Kapitol i Fincentrum dostali pokuty za nekalé praktiky poradců

- Spotřebitelé autor: red

V posledních letech situace na finančním trhu dochází k přitvrzení regulátora ve prospěch klientů, tedy spotřebitelů. V souvislosti s tím, se v posledních dnech objevily informace o pokutách pro dvě poradenské firmy a to Kapitol, a Fincentrum.

Společnost Kapitol, která patří Kooperativě a pojišťovací skupině VIG dostala od České národní banky sankci tři čtvrtě milionu. Společnost Fincentrum dostala minulý týden dokonce dvojnásobnou pokutu.

Česká národní banka vytkla společnosti Kapitol, že se její poradci neptali na zkušenosti zákazníků s investováním a neřekli jim, jakou za své poradenství dostávají provizi. Komunikaci s klienty neuchovali, což ČNB vytkla i Fincentru.  Při zprostředkovávání pojištění se společnost Kapitol podle ČNB dopustila klamavých obchodních praktik, když investiční životní pojištění opakovaně představovala jako spoření, ze kterého jdou kdykoli vybrat peníze. Navíc firma prý životka „přetáčela“, tedy doporučovali klientům jejich stávající smlouvy vypovídat a uzavírat nové.

Společnost…používala klamavé obchodní praktiky, …když doporučovala klientům vypovědět stávající investiční životní pojištění, aniž by je dostatečně informovala o finančních důsledcích souvisejících s ukončením stávající smlouvy o investičním životním pojištění a současným uzavřením pojistné smlouvy nové a aniž by řádně zaznamenávala důvody svého doporučení vypovědět stávající a uzavřít novou pojistnou smlouvu,“ uvedla ČNB a udělila Kapitolu pokutu 750 tisíc korun.

Pokutu 1,5 mil. korun dostalo i Fincentrum. Z několika výtek samo Fincentrum poukázalo pouze na jednu. "Kromě bankovních nově i finanční poradci musejí nahrávat všechny hovory vedené po telefonu, a to byť jen s potenciálními klienty." Podle nařízení ČNB se ale jedná o nahrávání hovorů, pokud dochází k investičnímu doporučení přes telefon. "To není nový závěr, ale ustálený výklad, se kterým musí každý účastník trhu počítat." doplňuje tisková zpráva Unie společností finančního zprostředkování a poradenství (USF).

Hlavní problém podle informací zveřejněných na stránkách ČNB je ale používání nekalých obchodních praktik, za což v tomto případě ČNB považuje u Fincentra prodej jednorázového životního pojištění Quantum extra.

Podkladovým aktivem tohoto životního pojištění je dluhopis firmy Fair Credit, kterou vlastní zakladatel a spolumajitel Fincenta Martin Nejedlý. Tedy jedná se zde o střet zájmů. Fair Credit je navíc podle obchodního rejstříku v obrovské kumulované ztrátě téměř 500 mil. kč. (Ne)záznamy telefonátů poradců Fincentra jsou až bod 3.

"Na základě výše uvedeného se lze domnívat, že rozhodnutí ČNB bylo nejspíše reakcí na specifický obchodní model zmíněné společnosti. V této souvislosti je třeba dále poznamenat, že sankce byla v daném případě uložena za další tři potenciálně významné prohřešky, které mohly její výši ovlivnit daleko více, než problém s nezaznamenáváním hovorů" reaguje tisková zpráva USF.

Tagy: regulace ČNB Kapitol Finanční poradenství fincentrum

Zdroje: ČNB,investujeme.cz,Fincentrum,USF