Facebook místo e-shopu? Spousta podvodníků!

- Spotřebitelé autor: Redakce NašePeníze.cz

Nepoctiví obchodníci a šejdíři na nás číhají doslova na každém rohu, internet a Facebook bohužel nejsou výjimkou. Ačkoliv prodejci nabízející své zboží prostřednictvím sociálních sítí musí splňovat všechny zákonné podmínky prodeje, jako kdyby byly klasický e-shop, v mnoha případech se tak neděje.

Pokud se vám přes veškerou snahu nepodaří s obchodníkem dohodnout a peníze získat zpět, doporučujeme zaslat mu předžalobní výzvu ke splnění jeho zákonné povinnosti pod hrozbou žaloby k soudu, Foto:SXC, Text:MED

Pokud se vám přes veškerou snahu nepodaří s obchodníkem dohodnout a peníze získat zpět, doporučujeme zaslat mu předžalobní výzvu ke splnění jeho zákonné povinnosti pod hrozbou žaloby k soudu, Foto:SXC, Text:MED,zdroj: NašePeníze.cz

Na co máte právo?

„Setkáváme se s tím, že obchodníci odmítají uznat právo zákazníka na vrácení zboží bez udání důvodu v zákonné lhůtě 14 dnů od doručení, a to s odůvodněním, že nejsou internetovým obchodem,“ komentuje současné praktiky Lukáš Zelený, vedoucí právní poradny dTestu.

Častým nešvarem těchto prodejců je rovněž praxe, kdy ani neuvedou dostatek kontaktních údajů, aby bylo možné jim zboží zpětně vyreklamovat. Navíc někteří z těchto podvodníků ani nemají živnostenské oprávnění. Prostě jen nakoupí zboží a následně ho prodají prostřednictvím Facebooku dále. Tím ovšem porušují živnostenský zákon.

Kde je pravda?

Ustanovení občanského zákoníku o smlouvách uzavíraných na dálku platí pro každého podnikatele, který svými dostatečně konkrétními nabídkami oslovuje spotřebitele (potenciální kupující) za využití některého z prostředků komunikace na dálku. Facebook není výjimkou.

„Doporučujeme vyvarovat se nákupu u obchodníků, kteří o sobě na Facebooku výslovně tvrdí, že nejsou e-shopem, případně neuvádí informace dle zákona či jasné a ověřitelné kontaktní údaje,“ varuje Lukáš Zelený.

Jak se bránit?

Pokud se vám stane, že se při vrácení zboží setká s podvodným postupem, máte hned několik možností, jak se bránit. Například nesplněná informační povinnost zakládá spotřebiteli právo odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku dokonce do tří měsíců od převzetí zboží a požadovat zpět peníze včetně poštovného.

Pokud se vám přes veškerou snahu nepodaří s obchodníkem dohodnout a peníze získat zpět, doporučujeme zaslat mu předžalobní výzvu ke splnění jeho zákonné povinnosti pod hrozbou žaloby k soudu. „V případě podezření, že obchodník nemá platné živnostenské oprávnění, lze podat podnět též živnostenskému úřadu,“ zakončil Zelený z dTestu.

Tagy: Facebook podvod internet obchod eshop