Internet v České republice stále roste a s tím i využití služeb

- Naše peníze autor: Redakce NašePeníze.cz

Internetový trh vzrostl v České republice o 40 % a letos by podle nezávislých odhadů měl počet zákazníků, kteří jej využijí k nákupům, překročit dva miliony. Naučili jsme se již nakupovat přes internet a přicházíme na chuť i dalším službám.

Placeholder

Placeholder,zdroj: Archiv

Například Česká pojišťovna má své stálé i nové klienty, kteří chtějí prostřednictvím internetu nakupovat zboží, jež není v internetové nabídce zdaleka tak dlouho jako elektronika či knihy. O tom, že o alternativní kanály mají zájem, svědčí čísla dokládající nárůst pojištění on-line. „Mezi roky 2005 a 2006 jsme zaznamenali 130% meziroční nárůst. Průkopníkem mezi produkty bylo zhruba před pěti lety cestovní pojištění. Postupně se nabídka rozšiřovala a nyní je možné z pohodlí domova sjednat havarijní pojištění, povinné ručení, úrazové pojištění a připravují se další,“ vypočítává Stanislav Uma, vrchní ředitel úseku komunikačního centra České pojišťovny. Česká pojišťovna zaznamenala v roce 2006 trojnásobný nárůst počtu uzavřených smluv na povinné ručení prostřednictvím internetu oproti roku 2004. Zatím stále nejvíce – 82 % smluv uzavíraných přes internet u ČP tvoří cestovní pojištění a 14 % povinné ručení. Zájem je rovněž o havarijní pojištění, úrazové pojištění a pojištění odpovědnosti. Cílovou skupinou pro sjednání pojištění po internetu jsou především lidé mezi 30 a 39 lety, těch je zhruba polovina. Web však není pouze doménou lidí mladých a středního věku, ale i seniorů. V internetové databázi má Česká pojišťovna 27 klientů narozených ve 20. letech minulého století. S on-line cestovním pojištěním vycestovali v poslední době tři klienti narození v roce 1920. A že povinné ručení není pouze doménou mužů, dokazuje 85letá řidička z Opavska, která si prostřednictvím internetu uzavřela a také zaplatila povinné ručení. Pokud jde o pohlaví, je poměr mužů k ženám zhruba 70 % k 30 % a rozdíly u jednotlivých typů pojištění se poměrně stírají – nejvíce žen sjednává cestovní pojištění – 36 %, nejméně auta – 27 %. Co se týče místa bydliště, nejčastějšími návštěvníky webu jsou Pražané – téměř 36 %, pak obyvatelé Středočeského kraje a Moravané. Takže typickým klientem on-line nabídky České pojišťovny je muž ve věku 30 – 39 let z Prahy nebo Středočeského kraje. „Po internetu nelze samozřejmě prodávat všechny pojišťovací produkty, protože nabízené pojištění musí být pro klienta snadno pochopitelné a ne příliš administrativně náročné. Také musí být dodržena optimální doba u počítače, kterou je zákazník sjednání pojištění ochoten věnovat,“ vypočítává předpoklady úspěšného prodeje on-line Stanislav Uma. Například životní pojištění je poměrně složitým produktem, skládajícím se z několika složek, z vyplnění zdravotního dotazníku, případně lékařské prohlídky, a proto jeho další rozmach je stále spíše v osobních setkáních s pracovníky pojišťovny. Budoucnost internetu v pojišťovnictví je nejen v uzavírání pojistek, ale také v komplexním servisu, to znamená, že klienti budou mít možnost nahlásit pojistnou událost on-line, poté sledovat její průběh, podívat se do své pojistné smlouvy, zkontrolovat si termíny placení a splacené částky. V tomto případě bude samozřejmě třeba promyslet způsob identifikace klienta, která musí být dostatečně bezpečná, ale na druhé straně jej nesmí příliš obtěžovat.

Tagy: půjčka peníze finance rozpočet pojištění hotovost úvěr tiskové zprávy