Nejméně přitažlivé daňové režimy měly v roce 2007 v Evropě Česká republika, Rumunsko a Řecko
18. 1. 2008 – 3:16 | Naše peníze | Redakce NašePeníze.cz |Diskuze:
Daňoví odborníci z evropských společností hodnotili přitažlivost svých domácích daňových režimů ve srovnání s ostatními evropskými státy v průzkumu KPMG International, který probíhal v červenci a srpnu roku 2007. Poslední místa na žebříčku 22 zemí obsadily Česká republika, Rumunsko a Řecko a to především kvůli rozsáhlé a komplikované legislativě a příliš častým změnám.
  
  
    
      
	
		Administrativní odlehčení mohou očekávat podnikatelé v následujících měsících
		Bude jen jeden živnost enský list místo současných 125
		Máte několik živnostenských listů? Zapomeňte! Bude už jen jeden
		Příbývají lidé, kteří si samostatnou výdělečnou činností skutečně vydělávají
		ČSÚ: Malé a střední podniky jsou významným sektorem tržní ekonomiky
		Podnikání : Registrační pokladny zmizí. A nejen to
		Reforma  přináší pro podnikatele i pozitivní opatření
	
	Například Slovensko se umístilo na 8. místě. Evropskými premianty se staly Kypr, Irsko a Švýcarsko, u kterých respondenti průzkumu ocenili především důslednost při interpretaci daňové legislativy, stabilitu a odolávání častým změnám v daňových zákon ech a srovnatelně nízkou daňovou sazbu.
	Průzkum  KPMG International také ukázal, že působení v zemi s nepříznivým daňovým režimem automaticky neznamená jen těžkosti v podnikání. Téměř 70 procent respondentů domnívajících se, že daňový režim jejich země není atraktivní, také věřilo, že tato skutečnost staví jejich společnosti do konkurenční nevýhody v porovnání se zahraničními společnostmi. V zemích s přitažlivým režimem se však jen 43 procent respondentů domnívalo, že jim tato skutečnost poskytuje konkurenční výhodu. To dokládá, že příznivý daňový režim je pouze jednou z částí jak podpořit konkurenceschopnost dané země. Dobrá infrastruktura, vysoká kvalita pracovní síly a přístup k surovinám a trh ům jsou neméně důležité.
	Průzkum také zkoumal postoje respondentů ke konkrétním aspektům daň ového režimu jako důslednost, stabilita, rozsah legislativy, daňová sazba  a vztahy s finančními úřady. Z uvedených kategorií představoval nejméně přitažlivou oblast rozsah daňové legislativy. V průměru jen 28 procent všech respondentů označilo tuto kategorii za atraktivní část daňového režimu své země. Mezi jednotlivými zeměmi se však objevily velké rozdíly. Všichni respondenti z Kypru uvedli, že nízký rozsah daňové legislativy činí jejich zemi daňově přitažlivou. Relativně spokojení s rozsahem daňové legislativy byli i Malťané (82 procent), Irové (80 procent) a španělé (70 procent). Naopak nejméně spokojení v této oblasti byli Britové, Němci, Poláci, Řekové (10 procent), Nizozemci (9 procent) či Rumuni (0 procent). Češi se v této kategorii zařadili mezi evropský průměr (27 procent).
	Vztahy s finančními úřady označili respondenti obecně za pozitivní – v průměru 60 procent respondentů napříč Evropou uvedlo, že tyto vztahy představují atraktivní část jejich režimu. Země s nejvyšším skóre v této oblasti byly Irsko (100), švýcarsko, Estonsko, Finsko, Dánsko, Slovinsko a Litva (90). Nejhoršího výsledku dosáhly Německo, španělsko, Itálie, Řecko a také Česká republika, která s 27 procenty skončila hluboko pod evropským průměrem. Ještě hůře ohodnotili čeští respondenti to, zda jsou výklady a interpretace daňových zákonů ze strany úřadů jasné a srozumitelné – žádný z českých respondentů neoznačil tuto kategorii jako atraktivní při hodnocení daňového systému v ČR. Evropský průměr činil 30 procent. Daňová reforma, která vstoupila v platnost 1. ledna 2008, by mohla přinést některá zjednodušení daňového systému a tím i posun v hodnocení České republiky k lepšímu. Praktické dopady však budou známy až v průběhu roku 2008.
	„Tyto výsledky ukazují, že společnostem v Evropě nejvíc vadí nejistota a složitost. Rozsah daňové legislativy je obrovský a její interpretace často nejasná. Jednoduchost představuje pro evropské finanční úřady skutečnou výzvu,“ řekl Jan Žůrek, partner společnosti KPMG Česká republika. Dodává: „Je však velmi povzbuzující vidět, že vztahy mezi finančními úřady a daňovými poplatníky jsou obecně dobré. Domníváme se, že jen spolupráce a budování důvěry mezi finančními úřady, daňovými poplatníky a daňovými poradci může vyřešit mnohé z problémů dnešních složitých daňových režimů.“
	Poměr mezi procentem respondentů, kteří se domnívali, že klíčové aspekty jejich domácích systémů jsou atraktivní, a procentem těch respondentů, kteří je pociťují jako nepřitažlivé, poskytl skóre čisté přitažlivosti pro každou zemi. Po porovnání všech těchto výsledků vznikl tento žebříček přitažlivosti:
	Přitažlivost evropských daňových režimů 2007
	
		
			Země
			Pořadí
			Čistá přitažlivost
		
		
			Kypr
			1.
			90%
		
		
			Irsko
			2.
			89%
		
		
			Irsko
			2.
			89%
		
		
			Švýcarsko
			3.
			83%
		
		
			Malta
			4.
			81%
		
		
			Estonsko
			5.
			71%
		
		
			Finsko
			6.
			66%
		
		
			Rakousko
			7.
			63%
		
		
			Slovensko
			8.
			61%
		
		
			Lucembursko
			8.
			61%
		
		
			Nizozemsko
			9.
			59%
		
		
			Švédsko
			9.
			59%
		
		
			Bulharsko
			10.
			51%
		
		
			Maďarsko
			11.
			47%
		
		
			Španělsko
			11.
			47%
		
		
			Belgie
			12.
			46%
		
		
			Velká Británie
			12.
			46%
		
		
			Dánsko
			13.
			44%
		
		
			Francie
			14.
			41%
		
		
			Slovinsko
			15.
			39%
		
		
			Lotyšsko
			16.
			37%
		
		
			Portugalsko
			16.
			37%
		
		
			Německo
			17.
			30%
		
		
			Litva
			17.
			30%
		
		
			Polsko
			18.
			29%
		
		
			Itálie
			19.
			28%
		
		
			Česká republika
			20.
			26%
		
		
			Rumunsko
			21.
			21%
		
		
			Řecko
			22.
			14%
		
	
	Zdroj: KPMG