Nejste spokojeni se zbožím z e-shopu? 6 rad, jak dostat své peníze zpět!

- Spotřebitelé autor: red

Šaty té paní na obrázku internetového obchodu vypadaly opravdu perfektně, zatímco na vás vypadají jako pytel brambor? Možná i vy jste se dostali do situace, kdy vás po rozbalení balíčku čekalo namísto nadšení z nově zakoupeného zboží zklamání. Poradíme, jak dostat své peníze zpět a na co je při tom potřeba myslet.

Ilustrační foto

Ilustrační foto,zdroj: freeimages.com

1. Odstoupit od kupní smlouvy můžete prvních 14 dní

Jako spotřebitel máte podle občanského zákoníku při nakupování přes internet nárok vrátit zboží obchodníkovi do 14 dní bez udání důvodů a nechat si vrátit peníze zpět. Lhůta běží od chvíle, kdy od doručovací služby převezmete balíček, nebo od vyzvednutí zboží na poště či přímo na prodejně. „Mnoho zákazníků ale neví, že čtrnáct dní je pouze lhůta, do které musí prodejcům oznámit odstoupení od smlouvy, například mailem. Fyzicky je možné zboží vrátit i v následujících dvou týdnech od oznámení,“ upozorňuje ředitel internetové přepravní služby Zaslat.cz Miroslav Michalko.

To samé platí i pro zlevněné zboží a výprodejové akce. „Na zlevněné zboží se vztahuje záruka stejně jako na zboží, které v akci není. Výjimkou je případ, kdy je zboží zlevněné kvůli nějaké vadě, v tom případě pak tuto vadu nelze po nákupu reklamovat,“ vysvětluje Tomáš Kunc ze společnosti Senior Safe. Vybírejte si tak vždy pouze spolehlivé prodejce, kteří dodržují zákonná práva nakupujících a reklamace či případné výměny zboží bez problému vyřídí.

Stejná pravidla platí i pro zboží nakoupené na internetových bazarech, pokud je prodávající podnikatel, tedy živnostník nebo dokonce firma. A to i v případě, kdy se jedná o použité zboží. V situaci, kdy je prodávající jen fyzická osoba, naopak právo na odstoupení od kupní smlouvy neplatí. Tady je případně jedinou možností občansko-právní cesta, tedy žaloba.

2. Vrátit lze i rozbalené zboží. Použité ne

Zboží není potřeba vracet v neporušeném obalu, jak si někteří prodejci neoprávněně kladou za podmínku. Právo odstoupit od smlouvy existuje od toho, aby měl zákazník možnost zboží vyzkoušet a důkladně prohlédnout tak, jako by ho kupoval na prodejně. Pozor, zboží ale nesmíte používat, protože pokud na něm budou viditelné známky užívání, právo na vrácení peněz zaniká. Výjimkou jsou jen audio a videonahrávky a také počítačový software. Tento druh zboží musí pro možnost vrácení zůstat originálně zabalený v ochranné fólii.

3. Některé dárky nevrátíte

Mezi zboží, u kterého možnost odstoupení od smlouvy neplatí, patří zájezdy, jízdenky, letenky či hotelové rezervace, potraviny, zboží uzavřené v hygienickém obalu nebo věci vyrobené na objednávku či přizpůsobené osobním potřebám, například obleky šité na míru.

4. K vracenému zboží přidejte formulář s odstoupením od smlouvy

Prodejce má mít na svých stránkách vzorové „odstoupení od kupní smlouvy“. Použít ale můžete i jakýkoliv jiný jednoduchý formulář, například si ho můžete stáhnout ze stránek www.vratitzbozi.cz. Tento formulář si vytiskněte a přidejte jej do balíku k vracenému zboží. Dbejte na to, aby byl obsah balíku dostatečně chráněn.

Náš tip: Samotné náklady na vrácení zboží do obchodu hradí kupující. Je dobré proto využít aplikace online přepravních služeb, které vám nabídnou nižší cenu a navíc pojištění.

5. Nemáte fakturu? Nevadí

Fakturu, tedy doklad o nákupu, byste měli do balíku se zbožím a formulářem rovněž přiložit. Pokud jste ji ztratili, podle zákona postačí i výpis z bankovního účtu s vyznačenou transakcí. A pokud jste informaci o odstoupení doručili prodejci již dříve například mailem, raději k balení přiložte i vytištěnou emailovou zprávu.

6. Peníze dostanete zpět do 14 dnů

Prodejce je povinen zaslat peníze zpět do čtrnácti dnů od převzetí zboží. „V případě podezření, že máte právo na vrácení, ale prodejce Vám nechce vyhovět, doporučuji podat podnět České obchodní inspekci,“ uzavírá Miroslav Michalko.

Tagy: internet nákupy nakupování e-shop eshop vrácení zboží

Zdroje: MED