Jak poznat spolehlivou cestovní kancelář

- Spotřebitelé autor: Redakce NašePeníze.cz

Jak poznat spolehlivou cestovní kancelář, aby nezkrachovala? Kombinace tří až čtyř včlánku uvedených kritérií již značí jasné problémy cestovní kanceláře a je třeba, aby si lidé dávali velký pozor. V souvislosti se současnými problémy CK Sunny days se stala spolehlivost našich cestovních kanceláří opět velkým tématem.

Jak poznat spolehlivou cestovní kancelář, Foto:SXC

Jak poznat spolehlivou cestovní kancelář, Foto:SXC,zdroj: NašePeníze.cz


\"Z hlediska klienta doporučuji, aby si dával pozor na tyto příznaky, které mohou ukazovat na hrozící problémy\", doporučil Tomio Okamura, mluvčí asociace Českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA).

Tyto příznaky si může klient sám zjistit a rozpoznat :
- cestovní kancelář je opakovaně v médiích propírána za to, že jsou její klienti neubytováváni nebo opakovaně stěhovaní do jiných hotelů -> důvodem může být nezaplacené ubytování
- klienti opakovaně čekají dlouho na letišti na letadlo, jelikož má značné zpoždění nebo je původní let zrušen -> důvodem může být nezaplacené letadlo
- cestovní kancelář je řízena či propagována lidmi, kteří přivedli v minulosti do tristní finanční situace či úpadku jiné cestovní kanceláře či jiné firmy
- cestovní kancelář prodává své zájezdy s velkým např. až ročním předstihem a zároveň žádá od klintů vysoké zálohy -> důvodem může bát špatné \"cash flow\" tzn. nedostatek hotovosti
- cestovní kancelář mění velmi často a ve velkém množství plánované odlety a trasy v hlavní sezoně -> může to znamenat, že nemá prodáno dostatečné množství zájezdů
- cestovní kancelář prodává dlouhodobě zájezdy za nerealisticky nízké ceny -> doporučuji srovnat ceny stejného zájezdu u více CK a nevybírat vždy slepě ten nejlevnější
- internetové diskuse o dané cestovní kanceláři -> zda-li si klienti neobvykle hodně stěžují  v kontrastu s množstvím spokojených klientů

Napčíklad AČCKA však sledujeme také další příznaky, které jsou však z hlediska klienta neveřejné :
- vysoký poměr počtu oprávněných stížností na cestovní kancelář vzhledem k počtu prodaných zájezdů -> naše Asociace ihned interně vyzývá danou CK k nápravě
- cestovní kancelář nevyplácí provizním prodejcům provize, resp. platby zdržuje nebo odkládá -> znamená to, že CK možná nemá dostatek peněz
- cestovní kancelář neumožní jednat svým obchodním partnerům o problémech ve svých obchodních vztazích ( např. neplacení provizí, neplacení dodavatelům), vedení CK se zapírají nebo
   nejsou v takových okamžicích dostupní -> znamená to, že CK nemá možná dostatek peněz
- cestovní kancelář posílá jiným cestovním kancelářím (tzn. svým provizním prodejcům) denně mnoho Last minute nabídek v několika mailech, ceny jsou nesmyslně nízké  -> může to znamenat, že CK nemá
  prodáno dostatečné množství zájezdů
- majitelé se snaží cestovní kancelář prodat, nikdo však nemá zájem -> důvodem může být špatná ekonomická situace CK

100% jistotu problémů nelze samozřejmě zaručit, avšak kombinace tří až čtyř těchto kritérií již značí jasné problémy a je potřeba dávat si velký pozor. V České republice v současnosti působí 1096 cestovních kanceláří, které vloni prodaly 1,95 mil. zájezdů za 12 mld. Kč.

Kam dál?
- Sunny Days bude jen agenturou, na co mají klienti nárok?
- First minute zájezdy mají zachránit cestovní kanceláře, jaké jsou nabídky?
- Jaká máte práva, když zbankrotuje letecká společnost u které jste koupili letenky?
- Cestovní kanceláře musí nově zveřejňovat ceny dovolených včetně poplatků

Tagy: půjčka peníze finance rozpočet pojištění hotovost úvěr tiskové zprávy