Reklamy v České televizi se nezbavíme, stejně tak koncesionářských poplatků

- Média autor: Redakce NašePeníze.cz

Zákonodárci dolní parlamentní komory na své schůzi, která začne v úterý, rozhodnou o zachování či zrušení reklamy v České televizi (ČT) i po 11. listopadu letošního roku. Tehdy by měla podle platné legislativy z vysílání ČT vymizet, senátní návrh však počítá s odkladem dvou let.

Senátní návrh chce výnosy z reklamy rozdělit mezi Státní fond rozvoje a podpory kinematografie, Státní fond kultury a dokončení digitalizace, Foto:SXC

Senátní návrh chce výnosy z reklamy rozdělit mezi Státní fond rozvoje a podpory kinematografie, Státní fond kultury a dokončení digitalizace, Foto:SXC,zdroj: NašePeníze.cz

Senátní návrh zákona podporuje i ministr kultury Jiří Besser (TOP 09). "Všechny problémy, které v kultuře jsou, by pomohlo vyřešit to, kdyby reklama v České televizi na přechodnou dobu dvou let zůstala. Abychom v těch dvou letech našli společnou řeč na vyřešení problémů s kinematografií a podobně. To je jen návrh do pléna diskuse," uvedl ministr na semináři, který k problematice již před časem uspořádal volební výbor sněmovny.

Senátní návrh chce výnosy z reklamy rozdělit mezi Státní fond rozvoje a podpory kinematografie, Státní fond kultury a dokončení digitalizace. Podle platného zákona, který schválilo ještě minulé složení Poslanecké sněmovny, by totiž reklama ve vysílání ČT měla skončit 11. listopadu letošního roku.

"Výnos z reklamy České televize se pohybuje kolem 500 milionů korun ročně. Peníze jdou na zvláštní účet, nepatří do hospodaření ČT. Výnos z reklamy by se měl použit na tři věci: 40 procent by mělo jít do Státního fondu rozvoje a podpory kinematografie, 40 procent výnosu by šlo do Státního fondu kultury a 20 procent výnosu by přispělo k dokončení digitalizace," uvedl předkladatel návrhu zákona senátor Tomáš Töpfer (ODS).

Ministr kultury Besser však s rozdělením peněz nesouhlasí, uvažuje, že by zrušil Státní fond kultury.

Problémy s financováním kultury a televize vidí i generální ředitel TV Nova Jan Andruško. "Způsob, jakým se my v dobách krize musíme snažit o každou korunu, je drastický," uvedl.

Andruško nesouhlasí s tím, aby se reklama v České televizi zachovala. Nova má podle jeho slov vysoké náklady na proces digitalizace. Počítala s tím, že náklady jí může aspoň částečně pokrýt výnos z reklamy, kterou by získala po zrušení reklamy na České televizi. "Dobrovolně jsme přistoupili na základě souboru podmínek k tomu, že se pustíme do procesu digitalizace a nyní by se v prostředku tohoto procesu, měly změnit pravidla," řekl generální ředitel Novy.

Tvrdí, že Nova je připravena zvýšit svůj podíl na financování a podpoře české kinematografie. Andruško uvádí dvě řešení situace: buď by se vlastník Novy společnost CET21 přímo podílela na financování Státního fondu na podporu a rozvoj české kinematografie, nebo by nepřímo financovala projekty v oblasti české filmové a televizní tvorby. Financování fondu z reklamy v České televizi je podle Andruška nesystémové.

"To rozhodnutí, že v ČT nebude reklama, už padlo. Takže se bavíme o návratu reklamy na Českou televizi. Máme právní názor, že už nyní by reklama na ČT neměla být, jen v souvislosti se sportovními přenosy. Pokud se reklama v ČT nezruší, nezbývá nám nic jiného, než se na tento právní názor znovu podívat," uvedl ředitel TV Prima Marek Singer.

Generální ředitel České televize Jiří Janeček postoje komerčních subjektů chápe, reklamu by chtěl zachovat. "Výnosy z reklamy Česká televize prakticky nevyužívá. Není to o České televizi. Ta je prodejní pult, jen prodává zboží. Jsem rád, že Česká televize přispívá 150 miliony korun na film právě z reklamy. Myslím, že film si to zaslouží a já jsem připraven tento prodejní pult dál mít," řekl Janeček.

TIP:

Koncesionářské poplatky jsou nejnespravedlivější daň

- ÚOHS: Česká televize by měla reklamu vysílat do plošné digitalizace

 

- Koncesionářské poplatky jsou neefektivní

- Sportovní svazy chtějí peníze z reklamních příjmů České televize

-Karolina Brožová | MED

Tagy: Česká televize poplatky reklama koncesionářské