Mobilní telefon? Dnes již běžná součást života
8. 6. 2008 – 19:01 |
Naše peníze |
Redakce NašePeníze.cz
Tak si matně vzpomínám na dobu, kdy jsem měl svůj první služební mobilní telefon. V obchodě jsem volal domů cože jsem to měl vlastně ještě koupit. Lidé kolem mě se pohoršeně dívali jako bych byl nějaký „pankáč“. V České republice však dnes používá mobilní telefon 9 z 10 lidí ve věku nad 15 let. Tento podíl se v průběhu posledních dvou let prakticky nemění. Jednoznačně nejoblíbenější a nejpoužívanější značkou mobilních telefonů je Nokia. Telefon této značky vlastní téměř polovina uživatelů. Toto zjištění vyplývá z výsledků pravidelného výzkumu Zpráva o českém internetu (ZOČI), který realizuje agentura Factum Invenio.
Ukradli Vám mobil? Zablokujte ho! Rady, tipy
Děti, mobil, internet a nebezpečné technologie
Mobilem telefonuje téměř 90 % Čechů
Mobilní telefon používá 89 % obyvatel České republiky ve věku nad 15 let. Soukromý telefon vlastní 88 % populace a 16 % má k dispozici služební mobilní telefon. Desetina obyvatel mobilní telefon nepoužívá – jedná se především o osoby ve věku nad 60 let a v nejnižších příjmových kategoriích. Z aktuálních výsledků výzkumu vyplývá, že pomalu dochází k nasycení trhu. Podíl uživatelů mobilních telefonů z celkové populace se během posledních dvou let příliš nezměnil (86 % v červnu 2006, 89 % o dva roky později).
Stále pokračuje trend zvyšování podílu tarifních zákazníků z celkového počtu uživatelů mobilních telefonů. V poslední době dochází k postupnému vyrovnávání počtu tarifních zákazníků a uživatelů předplacených karet, což odpovídá situaci v dalších zemích Evropské unie.
Služby v mobilní komunikaci
Kromě základních mobilních služeb, jako je telefonování a posílání krátkých textových zpráv (SMS), které využívají téměř všichni majitelé telefonů, je nejvyužívanější funkcí mobilního telefonu fotoaparát (44 %). Přibližně čtvrtina uživatelů posílá multimediální zprávy (27 %), hraje hry na mobilním telefonu (27 %) a přehrává si hudbu (24 %).
Nejpoužívanější je Nokia
Nokia je jednoznačně nejrozšířenější značkou mobilních telefonů v české populaci – telefon této značky vlastní 49 % uživatelů. Se značným odstupem následují další dvě značky – Sony-Ericsson (14 %) a Siemens (14 %). Ostatní značky (Samsung, Motorola a další) dosahují v České republice tržního podílu hluboko pod deset procent.
„Nokia je nejvyužívanější ve všech věkových skupinách. Nicméně určité rozdíly je možné vysledovat – v nejmenší míře je užíván lidmi ve věku do 20-ti let a relativně běžnější značkou je v nejstarší věkové skupině nad 60 let. Oproti tomu Sony-Ericsson je spíše „mladou značkou“, která je nejrozšířenější ve věkové skupině 15 až 20 let“, uvedl Michal Peca ze společnosti Factum Invenio.