Stop stáčení tachometrů? Autokluby mají řešení

- Auto-moto autor: Martin Slapnička

Jednou z nezměrných bolestí českého trhu s ojetými automobily a celoevropskou nemocí číslo jedna, je nelegální stáčení kilometrů a tudíž obohacování se takovýchto prodejců na úkor poctivých motoristů. Ti čeští jsou ve více než polovině případů obelháni a v zásadě okradeni nepoctivými prodejci ojetin. Jak už mnohokrát poukazoval ÚAMK, recept na řešení této situace je dvojí: výrazně zpřísnit tresty za poškozování kupujících a maximálně ztížit možnost stáčení kilometrů.

Ilustrační foto

Ilustrační foto,zdroj: freeimages.com

V prvním případě je to na zákonodárcích, v druhém ve vytváření jednotné mezinárodní databáze údajů o vozech a pečlivé kontrole reálného stavu vozidel STK a dalšími institucemi. Odborníci ÚAMK ale dlouhodobě upozorňovali i na fakt, že svoji nezastupitelnou roli zde musí sehrát i samotné automobilky.

A to tím, že maximálně ztíží možnost stáčení kilometrů ochranou těchto údajů. Po letech snahy ÚAMK, stejně jako největšího evropského automotoklubu německého ADAC, je zavedena pro výrobce nová povinnost.

Od září 2017 musí být podle nové evropské legislativy nově uváděné do prodeje vozy chráněny technickým zabezpečením proti neoprávněné manipulaci s těmito daty. Přirozeně že nejde o „neprolomitelnou ochranu“, nicméně výrazně to v budoucnu ochrání otáčkoměry v autech a pro podvodníky bude manipulace s nimi mnohem obtížnější. 

Podmínka ochrany dat je dána od 1. září 2017 jako nezbytný krok pro schválení motorového vozidla do provozu podle předpisu ES 2017/1151. Jak se v něm uvádí, jde o technické opatření, které je nainstalováno přímo v autě, a to ve výrobním závodě.

Jak ÚAMK, tak i ADAC a další automotokluby si od tohoto kroku slibují, že se tak značně sníží manipulace s najetými kilometry. Podle německých údajů, kde se naproti ČR (přes 50 % všech ojetin) podvody týkají asi 30 % použitých aut, získají podvodníci v průměru na každém ošizeném autě výhodu asi 3 000 euro. Každý rok je stočeno v Německu asi dva miliony vozů.

Další krok byl učiněn, nyní bude jak na spotřebitelích, tak i odpovědných orgánech, aby vyhodnocovali situaci a také prostřednictvím automotoklubů upozorňovali na vozy a modely, jejichž ochrana se ukáže nedostatečná a snadno překonatelná.

Zkrátka snaha o to, aby bylo učiněno maximum pro ochranu motoristů proti podvodníkům, není věcí jediného kroku a opatření, jediné instituce, ale dlouhodobého programu, který by mělo v ČR zaštítit ministerstvo dopravy.

Tagy: auto tachometr stáčení tachometrů stav kilometrů

Zdroje: ÚAMK