tržní podíl se již příliš nemění. Podle právě dokončeného výzkumu společnosti INCOMA Research „Shopping center & Hypermarket 2008“ představuje hypermarket hlavní nákupním místo potravin pro 38 % domácností České republiky (nejvíce v Moravskoslezském kraji – 58%, nejméně ve Zlínském kraji – 23%), což je stejná hodnota jako před rokem. Hypermarkety ovládají města velikostní kategorie 20–100.000 obyvatel, ve kterých jim při nákupu rychloobrátkového zboží dává přednost více než polovina nakupujících. Výzkum ukázal, že zájem o hypermarkety kulminuje u věkové kategorie 30–39 let, od 50 let pak výrazně klesá ve prospěch menších prodejen. Zřetelné jsou i rostoucí preference hypermarketu v závislosti na dosaženém vzdělání. Nejvíce prodejních ploch hypermarketů je umístěno v Moravskoslezském kraji, následuje Praha, Ústecký a Jihomoravský region. V přepočtu na 1000 obyvatel disponují největší nabídkou hypermarketů Ústecký a Moravskoslezský region. V současné době je na území České republiky umístěno již pouze pět okresů, ve kterých není umístěn hypermarket, do dvou let lze nicméně předpokládat pokrytí i těchto „bílých míst“. Nejvíce hypermarketů provozuje řetězec Kaufland (84 prodejen na počátku roku 2008), následovaný řetězci Hypernova (56) a Tesco (52). Zákaznické hodnocení hypermarketových řetězců odhalilo vysokou spokojenost zejména s Globusem, který je vnímán jako řetězec s nejlepší sortimentní nabídkou a nejvyšší kvalitou a čerstvostí zboží. Nejlepší cenové vnímání má Kaufland, s kvalitou nákupního prostředí jsou nejspokojenější zákazníci Globusu a Intersparu.

Kurzy

Kurzovní lístek: 1.11.2024 Exchange s.r.o.

EUR 25,250 25,370
USD 23,220 23,400
Kurzovní kalkulačka

Více měn / Porovnání kurzů bank / Europlatby zdarma

Nejnovější články