Jsou nápoje pro sportovce a energetické drinky užitečné?

- Spotřebitelé autor: red

Samy o sobě nedokážou nahradit ztráty vzniklé při dlouhé fyzické aktivitě. Ve skutečnosti totiž tělo potřebuje látky, které v láhvi iontového nápoje nenajdete, říká italská spotřebitelská organizace Altroconsumo. Je také důležité rozlišovat nápoje pro sportovce a energetické drinky.

Ilustrační foto: Maraton

Ilustrační foto: Maraton,zdroj: freeimages.com

Pro mnohé znamená trénink nejlepší část dne, kdy se srdce zrychluje a mysl odpočívá. Výhody fyzické aktivity přetrvávají, i když trénink skončí. Sportující lidé znají ten hřejivý pocit ze sportovní aktivity, ať už jsou to závody, cyklovýlet nebo tenisový zápas. Je tu však ještě jedna věc, která by měla být jasná všem, kdo sportují. Čím víc od těla během cvičení žádáte, tím víc mu musíte po jeho skončení dopřát. Je důležité doplnit tekutiny a zásoby sacharidů. Jak na to? Mohou takovou úlohu splnit nápoje pro sportovce? Někdy je lepší najít jiný způsob.

Dobře jezte a pijte 

Vyvážená strava automaticky neznamená dobrý sportovní výkon, ale s nezdravým jídlem a špatnou životosprávou díru do světa neuděláte zcela určitě. Není nutné dodržovat striktní režim, ale adekvátní dávka sacharidů, nejdůležitějšího zdroje energie, by měla být tělu dodávána jak během cvičení, tak během odpočinku.

Pravidlo hodiny

Pro zjednodušení doporučuje Altroconsumo dodržovat pravidlo jedné hodiny. Pokud se věnujete rekreačnímu sportu po dobu 60 minut nebo méně, jezte vyváženě a pijte aspoň o litr vody denně více než obvykle. Pokud trénink trvá déle než hodinu, pouhá voda nestačí a je zapotřebí doplňovat i minerály. S vydatným pocením totiž tělo ztrácí sodík. Ten však ve většině iontových nápojů chybí.

Sodík je potřeba, ale chybí

Všechny drinky pro sportovce, které se italské spotřebitelské organizaci dostaly pod ruce, obsahovaly draslík, hořčík (magnesium) i vápník v dostatečném množství. Tyto minerály se však pocením neztrácejí. Co v nich chybělo, byl sodík, součást běžné kuchyňské soli. V průměru se s litrem potu ztratí 3 gramy soli, to je 1200 mg sodíku. Nápoje pro sportovce jím však šetří. Pokud vypijete půllitrovou lahev, množství sodíku v ní není dostatečné, aby pokrylo ztrátu s litrem potu. Dokonce i dvě takové lahve jsou málo, uvádí Altroconsumo. Co s tím?

Jedním řešením je vypít litr vody se 3 gramy soli. Chuť takového nápoje můžete vylepšit přidáním citrónové nebo pomerančové šťávy. Případně vyrobit vlastní domácí nápoje, které budou obsahovat sůl a například rozmixované ovoce.

Co je lepší vynechat?

Vyhněte se nápojům s barvivy a náhradními sladidly – nic dobrého nepřinesou, upozorňuje Altroconsumo. Iontové nápoje určené sportovcům by neměly být zaměňovány za energetické nápoje, které obsahují kofein, jenž má močopudné účinky, a zvyšují dehydrataci. Pokud v pití převažují cukry, nemohou se v takovém nápoji do těla doplnit minerální soli, i když je obsahuje.

Tagy: sport výkon energetické nápoje nápoje energy dring

Zdroje: dTest,Altroconsumo