Jak připravit auto na zimu?

- Auto-moto autor: Martin Slapnička

Začněme tím základním – prvním krokem na cestě, jak připravit automobil na zimu, je nazout mu zimní pláště. Ovšem tak jednoduché to zdaleka není. Samozřejmě bychom měli brát ohled na stav, celkovou dobu jejich používání a hloubku dezénu plášťů. Jen dobrým obutím to nekončí. Co provozní kapaliny, není na čase doplnit také výbavu o stěrku a škrabku na okna? Není čas zkontrolovat stav akumulátoru…A jak jsou na tom naše oči, uvidíme za šera dobře?

Ilustrační foto

Ilustrační foto,zdroj: freeimages.com

Zimní pneumatiky

Připomeňme nejdříve české předpisy. Ty jasně říkají, že v období od listopadu do konce března je v případě, že je na silnici sníh nebo námraza či led, nebo se dá očekávat, že takováto situace nastane, jsou řidiči povinni používat zimní pláště. Spokojit se jen s pouhým konstatováním: je čas nazout zimní pneumatiky, je málo. Velmi podstatné je uvědomit si, že starší pláště, sjeté byť na zákonem stanovenou míru, nabízejí už jen polovinu původního výkonu.

Přesněji, nová zimní pneumatika má obvykle výšku dezénu, či chcete-li hloubku drážky ve středu běhounu, minimálně 8 milimetrů. To je obvyklé. Jakmile máme pláště například dvě zimy a sjeli jsme vzorek o 2 milimetry, musíme počítat s prodloužením brzdné dráhy zhruba o 20 procent. O další 20 až 30 procent je to, když jen splňujeme zákon, tedy máme minimální výška běhounu 4 mm. Rozhodně je tedy na místě pamatovat na věk pneumatiky, tedy přesněji na fakt, že s každým sjetým milimetrem se brzdná dráha bude prodlužovat. Proto se obecně hovoří o 4 až 5 letech, po které bychom měli používat jednu sadu zimních plášťů.

Důvodem není nic jiného než prostá fyzika, množství vody, nečistot, případně i sněhové břečky nebo sněhu lépe odvádějí nové pláště s vysokými drážkami v běhounu. Takové také mají lepší samočisticí efekt. A opačně.

Takže na samotném začátku přípravy auta na zimu je nikoliv jen prosté nazutí zimních pneu, ale zimních pneu ve správném stavu, vhodném stáří.

Jiří Patera, zkušený instruktor kurzů bezpečné jízdy, které pořádá na výcvikových plochách polygonu společnost AUTODROM MOST, dodává, že v České republice musí být zimní pneumatika označena písmeny M + S. Jednoznačně však doporučuje nasadit pneumatiky označené i třemi vrcholy se symbolem sněhové vločky uprostřed. „Taková pneumatika je zvlášť vhodná do zimních podmínek, má všechny potřebné vlastnosti,“ upřesnil.

Co do zavazadelníku

Když mluvíme o pneumatikách, sice je ještě brzy na doplnění výbavy o sněhové řetězy, nicméně rozhodně je na místě zkontrolovat, zvláště pokud během zimy zamíříte do hor, zda máte zimní plášť také na rezervě. Za situace, že propíchnete v zasněžené krajině plášť, pokračovat dál s jedním letním pneu je přinejmenším risk.

Dalšími doplňky, kterými je třeba nyní dovybavit vůz, jsou například: nemrznoucí směs do ostřikovače, která se na delší cestě rozhodně hodí. Dále škrabka na okno, vhodný hadřík nebo jelenice pro otření čelního okna zevnitř, případně i tažné lano nebo dobíjecí kabely, kterými si můžete při vybité baterii pomoci sami nebo někomu jinému. A myslete i na rukavice, smetáček na dlouhé násadě, rozmrazovací sprej… Zkrátka zima si žádá své a musíme být na ní vybaveni dříve, než skutečně přijde. 

Vidět a být viděn

Více než v kterémkoliv jiném období roku je na místě myslet na zásadu – vidět a být viděn. Což znamená, že je třeba nechat si seřídit světlomety, což je v profesionálním servisu práce na pár minut. Jde o činnost jen za pár set korun, ale a zajistí, že nikoho nebudou světla nepříjemně oslňovat a vy budete mít dobrý výhled díky správnému osvětlení vozovky před vámi. Myslete i na fakt, že řada vozů má ostřikovače čelního skla sloučené s ostřikem čelních světlometů. Což samozřejmě znamená, že můžete poměrně rychle vyčerpat všechnu nemrznoucí směs v ostřikovačích. Samozřejmě stojí za pozornost i ostatní světla. No, a nezapomeňme na ruční svítilnu. V zimě s převažující zataženou nebo černou oblohou může být neocenitelným pomocníkem.

