Praha si půjčí 3 miliardy na další stavbu metra A

- Naše peníze autor: Redakce NašePeníze.cz

Pražští radní na svém úterním zasedání schválili úvěr ve výši tří miliard korun od Evropské investiční banky na prodloužení metra A z Dejvické do Motola. Půjčku musí posvětit ještě zastupitelé.

Prodloužená trasa metra A bude končit v Motole, úsek by měl být zprovozněný v roce 2014, Foto: DPP

Prodloužená trasa metra A bude končit v Motole, úsek by měl být zprovozněný v roce 2014, Foto: DPP,zdroj: NašePeníze.cz

"Dopravní podnik nás jako investor požádal o dotaci. Po splnění všech daných podmínek rada odsouhlasila přijetí první tranše z úvěru Evropské investiční banky v objemu tří miliard korun," vysvětlil primátor Bohuslav Svoboda (ODS).

Celková částka úvěru je 8,5 miliardy korun na dobu 30 let s odkladem splatnosti šest let. Úvěrový rámec sahá až do 11 miliard korun. Úrok má činit zhruba dvě procenta. Předčasné splacení je možné až po 18 letech.

"První peníze začneme splácet tedy až šest let poté, co je vyčerpáme," vysvětlil náměstek primátora Josef Nosek (ODS). Ten dodal, že pravděpodobně bude město ještě letos čerpat z úvěru další peníze. Město předpokládá, že by čerpalo peníze celkem třikrát.

Celkové náklady na výstavbu prodloužení trasy metra A se podle odhadů vyšplhají na částku ve výši 21,1 miliardy korun, nyní zbývá dofinancovat 14,15 miliardy korun. Zhruba sedm miliard korun by Praha měla získat z evropských fondů.

Prodloužený úsek trasy metra A bude měřit 6134 metrů a bude mít celkem čtyři stanice – Červený vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol. Stanice se razí novou rakouskou tunelovací metodou NRTM. Ta se využívá i při budování dvoukolejných tunelů z Vypichu do Motola a odstavných kolejí.

Prodloužená trasa metra A bude končit v Motole, úsek by měl být zprovozněný v roce 2014. Pokladnu hlavního města Prahy prodloužení podzemky vyjde na více než 20 miliard korun. Po roce 2014 má pokračovat stavba metra A dalšími dvanácti kilometry na letiště, kam povede přes zastávky Bílá Hora, Dědina, Dlouhá Míle, Staré letiště a Letiště Ruzyně. Na Dlouhé Míli se bude opět křížit s železnicí, na místě by proto měl vzniknout velký dopravní terminál.

Všechny stanice budou bezbariérové.

-Denisa Šindlerová | MED

Tagy: dostavba Praha doprava půjčka peníze metro městská A