Piktogramy a informace o složení materiálu nesmí na obuvi chybět
20. 12. 2007 – 3:00 | Naše peníze | Redakce NašePeníze.cz | Diskuze:
Je bota kožená nebo není? Takový problém občas řeší spotřebitelé a nevědí si rady, i když existuje dobré vodítko – symboly, udávající, z jakého materiálu byl vyroben svršek, podšívka či podrážka obuvi. Jenže tyto symboly spotřebitelé někdy na botách nenajdou.
Budou padělky na tržnicích zdarma?
Mladí lidé dávají přednost značkovým obchod ům s módou
Padělků v Česku spíše přibývá
Kupujte kvalitní obuv , vyhnete se reklamaci
SOS – Sdružení obrany spotřebitelů během podzimních měsíců provedlo průzkum dodržování informačních povinností prodejců při prodej i obuvi. Po celé republice pracovníci SOS kontrolovali malé i velké prodejny , aby prověřili, zda zákon o ochraně spotřebitele, který tuto povinnost ukládá, prodejci plní.
„Na některých místech se naši pracovníci skutečně setkali s tím, že symboly na botách chybějí, někde se prodavačky vymlouvaly, že stačí, když jsou symboly na krabici. Nemají pravdu, protože obal není součástí výrobku. Prodávající je povinen zajistit, aby piktogramy byly na jednom půlpáru obuvi, jinak porušuje zákon, připomíná mluvčí SOS Ivana Picková.
Sdružení obrany spotřebitelů na základě svých zjištění dalo podnět České obchodní inspekci, aby prověřila ty obchody, kde pracovníci SOS zjistili pochybení. ČOI provedla kontrolu a zjistila ve dvou prodejnách v Ostravě, že prodávající zákonné povinnosti opravdu neplní.
ČOI zakázala v těchto obchodech prodej obuvi v celkové hodnotě 148 295 Kč. S prodejnami vede ČOI, jak informovala, správní řízení kvůli zjištěným nedostatkům.
Bez ohledu na přítomné piktogramy, které vypovídají pouze o materiálovém složení, by se spotřebitelé měli ve vlastním zájmu ptát prodejců na materiálové složení i na způsob ošetřování a údržby obuvi. Hlavně by si však měl zákazník pořádně rozmyslet k jakému účelu obuv kupuje.
Zdroj: SOS