Téměř polovina cestovních kanceláří šidí klienty. Na co dát pozor?

- Spotřebitelé autor: Redakce NašePeníze.cz

Česká obchodní inspekce varuje před nepoctivými cestovkami. Ze všech kontrolovaných kanceláří a agentur jich loni celých 40 procent porušovalo zákon a klamalo klienty. Nejčastěji se firmy brání reklamacím.

Inspekce lidem radí, aby si před uzavřením smlouvy vyhledali reference k dané cestovní kanceláři či agentuře a případnou smlouvu pozorně pročetli. Foto:Radka Malcová

Inspekce lidem radí, aby si před uzavřením smlouvy vyhledali reference k dané cestovní kanceláři či agentuře a případnou smlouvu pozorně pročetli. Foto:Radka Malcová,zdroj: NašePeníze.cz

Přes 40 procent cestovních agentur a kanceláří zkontrolovaných loni Českou obchodní inspekcí (ČOI) chybovalo, sdělila mluvčí ČOI Miloslava Fléglová. A nejen to – podíl chybujících firem se oproti předchozímuý roku zvýšil o třetinu. Inspektoři loni prověřili 274 cestovních kanceláří, závady odhalili ve 111 případech a uložili zhruba 100 pokut v celkové výši 1,3 milionu korun.

Výsledky kontrol jsou alarmující a dokládají, že cestovní kanceláře a agentury kašlou na své povinnosti i práva zákazníků. V roce 2011 kontrolovali pracovníci ČOI stejné množství cestovních kanceláří a agentur jako loni, ale pochybení zjistili jen ve 30 procentech případů. V roce 2012 se tak četnost zjištěných závad zvýšila o třetinu. "Proto chci se zástupci profesních asociací podnikatelů v cestovním ruchu dohodnout pravidla, která nešvarům zamezí. Všechny, kdo je nebudou respektovat, budeme přísněji postihovat. K tomu využiji všech pravomocí inspekce," oznámil ústřední ředitel ČOI Vladimír Velčovský.

Nejhorší jsou cestovky v Praze a středních Čechách

Chybovaly nejčastěji firmy ze Středočeského kraje a Prahy, kde inspektoři našli závady ve více než 53 procentech případů. Přesně polovina kontrolovaných firem porušila předpisy v Moravskoslezském a Olomouckém kraji.

Kontroly v roce 2012
 
Inspektorát
Počet kontrol
Zjištěná porušení
Porušení v %
 
 
Středočeský a Hl. město Praha
73
39
53,4 %
 
Jihočeský a Vysočina
19
8
42,1 %
 
Plzeňský a Karlovarský
60
20
33,3 %
 
Ústecký a Liberecký
30
12
40,0 %
 
Královéhradecký a Pardubický
25
7
28,0 %
 
Jihomoravský a Zlínský
39
11
28,2 %
 
Moravskoslezský a Olomoucký
28
14
50,0 %
 
Celkem
274
111
40,5 %
 

 

Nejčastějším prohřeškem byla nedostatečná informovanost klientů o rozsahu, podmínkách a způsobu reklamací. Inspektoři také odhalili řadu případů používání nekalých obchodních praktik. Jen do zmíněných dvou oblastí spadaly loni čtyři pětiny zjištěných pochybení. V 19 případech dokonce cestovní kanceláře a agentury porušily zákon. "Tyto případy byly postoupeny ministerstvu pro místní rozvoj k přijetí dalších opatření," sdělila Fléglová.

"Nejvyšší pokuty 200 tisíc korun byly loni uděleny dvěma cestovním kancelářím. A to společnosti Dolce Vita (již zkrachovala) za to, že neinformovala řádně spotřebitele o jejich právech při uplatnění reklamací a společnosti Beck Reisen. A to také za neposkytování informací a současně za nekalé obchodní praktiky," uvedla Fléglová dva nejkřiklavější případy.

Jak se chránit?

Inspekce lidem radí, aby si před uzavřením smlouvy vyhledali reference k dané cestovní kanceláři či agentuře a případnou smlouvu pozorně pročetli. "Všechny objednané a zejména nadstandardní služby požadujte v písemné podobě, nespokojte se s ústním příslibem. Usnadníte si tak případnou reklamaci. Reklamaci uplatněte nejdéle do tří měsíců po ukončení pobytu či zájezdu, a to písemně u prodávajícího," doporučila mluvčí ČOI.

Rady klientům

- Pečlivě se seznamte se smlouvou i smluvními podmínkami cestovní kanceláře nebo agentury, a to před podpisem smlouvy!
- Ptejte se, nejsou-li vám jasné jakékoliv podmínky nebo ustanovení cestovní smlouvy. Smlouvu, která nesplňuje vaše požadavky, nepodepisujte!
- Všechny objednané a zejména nadstandardní služby požadujte v písemné podobě, nespokojte se s ústním příslibem – usnadníte si případnou reklamaci!
- Ověřte si informace o vybrané destinaci a hledejte reference o CK nebo CA, s níž chcete cestovat poprvé!
- Nápravu zjištěných závad požadujte nejlépe okamžitě na místě pobytu či plnění smlouvy.
- Reklamaci uplatněte nejdéle do tří měsíců po ukončení pobytu/zájezdu, a to písemně u prodávajícího (dokumentace závad výhodou)!
- Nebojte se vymáhat oprávněné nároky na náhradu za nesplnění podmínek smlouvy i soudní cestou!

Jana Hanousková | MED

Tagy: podvod reklamace cestovní kanceláře cestovky prořešky