Online reklamní trh čeká v tomto roce mírné ochlazení

20. 1. 2009 – 12:13 | Naše peníze | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:

Online reklamní trh čeká v tomto roce mírné ochlazení
Placeholder | zdroj: tisková zpráva

Rok 2008 byl z pohledu reklamních investic do internetu rokem rostoucím. Obavy z následků finanční krize v USA se spíše projevily jen v nervozitě zadavatelů, než v reálném poklesu investic.

Reklamní spendy byly navíc podpořeny mimořádnými sportovními událostmi – letní olympijské hry v Pekingu, fotbalové EURO a MS v hokeji a vznikem nových internetových projektů. Čisté investice, které zadavatelé reklamy do online média loni investovali, se vyšplhaly podle našich odhadů na 1,315 miliard Kč. Tempo růstu se pohybovalo na úrovni 28,9% oproti roku 2007. Penetrace uživatelů dosáhla podle výzkumu NetMonitor a MediaProjektu hodnoty 50% při 8% meziročním růstu. V ruku v ruce s růstem populace jde i růst kvality připojení (broadband = 62%), který umožňuje uživatelům konzumovat více moderních formátů (videa). Online čtenáři a diváci tráví na internetu stále více času – v roce 2008 to bylo o 17 minut měsíčně více, než 2007. Internetová populace si oproti celkové populaci zachovává svá specifika – je mladší, vzdělanější, s vyššími příjmy a vyšším socioekonomickým statutem. V loňském roce došlo k nárůstu přímého objednávání přes internet (+8%), hraní her online (+5%), sledování zpravodajství (+4%) a uživateli generovaného obsahu formou chatů, diskuzí a účastí ve fórech. Co očekáváme v letošním roce? Finanční krize v inzertním sektoru se u nás projeví v prvním kvartále letošního roku formou poklesu inzertních rozpočtů, nejistotě na export orientovaných klientů, koncentraci rozpočtů na 5–7 dodavatelů, tlaku na provize v mediálním řetězci a zastavení ekonomicky náročných projektů s nejasnou návratností investic. Zadavatelé budou zdrženliví v rozdělování reklamních prostředků. Hlavní důraz bude kladen na efektivitu vynaložených investic s maximalizací výnosů. Od druhého kvartálu by se situace měla zlepšit a inzertní aktivita by měla posílit. Celkově v roce 2009 dojde k menšímu ochlazení a zbrzdění tempa růstu, než na jaký jsme byli doposud zvyklí. Absence mimořádných sportovních událostí, která je vždy akcelerátorem růstu, tomuto vývoji jenom pomůže. I přes tento fakt bude internet nadále nejdynamičtěji rostoucím mediatypem a dle našich odhadů si z mediálního koláče ukousne 7%. Čisté reklamní investice do internetu v roce 2009 se dle naší predikce vyšplhají na úroveň 1,552 mld. Kč, o 18% více, než v roce 2008.

Kurzy

Kurzovní lístek: 25.4.2024 Exchange s.r.o.

EUR 25,130 25,250
USD 23,330 23,510
Kurzovní kalkulačka

Více měn / Porovnání kurzů bank / Europlatby zdarma

Nejnovější články