Spotřební daň na pohonné hmoty: Snížit, nebo nesnížit?

- Ceny PHM autor: Redakce NašePeníze.cz

Zvýšení spotřební daně na motorovou naftu, které přišlo s tzv. Janotovým úsporným balíčkem od prvního ledna 2010, svůj účel nesplnilo a daňový výnos naopak klesl. Alespoň to tvrdí  Miroslav Ševčík, Děkan Národohospodářské fakulty Vysoké školy ekonomické.

Slovákům se nepotvrdili názory, že snížení sazby daně zvýší spotřebu natolik, že příjmy státního rozpočtu budou stejné, nebo dokonce vyšší, Foto: NašePeníze.cz

Slovákům se nepotvrdili názory, že snížení sazby daně zvýší spotřebu natolik, že příjmy státního rozpočtu budou stejné, nebo dokonce vyšší, Foto: NašePeníze.cz , zdroj: NašePeníze.cz

Miroslav Ševčík v úterý vyzval politiky ke snížení této daně.

"Zvýšení spotřební daně nejen že nepřineslo více prostředků do státní pokladny, ale ani neomezilo intenzitu silniční dopravy na našem území. Je proto nezbytné, aby zákonodárci tuto situaci urychleně řešili. S každým dnem nečinnosti přichází stát o daňové příjmy od řidičů, kteří se po ČR pohybují, ale netankují zde," uvedl autor studie o spotřební dani Aleš Rod z Liberálního institutu.

Sazba daně by se podle názoru zmíněných ekonomů měla snížit o 2 až 2,10 Kč na litr motorové nafty. Od počátku loňského roku totiž daň o jednu korunu na litr stoupla, ale výnos z této daně naopak poklesl.

 

TIP: Jak se vyvýjí ceny pohonných hmot v ČR ?

 

Rod svou studií doložil, že firmy, které provozují nákladní dopravu, raději tankují v zahraničí, kde je nafta levnější. Tyto firmy se přitom podle údajů studie podílejí na spotřebě nafty 60 procenty.

Podle náměstka ministerstva průmyslu a obchodu Tomáše Hünera situace vážná je, ale není důvod k panice. "Je třeba si ale uvědomit, že s růstem ceny ropy souvisí zdražení ostatních energií jako zemní plyn, případně uhlí, a tím pádem i ostatních energií jako jsou elektrická a tepelná. To jsou věci, které mohou velmi silně ovlivnit již tak podvázaný ekonomický růst," uvedl Hüner.

Pro současná nákladní auta s přídavnými nádržemi není problém jet například ze Španělska do Česka a zpět, aniž by bylo nutné natankovat. Z toho důvodu nejsou vázáni na konkrétní zemi a tankují tam, kde je nafta nejlevnější.

Podle odhadů sdružení silničních dopravců Česmad Bohemia přišla ČR kvůli vysoké ceně nafty až o osm miliard korun.

Příjem státního rozpočtu na Slovensku, kde po celý rok 2010 platila snížená  sazba spotřební daně, byl však v důsledku opatření nižší o 73 mil.. EUR oproti scénáři se zachováním původní sazby daně.

Slovákům se tak nepotvrdili názory, že snížení sazby daně zvýší spotřebu natolik, že příjmy státního rozpočtu budou stejné, dokonce vyšší. Nárůst spotřeby kompenzoval jen 50% výpadku příjmů z titulu snížení sazby daně.

 

<%Anketa246%>

 

Stala se chybka ...

 

Data, z nichž vychází studie Vysoké školy ekonomické o dopadech zvýšení spotřební daně na naftu, která byla často používána jako argument pro snížení této daně, jsou však chybná. Náměstek ministra financí Ladislav Minčič na úterní konferenci Liberálního institutu připustil, že chyba byla na straně státu.

Údaje, z nichž při tvorbě studie čerpal děkan Národohospodářské fakulty Vysoké školy ekonomické Miroslav Ševčík, pocházela ze statistik Celní správy (CS). Minčič však doložil, že metodika, kterou CS použila, je chybná.

Je to i důvod toho, že tato data již na webových stránkách CS nejsou k dispozici. Minčič na základě vlastních výpočtů doložil, že daňový výměr za loňský rok měl naopak mírně růstovou tendenci. Toto číslo však neukazuje skutečné daňové inkaso za loňský rok, protože peníze ze spotřební daně na minerální oleje jdou na jeden účet a není již možné dohledat, jaká část pochází z benzínu, jaká z nafty a jaká z dalších komodit, na které je uvalena spotřební daň. Také může existovat rozdíl mezi výměrem a inkasem v důsledku nedoplatků.

I na základě těchto zjištění Minčič zatím nehodlá doporučit snížení spotřební daně, jak navrhuje Liberální institut. "Já si prostě nemohu dovolit přijít za ministrem financí či za premiérem a tvrdit, že když udělají to či ono, tak se stane to a to, aniž bych to měl podepřené hodnověrnými daty. To je obrovské riziko," řekl Minčič.

Sám ovšem připustil, že se zvýšením daně o jednu korunu, k němuž došlo od prvního ledna loňského roku v důsledku tzv. Janotova balíčku, tedy souboru úsporných opatření bývalého ministra financí Eduarda Janoty, nesouhlasí. A podle jeho slov i sám Janota zpětně připouští, že se nejednalo o šťastný krok.

Účastníci diskuse však přesto prosazovali snížení daní. "Přídavné nádrže na kamiony nejsou ničím, co bychom si pořizovali v návaznosti na Janotův balíček, ty máme už pět nebo šest let. Ale dříve jsme tankovali tady a například Němci zde tankovali rovněž. To už dávno neplatí," řekl například Vladimír Starosta, prezident sdružení dopravců Česmad.

Přestože většina účastníků konference prosazovala nižní daně i na základě slov Vladimíra Starosty, k definitivnímu výsledku diskutéři nedospěli. Minčič uvedl, že principiálně proti snížení daní nic nemá, ale musel by to mít podpořené reálnými čísly.

-NašePeníze.cz/MED

Tagy: benzín nafta pohonné hmoty spotřební daň