Letiště Praha bylo nominováno na nejlepší letiště světa

1. 6. 2011 – 22:09 | Firmy | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:

Letiště Praha bylo nominováno na nejlepší letiště světa
Letiště Praha v příštím roce zahájí generální rekonstrukci hlavní vzletové a přistávací dráhy, která je na hranici své životnosti., Foto:Letiště Praha | zdroj: NašePeníze.cz

Letiště Praha bylo vůbec poprvé ve své historii nominováno do soutěže pořádané Mezinárodní asociací leteckých dopravců (IATA) o titul nejlepšího letiště světa. Ve středu o tom informoval předseda představenstva Českého aeroholdingu Miroslav Dvořák.

Pražské letiště v Ruzyni bylo do této multikriteriální soutěže nominováno jako jedno z nejtransparentnějších letišť v oblasti cenové politiky. Letiště v Ruzyni také oceňují letecké společnosti jako uživatelsky přátelské, vysoce hodnoceno je také pokud jde o efektivitu a rychlost přestupů mezi jednotlivými linkami.

"Už samotná nominace je pro nás výhrou," poznamenal Dvořák. Jaké má pražské letiště v celosvětové konkurenci šanci na první místo si však netroufl odhadnout.

Zda Letiště Praha uspěje, bude známo v pondělí, kdy IATA výsledky zveřejní na slavnostním večeru v Singapuru.

Pražské letiště v příštím roce kompletně zrekonstruuje hlavní dráhu

Letiště Praha v příštím roce zahájí generální rekonstrukci hlavní vzletové a přistávací dráhy, která je na hranici své životnosti.

Dvořák připustil, že kvůli rekonstrukci se pravidelná jarní uzavírka hlavní ranveje v příštím roce protáhne z obvyklých 14 dnů až na dva měsíce. Ranvej totiž získá zcela nový povrch.

"Vzhledem k tomu, že životnost stávající dráhy 6/24, která byla dokončena v roce 1963, se blíží jejímu konci, tak na to musíme reagovat. Proto připravujeme sekvenční rekonstrukci hlavní vzletové a přistávací dráhy, která začne úderem jara 2012, kdy budeme vždy dva měsíce dráhu postupně rekonstruovat," řekl Dvořák a dodal, že rekonstrukce vyjde řádově na stovky milionů korun. Přesnou cenu zatím Letiště Praha nezná, protože teprve probíhá soutěž na dodavatele, ze které vzejde konečná cena.

Rekonstrukce se výrazně dotkne provozu pražského letiště, protože veškerý provoz bude převeden na záložní dráhu 13/31. "Bude to mít vliv na komfort provozu na letišti už jen proto, že záložní dráha není vybavena takzvaným low visibility systémem. To znamená v případě přistávání za mlhy nebo hustého deště nelze tuto dráhu používat. Zatímco dráha 6/24 je vybavena systémem, který automaticky navádí letadla na přistání. I proto jsme rekonstrukci převedli do letních měsíců, kdy je pravděpodobnost mlh nebo velkých srážek menší. Doufáme tak, že zásah do provozu bude co nejmenší," dodal Dvořák.

Rekonstrukce hlavní dráhy se týká také plánovaná výstavba zcela nové paralelní dráhy, která podle Dvořáka začne už za dva roky, tedy v průběhu roku 2014. "V tuto chvíli byl zpracován oponentní posudek pro ministerstvo životního prostředí pro dokument EIA (vliv stavby na životní prostředí), který byl kladný. S napětím očekáváme finální verdikt ministerstva. V okamžiku, kdy získáme pozitivní stanovisko k EIA, jdeme do další fáze. To je územně-plánovací dokumentace, následně územní rozhodnutí a stavební povolení," řekl Dvořák, podle kterého by se celý tento proces dal stihnout do dvou let.

K veřejnému projednání záměru prý dojde v nejbližších týdnech. Tady však může vedení letiště narazit na odpor dotčených místních částí, obcí a nejrůznějších iniciativ, které se obávají zhoršení životního prostředí ve svém okolí kvůli prolétávajícím letadlům.

Že pražské letiště novou dráhu opravdu potřebuje, dokládá podle Dvořáka jeho současné vytížení. "Výkony aerolinek (bez ČSA) vzrostly v posledním období o 22 procent, velký zájem o navýšení počtu letů má například Lufthansa. Ve špičkových časech však už nemáme žádnou volnou kapacitu," vysvětlil jeden z důvodů nové dráhy Dvořák.

--MED

Kurzy

Kurzovní lístek: 25.4.2024 Exchange s.r.o.

EUR 25,180 25,300
USD 23,390 23,570
Kurzovní kalkulačka

Více měn / Porovnání kurzů bank / Europlatby zdarma

Nejnovější články