Finanční vzdělávání na ZŠ má výsledky - má být povinné?

- Naše peníze autor: Redakce NašePeníze.cz

"Co uděláte, když vám dojdou peníze na účtu? Zajdete si k bankomatu." I takto vypadaly odpovědi dětí z průzkumu finanční gramotnosti. Ale svítá na lepší časy. Děti, které prošly finančním vzděláváním, byly úspěšnější.

Finanční vzdělávání se dostává do stále většího počtu základních škol

Finanční vzdělávání se dostává do stále většího počtu základních škol,zdroj: NašePeníze.cz

"Co se v mládí naučíš...," říká staré přísloví. Platí to ve všech oblastech lidského počínání. A všemi oblastmi se prolínají finance. Základy finanční gramotnosti děti získávají již od prvního kapesného. Skutečná finanční gramotnost ale v Česku stále ještě chybí. Mnozí lidé se neefektivně zadlužují, jiní nechávají ležet úspory na bankovním účtu.

Finanční vzdělávání se dostává do stále většího počtu základních škol. Nejrůznějšími projekty je řešena i otázka, kdo má finanční vzdělávání učit: jsou školeni učitelé, kteří budou vzdělávat další učitele i děti. Projekty jsou zpravidla významně financovány Evropským sociálním fondem, ovšem zapojují se do něj i soukromé společnosti, jako je např. GE Money Bank nebo OVB Allfinanz.


Rozumíme penězům,-?

 

Projekt "Rozumíme penězům,-" běží od roku 2006 a zapojilo se do něj již přibližně 60 škol. Do konce roku 2011 by mělo vzděláváním projít cca 2000 učitelů a 5000 dětí. GE Money Bank, garant projektu realizovaného občanským sdružením AISIS, uskutečnila průzkum mezi absolventy kurzu a mezi dětmi, které ještě finančním vzděláváním neprošly. Výsledky ukazují, že finanční vzdělávání má význam.

Děti zapojené v průzkumu (žáci 2. stupně, 6. - 9. třída) poměrně hojně (21 % z 1146 respondentů) používají vlastní platební kartu. Všechny děti zapojené do finančního vzdělávání již ví, že v případě ztráty ji musí v prvé řadě zablokovat. Takové povědomí u "neabsolventů" zdaleka není - jen 90 % dotázaných by kartu zablokovalo, 7 % by ztrátu nahlásilo policii (ta by je ale následně také navedla na blokaci karty v bance... snad?), 2 % respondentů by si pořídilo kartu novou (otázkou je, jak dlouho po ztrátě...) a 1 % by jednoduše začalo platit hotovostí.

 

<%Anketa194%>

 

Vztah mezi bankomatem a účtem děti příliš "neuznávají". Když dojdou peníze na účtu, lze podle mnohých zajít k bankomatu a vybrat si hotovost. To by fungovalo, ovšem pouze za předpokladu kontokorentu - a ten banky stejně jako jiné úvěrové produkty nabízejí až plnoletým.

 

Graf: Bankomat a prázdný účet

Zdroj: GE Money Bank

 

Běžný účet zároveň velká část dětí považuje za spořicí nástroj. U absolventů projektu by ho ke spoření využilo 29 % respondentů a další 3 % dokonce k investicím. U neabsolventů je situace ještě horší - 34 % dotázaných vidí běžný účet jako nástroj ke spoření a 7 % dokonce k investování.

 

<%Anketa84%>

 

V úvěrové oblasti je pozitivní, že za rozumné zadlužení vnímají žáci především úvěr na bydlení (92 %). Horší je, že by si 13 % z nich ani nepřečetlo úvěrovou smlouvu a třetina by si nesrovnala, zda bude mít na splácení dostatek prostředků. Smutné v tomto ohledu je, že není zásadní rozdíl mezi absolventy a neabsolventy vzdělávání...

Absolventi měli reálnější představu o skutečných výdajích domácnosti na jednotlivé výdajové složky rozpočtu. Je to pochopitelné, neboť v rámci výuky sestavovali rodinné rozpočty fiktivních domácností, pro které museli získat reálné ceny.

-Petr Zámečník, Více na Investujeme.cz

Kam dál?

- Naučte děti hospodařit... pořiďte jim dětský účet. Jaký?

- Kolik chcete naspořit dětem do života? Průměr je 200 tisíc

- Děti dostávají za vysvědčení nejčastěji peníze, v zahraničí společný výlet

Tagy: děti peníze finance základní škola finanční vzdělávání finanční vzdělání