S viděním se pojí také nutnost dobrého zraku za volantem. Jakákoliv jeho vada totiž může vést ke špatnému vyhodnocení dopravní situace, obzvlášť v nevlídném zimním počasí, které při snížené viditelnosti odhalí „skryté“ vady. Řidič se zhoršeným viděním může být nebezpečný nejen sobě, ale i všem ostatním účastníkům provozu. I bez potíží se zrakem je proto důležité absolvovat preventivní vyšetření u očního lékaře každý rok. „Na preventivní prohlídky by neměli zapomínat především lidé s vyšším rizikem oční choroby, například lidé silně krátkozrací, diabetici, anebo ti, v jejichž rodině se vyskytl zelený zákal,“ vysvětluje MUDr. Lucie Valešová, primářka Oční kliniky DuoVize Praha. „V rámci prevence se provádí vyšetření zrakové ostrosti k odhalení refrakčních vad nebo změn dioptrií, které lze následně korigovat brýlemi, kontaktními čočkami, anebo trvale, tedy laserovým zákrokem. Vyšetření zorného pole zase zachycuje výpadky i v periferních částech, měření nitroočního tlaku pak může včas podchytit vznik zeleného zákalu. Důležité je také vyšetření očního pozadí, které zobrazí chorobu sítnice nebo zrakového nervu,“ dodává.

Ošetřit karoserii a podvozek   

Zimní období je tím nejhorším pokud jde o to, kolik škody napáchá na karoserii nebo podvozku a jeho dílech. Zvýšená vlhkost nahrává korozi, proto není od věci ošetřit lak voskováním, které chrání proti drobným nečistotám. Nejdříve je nutné vše důkladně umýt, zbytky prachu totiž snižují efekt této péče. Hlavní pravidlo zní: v zimě se vůz neumývá pro krásu, ale z preventivních důvodů. Před voskováním by se ještě měly opravit velké škrábance, které ani vosk nezacelí. Na výběr je varianta domácího ošetření či profesionálního postřiku. Kvalita vosku se odvíjí zejména od ceny. Domácí autokosmetiku pořídíte asi od 300 korun, práce profesionála vyjde od 1000 korun a výše.

Dalším, ještě významnějším krokem je možný nástřik podvozku vozidla, který se vyplatí buď u starších vozidel, kde hrozí rychlejší postup rezivění, nebo naopak u drahých nových vozů. Hovoříme totiž o preventivní ochraně za cenu pod 10 000 Kč, která ovšem vydrží až tři zimy.

Geometrie, tlumiče a brzdy

Nutné je podle Jiřího Patery nechat před zimou zkontrolovat také geometrii podvozku vozu, tlumiče a brzdovou soustavu. „Zimní pneumatiky je třeba nasadit ve chvíli, kdy je tři až pět dnů po sobě ranní teplota nižší než sedm stupňů Celsia. Že je důležité zkontrolovat geometrii, ukázaly testy, při nichž až 86 procent vozů nevyhovělo. V takovém případě vůz špatně brzdí, pneumatika se jízdou ničí,“ varoval.

Poklesem venkovních teplost se snižuje přilnavost pneumatik, což má za následek prodloužení brzdné dráhy auta. Řidič by měl proto snížit rychlost, zvýšit odstup od vozu jedoucího před ním až na tři vteřiny a neměl by jezdit ve skupině jiných aut. „Důležité je sledovat jízdní pruhy a dívat se do stran, aby při nutnosti okamžité reakce řidič eliminoval časovou prodlevu. Pro nouzové brzdění na všech površích, tedy na suchu, mokru či sněhu platí jediné pravidlo. Vyšlápnout spojku a tlačit na brzdový pedál největší možnou silou. Jen tak se docílí nejkratší brzdné dráhy. U vozů s automatickou převodovkou či elektromobilů, které spojku nemají, se prostě jen vší silou brzdí. Automat si s tím poradí,“ dodal Patera.

Doplňte kapaliny

O nemrznoucí směsi do ostřikovačů už řeč byla. Nejde však o jedinou kapalinu, na kterou bychom před zimou měli myslet. Srdce vozu – motor by měl dostat kvalitní olej. Ten se nemusí měnit sezónně, ale pro zimu jsou vhodnější ty tekutější. Za studena mažou lépe a poznáte je podle nízkého počátečního čísla (SAE 10W-40). Se správným výběrem poradí odborník v servisu. Po létě zkontrolujte i chladicí kapalinu, která kvůli vysokým letním teplotám přirozeně ubývá. Právě teď by se měla doplnit případně vyměnit za novou, nemrznoucí do  -30°C. Stará kapalina může při mrazech zamrzat a poškodit motor i chladič.

Energii dodá akumulátor

Mysleme i na baterii. Ověřte si, že má dostatečnou kapacitu, aby přečkala zimu. S teplotou -10 °C se kapacita baterie sníží o 30 %. Pamatujme přitom, že i baterie má svoji životnost, která se obvykle podle typu pohybuje mezi 4 až 6 lety. Zdatnější motoristé si za pomoci dobré nabíječky mohou sami dobít akumulátor doma. Pro většinu je ale příhodnější nechat si stav baterie zkontrolovat odborníky ve specializovaných servisech.

Závěrečná rada od odborníků ÚAMK pak jednoznačně říká – nepodceňujte nástrahy zimy, ať už je řeč o pneumatikách, provozních kapalinách nebo právě baterii. Každé zanedbání se může vymstít. V lepším případě jen tím, že zůstanete na místě a budete čekat na asistenční službu ÚAMK, která vám vůz nastartuje. V horším případě může třeba dojít k havárií, protože vaše sjeté pneumatiky danou situaci prostě nezvládly.

Tagy: auto zima

Zdroje: ÚAMK