Pokud e-shop nevrátí poštovné, porušuje zákon

- Spotřebitelé autor: Redakce NašePeníze.cz

Nový občanský zákoník ukládá e-shopům, aby vracely poštovné v případě, že zákazník v prvních 14 dnech odstoupí od kupní smlouvy. Některé e-shopy si povinnosti vykládají svérázně a peníze si nechávají.

Koupíte-li si zboží ve svém oblíbeném e-shopu a poté zjistíte, že vám nevyhovuje, můžete jej do 14 dnů vrátit a požadovat zpět vše, co jste zaplatili, tedy i poštovné.

Koupíte-li si zboží ve svém oblíbeném e-shopu a poté zjistíte, že vám nevyhovuje, můžete jej do 14 dnů vrátit a požadovat zpět vše, co jste zaplatili, tedy i poštovné. , zdroj: NašePeníze.cz

V občanském sdružení dTest opět prověřovali obchodní podmínky českých e-shopů a ve dvou případech zjistili, že provozovatelé internetových obchodů obcházejí zákon.

Při vrácení zboží máte právo i na poštovné

Koupíte-li si zboží ve svém oblíbeném e-shopu a poté zjistíte, že vám nevyhovuje, můžete jej do 14 dnů vrátit a požadovat zpět vše, co jste zaplatili, tedy i poštovné. Nová právní úprava říká, že náklady na dodání musejí být zákazníkovi vráceny jen do výše nejlevnějšího způsobu dopravy, který provozovatel e-shopu nabízí. Nejčastěji to bude obyčejné poštovné při platbě předem. Například výdaje za dopravu dražším kurýrem nám tedy prodávající nemusí vrátit v plné výši. Vyplatí nám pouze cenu obyčejného poštovného.

Nová právní úprava svádí ke svérázným výkladům. Zákoník hovoří o nákladech na dodání - a některé e-shopy za nejlevnější způsob považují vyzvednutí na pobočce. Takový výklad je obcházením zákona. Dodat znamená dopravit a odevzdat, nikoliv nechat ležet a čekat, stačí otevřít slovník. Zákazník má vždy právo na vrácení nejlevnějšího poštovného, které prodejci zaplatil. Princip nakupování na internetu spočívá v dopravování zboží, zákazník ze severní Moravy by asi příliš neocenil, že si zboží může vyzvednout zdarma na centrále v Praze. Takovéto obcházení zákona objevil dTest v obchodních podmínkách známého internetového obchodu alza.cz a e-shopu obchody24.cz.

Dalším trikem, jak nevrátit zákazníkovi všechny peníze, mohou být i různé servisní poplatky, které si obchod účtuje za uvedení zboží do původního stavu. Zákazník však odpovídá za snížení hodnoty zboží pouze v případě, že jej během 14 denní lhůty používá jinak než je nutné k jeho vyzkoušení. Účtovat paušální servisní poplatky tedy nezákonné a zákazník je platit nemusí.

dTest během průzkumu obchodních podmínek e-shopů zaznamenal i vstřícné kroky nad rámec zákonných povinností: Naše právníky mile překvapilo několik internetových obchodů, které lhůtu na odstoupení od smlouvy prodlužují na 30 dní.

Řada e-shopů neví, že platí nový občanský zákoník

Sedmnáct kontrolovaných prodejců ve svých obchodních podmínkách odkazuje na starou právní úpravu. Problémy s výkladem zákona bylo možné očekávat, to je přirozené při takto rozsáhlé změně úpravy, ale úplné ignorování jeho existence téměř polovinou prodejců je zarážející. Úprava obchodních podmínek o prodávajícím mnohé vypoví. Těžko lze očekávat správné řešení spotřebitelských nároků od prodejce, který ani neví, jakým zákonem se má řídit.

Do průzkumu byly zařazeny e-shopy s elektronikou, které naši poradci znají z dotazů či stížností spotřebitelů na poradenské lince. Většina velkých hráčů změny reflektovala a podmínky upravila, přesto se mezi nimi najdou výjimky. V nevýhodě jsou malí prodejci bez právního zázemí. Obchodníci přitom dost riskují, protože porušují informační povinnost ze zákona o ochraně spotřebitele, za což mohou dostat řádově až miliónové pokuty. V prvních měsících účinnosti nového občanského zákoníku lze očekávat jistou shovívavost České obchodní inspekce, ale prodejci by měli mít očividnou snahu novou úpravu implementovat.

Tagy: náklady peníze e-shop reklamace eshop poštovné