Téměř polovina cestovních kanceláří šidí klienty. Na co dát pozor?
15. 3. 2013 – 0:02 | Spotřebitelé | Redakce NašePeníze.cz |Diskuze:
Česká obchodní inspekce varuje před nepoctivými cestovkami. Ze všech kontrolovaných kanceláří a agentur jich loni celých 40 procent porušovalo zákon a klamalo klienty. Nejčastěji se firmy brání reklamacím.
Přes 40 procent cestovních agentur a kanceláří zkontrolovaných loni Českou obchodní inspekcí (ČOI) chybovalo, sdělila mluvčí ČOI Miloslava Fléglová. A nejen to – podíl chybujících firem se oproti předchozímuý roku zvýšil o třetinu. Inspektoři loni prověřili 274 cestovních kanceláří, závady odhalili ve 111 případech a uložili zhruba 100 pokut v celkové výši 1,3 milionu korun.
Výsledky kontrol jsou alarmující a dokládají, že cestovní kanceláře a agentury kašlou na své povinnosti i práva zákazníků. V roce 2011 kontrolovali pracovníci ČOI stejné množství cestovních kanceláří a agentur jako loni, ale pochybení zjistili jen ve 30 procentech případů. V roce 2012 se tak četnost zjištěných závad zvýšila o třetinu. "Proto chci se zástupci profesních asociací podnikatelů v cestovním ruchu dohodnout pravidla, která nešvarům zamezí. Všechny, kdo je nebudou respektovat, budeme přísněji postihovat. K tomu využiji všech pravomocí inspekce," oznámil ústřední ředitel ČOI Vladimír Velčovský.
Nejhorší jsou cestovky v Praze a středních Čechách
Chybovaly nejčastěji firmy ze Středočeského kraje a Prahy, kde inspektoři našli závady ve více než 53 procentech případů. Přesně polovina kontrolovaných firem porušila předpisy v Moravskoslezském a Olomouckém kraji.
| 
             Kontroly v roce 2012 
             | 
            ||||
|---|---|---|---|---|
| 
             Inspektorát 
             | 
            
             Počet kontrol  
             | 
            
             Zjištěná porušení 
             | 
            
             Porušení v % 
             | 
            |
| 
             Středočeský a Hl. město Praha 
             | 
            
             73 
             | 
            
             39 
             | 
            
             53,4 % 
             | 
            |
| 
             Jihočeský a Vysočina 
             | 
            
             19 
             | 
            
             8 
             | 
            
             42,1 % 
             | 
            |
| 
             Plzeňský a Karlovarský 
             | 
            
             60 
             | 
            
             20 
             | 
            
             33,3 % 
             | 
            |
| 
             Ústecký a Liberecký 
             | 
            
             30 
             | 
            
             12 
             | 
            
             40,0 % 
             | 
            |
| 
             Královéhradecký a Pardubický 
             | 
            
             25 
             | 
            
             7 
             | 
            
             28,0 % 
             | 
            |
| 
             Jihomoravský a Zlínský 
             | 
            
             39 
             | 
            
             11 
             | 
            
             28,2 % 
             | 
            |
| 
             Moravskoslezský a Olomoucký 
             | 
            
             28 
             | 
            
             14 
             | 
            
             50,0 % 
             | 
            |
| 
             Celkem 
             | 
            
             274 
             | 
            
             111 
             | 
            
             40,5 % 
             | 
            |
Nejčastějším prohřeškem byla nedostatečná informovanost klientů o rozsahu, podmínkách a způsobu reklamací. Inspektoři také odhalili řadu případů používání nekalých obchodních praktik. Jen do zmíněných dvou oblastí spadaly loni čtyři pětiny zjištěných pochybení. V 19 případech dokonce cestovní kanceláře a agentury porušily zákon. "Tyto případy byly postoupeny ministerstvu pro místní rozvoj k přijetí dalších opatření," sdělila Fléglová.
"Nejvyšší pokuty 200 tisíc korun byly loni uděleny dvěma cestovním kancelářím. A to společnosti Dolce Vita (již zkrachovala) za to, že neinformovala řádně spotřebitele o jejich právech při uplatnění reklamací a společnosti Beck Reisen. A to také za neposkytování informací a současně za nekalé obchodní praktiky," uvedla Fléglová dva nejkřiklavější případy.
Jak se chránit?
Inspekce lidem radí, aby si před uzavřením smlouvy vyhledali reference k dané cestovní kanceláři či agentuře a případnou smlouvu pozorně pročetli. "Všechny objednané a zejména nadstandardní služby požadujte v písemné podobě, nespokojte se s ústním příslibem. Usnadníte si tak případnou reklamaci. Reklamaci uplatněte nejdéle do tří měsíců po ukončení pobytu či zájezdu, a to písemně u prodávajícího," doporučila mluvčí ČOI.
Rady klientům
- Pečlivě se seznamte se smlouvou i smluvními podmínkami cestovní kanceláře nebo agentury, a to před podpisem smlouvy! 
- Ptejte se, nejsou-li vám jasné jakékoliv podmínky nebo ustanovení  cestovní smlouvy. Smlouvu, která nesplňuje vaše požadavky,  nepodepisujte!   
- Všechny objednané a zejména nadstandardní služby  požadujte v písemné podobě, nespokojte se s ústním příslibem – usnadníte  si případnou reklamaci!  
- Ověřte si informace o vybrané destinaci a hledejte reference o CK nebo CA, s níž chcete cestovat poprvé!
- Nápravu zjištěných závad požadujte nejlépe okamžitě na místě pobytu či plnění smlouvy.
- Reklamaci uplatněte nejdéle do tří měsíců po ukončení pobytu/zájezdu, a  to písemně u prodávajícího (dokumentace závad výhodou)!
- Nebojte se vymáhat oprávněné nároky na náhradu za nesplnění podmínek smlouvy i soudní cestou!
Jana Hanousková | MED